Tuesday, October 20, 2009

Propaganda komunis dengan 7 mitos, 7 pembohongan

Agak panjang juga kali ini kawan menulis blog, tetapi terserah kepada pelayar dan pembaca untuk menelitinya, kawan rasa terpanggil untuk menerangkan dengan cara tersendiri berhubung dengan tulisan dari manusia bernama Hishamuddin Rais.

Hishamuddin Rais menulis dalam malasiakini dengan tajuk Mitos ialah naratif yang dibuat bertujuan untuk memesongkan hakikat.

Hishammuddin mendakwa dalam negara Malaysia, ada beberapa mitos yang disebarkan. Pada ketika mitos ini disebarkan, ramai warga negara Malaysia belum bersekolah. Maka mitos ini diterima bulat-bulat. Penyebaran mitos ini memang bertujuan untuk membodohkan rakyat semua.
KLIK

Hishamuddin tidak pula memaparkan mitos mengundi PAS masuk ‘syurga’ adalah satu pembohongan.

Inilah cara Hishamuddin membawa propaganda komunis untuk memesongkan pemikiran rakyat Malaysia terutama generasi muda dengan memecahkan mitos-mitos sebegini berdasarkan fakta-fakta mengikut selera komunis dan pemikiran pembangkang ;

Mitos pertama

Hari Malaysia bukan pada 31 Ogos tetapi 16 September. Bohong. Sabah, Sarawak, Singapura dan Tanah Melayu menjadi persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.Singapura meninggalkan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tidak percaya, sila tanya orang Sabah dan Sarawak.

Komen : Semua rakyat Malaysia tahu 16 September adalah tarikh penubuhan Malaysia dan 31 Ogos adalah hari kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu. Sebagai negeri-negeri yang telah bersedia bersekutu dengan Malaysia, apa salahnya mereka menyambut bersama tarikh 31 Ogos adalah hari kemerdekaan Malaysia.

Sabah dan Serawak bersetuju bernaung di bawah satu bendera yang dinamakan Malaysia menyebabkan Indonesia yang diterajui Sukarno menganjurkan konfrantasi dengan Malaysia, kerana Sukarno menganggap Sabah dan Serawak adalah sebahagian dari Indonesia. Ternyata rakyat dan kepimpinan Sabah dan Serawak sendiri lebih rela menjadi sebahagian dari Malaysia.

Singapura, meninggalkan Malaysia atas dasar putar belit kepimpinan PAP yang mahu mengwujudkan sebuah Republik Cina di kepulauan nusantara Melayu.

Sebuah Negara Komunis moden seperti yang Hishamuddin kehendaki berlaku di Malaysia.

Mitos kedua

Merdeka dimulakan oleh United Malays National Organisation. Bohong. Parti yang awal memperjuangkan dan melaugkan slogan MERDEKA ialah Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang ditubuh pada 1938. United Malays National Organisation belum wujud lagi. Apabila wujud, slogan United Malays National Organisation ialah HIDUP MELAYU dan bukan MERDEKA!

Komen : Hishamuddin cuba putarbelit fakta, betul KMM wujud menentang penjajahan British dan kekejaman penjajahan Jepun, tidakkah pada masa itu mereka lebih menumpukan penentangan Jepun bersama PKM, dan kumpulan-kumpulan ini lebih terpengaruh dengan tanah besar Cina dan pejuang kemerdekaan Indonesia dari Belanda. Kumpulan ini lebih berminat membuat penentangan ala gorilla macam pengganas PKM.

UMNO wujud di atas kesedaran orang-orang Melayu, dan perlu diingat UMNO menuntut kemerdekaan dengan cara perundingan, cara berhemah. UMNO berjaya mengabungkan perpaduan parti kaum Cina-MCA, India-MIC dengan nama Perikatan berjaya menuntut kemerdekaan dari British.

Mitos ketiga

Kemerdekaan dicapai tanpa pertumpahan darah. Bohong. Parti Komunis Malaya, Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Hizbul Muslimin, Peta, Malayan Democtaric Union, KMM dan ribuan warga telah bangun mengangkat senjata. Pada mulanya melawan Jepun, kemudian melawan British. Tanpa angkat senjata, British tidak akan undur.

Komen ; Hishamuddin kena ingat, semua kumpulan-kumpulan yang di sebut itu berjuang menentang kekejaman Jepun dan selepas Jepun berundur, kumpulan ini lebih terpengaruh dengan gaya komunis PKM dan mengganas melakukan kekejaman terhadap rakyat Tanah Melayu termasuk kaum Cina dan India.

Apabila, British bersetuju memerdekakan Persekutuan Tanah Melayu, kumpulan-kumpulan ini tidak mahu membubarkan pertubuhan mereka malah bergabung dengan PKM untuk menentang kerajaan baru Perikatan.

Apa tujuan mereka ? Bagi pertubuhan-pertubuhan yang mirip kepada perjuangan Indonesia, mereka mahukan Persekutan Tanah Melayu menjadi sebahagian daripada Indonesia, dan bagi PKM pula mereka mereka mahukan Tanah Melayu adalah sebuah Negara komunis di bawah naungan kerajaan Cina komunis.

Tidak dinafikan mereka ini banyak berkorban menumpah darah, tetapi lebih kepada menentang Kerajaan Persekuatuan dan selepas itu Malaysia, tetapi yang lebih banyak menderita dan berkorban adalah anggota Tentera dan Polis Malaysia yang menjaga keamanan Negara dari keganasan PKM dan konfrantasi Indonesia-Malaysia.

Mitos keempat

Lagu Negaraku dikatakan lagu kebangsaan kita. Bohong. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Penciptanya orang Perancis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857).
Nama asal lagu ini, Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman konfrontasi Malaysia-Indonesia, radio repuklik itu memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku Abdul Rahman yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negaraku.

Komen ; Hishammuddin sama juga macam sebahagian warga Indon yang dungu dan jumud. Tidak dinafikan lagu itu dicipta oleh Pierre Jean de Beranger (1780-1857) seorang warga Perancis. Tetapi bukan ciptaan warga Indonesia, kerajaan Persekutuan Tanah Melayu pada waktu itu mengupah kepada sesiapa yang dapat mencipta lirik dan melodi lagu kebangsaan, macam sekarang juga.

Waktu itu tidak ada orang Melayu yang bijak pandai dalam bidang ini, belum wujud lagi orang bernama Hashamuddin Melayu murtad atau Mior Yusuf Aziddin yang boleh menyumbang lirik dan melodi lagu kebangsaan.
Yang hairannya, kenapa Hishamuddin tidak mahu menjadi rakyat Indonesia atau mana-mana Negara yang dapat mengikut selera sendiri, tetapi mengemis hendak jadi rakyat Malaysia juga.

Mitos kelima

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru berusia lima tahun. Ia adalah tiruan bulat-bulat bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled–Banner, Stars and Stripes dan Old Glory. Jalur Gemilang diciplak daripada bendera Amerika.Buktinya, lihat Jalur Gemilang tidak ada motif Nusantara atau Melayu. Warna merah dan putih adalah motif Nusantara - merah ertinya darah rakyat dan putih pula hati rakyat. Motif Nusantara ini wujud pada bendera Singapura dan Indonesia.

Komen ; Hishamuddin memang kaki penipu, pengkhianat bangsa kerana mahu memutarbelit fakta bahawa bendera Malaysia yang asalnya dicipta untuk bendera kerajaan Persekutuan Tanah Melayu telah direkabentuk oleh seorang Arkitek Kerajaan di Johor, berbangsa Melayu iaitu Alayarham Mohamad bin Hamzah.

Majlis Perundangan Persekutuan pada waktu itu menjemput orang ramai memberikan pendapat kepada beberapa rekabentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu. Pendapat umum itu telah dikelolakan oleh akhbar The Malay Mail. Keputusan akhir yang disiarkan pada 29 November 1949 menunjukkan majoriti rakyat telah memilih rekabentuk ciptaan Alayarham Mohamad bin Hamzah.

Bendera Malaysia adalah berasal dari Bendera Persekutuan Tanah Melayu. Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja Melayu dan Tuan-Tuan Yang Terutama Gabenor-Gabenor dalam satu Persidangan Majlis Raja-Raja menjelang pembentukan Malaysia telah memperkenankan iaitu reka bentuk Bendera Malaysia hendaklah mengikut reka bentuk bendera Persekutuan Tanah Melayu dengan pengubahsuaian pada bilangan jalur-jalur dan bintang pecah 14 bagi menunjukkan 14 buah negeri baru bagi Persekutuan Malaysia.

Penafian Hishamuddin ini, samalah juga dia menafikan hak rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan Majlis Raja-Raja Melayu pada waktu itu. Hishamuddin juga seolah-olah menafikan ketentuaan Allah SWT, bahawa Negara ini telah dinamakan dengan Malaysia, dan menpunyai bendera ‘Jalur Gemilang’. Macam juga dengan Hishamuddin, Allah SWT telah menentukan bahawa nama manusia yang lahir di Negeri Sembilan pada 3 Februari 1951 telah di beri dengan nama Islamnya Hishamuddin Rais.

Mitos keenam

Wujud perpaduan Melayu. Bohong. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan Cina, perpaduan Arab, perpaduan Itali, perpaduan India.

Mitos perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu daripada 'ditelan' oleh Cina dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampung yang takut pada hantu memanggil bomoh untuk menghalau hantu.Ini cara klasik sesuatu mitos bergerak - takut-takutkan orang ramai. Apabila orang ramai takut, maka mereka akan mencari perlindungan.

Maka muncul United Malays National Organisation menjadi pelindung, walhal yang menimbulkannya gerombolan ini juga.

Komen ; Manusia yang tidak mahu melihat wujudnya perpaduan Melayu adalah Hishamuddin, dia jadi lupa kerana terlalu lama tidak mahu memijak bumi Melayu, malu dengan nama bangsa Melayu. UMNO tidak akan wujud kalau bukan dari kalangan bangsa Melayu sendiri yang mengwujudkannya, etnik-etnik Jawa, Banjar, Bugis, Minang, Aceh, Melayu jati dan pelbagai etnik dari nusantara Melayu menganuti agama Islam yang memijak bumi Tanah Melayu ini bersatu mengwujudkan atas satu nama iaitu ‘Melayu’ dan bernaung di bawah satu lambang UMNO.

UMNO wujud bagi mengukuhkan perpaduan Melayu untuk menghindari dari jajahan pemikiran orang-orang seperti Hishamuddin yang mungkin sudah lama membuang bangsa Melayu dan agama Islam.

Kalau tidak masakan sehingga kini Melayu masih menguasai kerajaan untuk mengutamakan kebjikan masyarakat Melayu di bumi Melayu sendiri, cuma orang macam Hishamuddin serta pendokong PAS-PKR sahaja yang mahu melihat perpaduan Melayu berkecai, kuasa Melayu terhumban, agama Islam sekadar hiasan untuk menjahanamkan bangsa dan agama Melayu.


Mitos ketujuh

Malaysia negara unik. Bohong. Mitos ini disebarkan untuk membodohkan rakyat negara ini yang malas membaca dan hanya suka mendengar.Mitos ini bertujun untuk menunjukkan hanya gerombolan United Malays National Organisation sahaja yang dapat memerintah kerana Malaysia ini unik.

Hakikatnya Malaysia tidak unik; bukan Malaysia sahaja dalam dunia ini yang berbilang-bilang kaum, berbilang-bilang bahasa, pelbagai agama dan budaya. Tidak ada negara yang monolithic dalam dunia ini – semua ada kepelbagaian. Setiap negara dalam dunia ini ada kepelbagaian.

Komen ; Orang seperti Hishamuddin sebenarnya menipu dan memperbodohkan rakyat Malaysia, dengan cerita metos seperti ini yang amat takut menerima Malaysia sebuah Negara yang unik. Rakyat pelbagai kaum dapat menikmati hidup dan mencari kekayaan yang kadang-kadang meninggal jauh dari kaum Bumiputera sendiri.

Di India, walaupun hanya terdapat satu kaum satu bahsa yang terbesar dan berlain agama, tetapi mengamalkan kasta-kasta sehingga mengenepikan hak peribumi, berperang antara Islam, Hindu dan Sikh. Bagaimana India menafikan kewujudan etnik Roghingya bersama Burma, sehingga etnik ini hidup melarat,diperlakukan lebih daripada haiwan.

Di Cina, walau pun dikatakan satu rumpun bangsa, tetapi masih berlaku pengasingan etnik, sehinggakan tercetus pembunuhan penganut-penganut agama Islam, bagaimana etnik Tibet diperlakukan ?

Di Thailand, bagaimana etnik Melayu Islam diperlakukan ?

Di Indonesia sendiri, bagaimana wujudnya satu warga satu Negara, satu bahasa, bebas beragama, tetapi masih di belenggu dengan etnik dan keturunan. Mengapa masih wujud permusuhan etnik dan agama ? Mengapa etnik yang minority boleh menguasai ekonomi sehingga etnik peribumi banyak merempat ke Malaysia mencari rezeki ?

Di Singapura, memang Negara unik dari pelbagai kaum sehingga etnik peribumi asal hampir lenyap dari catatan sejarah dan bagaimana Singapura melayani Melayunya untuk menghindari perpecahan kaum ?

Adalah wajar Hishamuddin pergunakan kelebihan pengalaman dan ilmu itu untuk tujuan yang baik daripada memutarbelitkan fakta untuk kepentingan politik yang dianuti Hishamuddin.

Bukan orang macam Hishamuddin Rais sahaja yang cuba mengubah fakta sejarah, malah pensyarah-pensyarah IPTA/IPTS juga banyak yang cuba mengubah fakta sejarah untuk menghalalkan perjuangan komunis dan Ching Peng, untuk memenuhi keperluan parti yang mereka sokong.

Tidak hairanlah propaganda seperti ini juga sudah terlalu jauh menyerap dikalangan pelajar-pelajar IPTA/IPTS sehingga ada yang tidak mahu mengaku mereka adalah berbangsa Melayu, malu menjadi rakyat Malaysia.

Inilah cara komunis moden mempengaruhi generasi muda dalam Negara, mereka sama juga macam puak-puak khawarij, mengaku beragama Islam, bersolat dan sebagainya, tetapi lebih kepada mengkafirkan umat Islam lain serta menghalalkan darah umat Islam yang tidak sehaluan dengan mereka dan lebih mengagungkan kaum-kaum kafir.

Umat Melayu Islam akan terus menjadi lemah kalau generasi muda ini terus hanyut dengan propaganda komunis seperti ini……..




21 comments:

  1. salam bro Yang gambi,
    hishamuddin rais adalah contoh pengkhianat bangsa, petualang negara dan pelacur agama, di dunia ni pun dah menampakkan tempatnya diakhirat kelak dengan menjadi ular yang membelit sentiasa mengelurakan bisa untuk memusnahkan agama, bangsa dan negara, jenis ini matinya pun nanti tak layak dikuburkan di bumi bertuah ini.
    1 hujah bernas yang menjadi rujukan saya dalam menjawab isu tersebut, terima kasih bro
    salam perjuangan

    ReplyDelete
  2. Hujah balas terhadap hujah Hishamuddin amat dangkal dan boleh dipatahkan semula dengan mudah.

    InsyaAllah jika ada kesempatan masa yang panjang selepas ini saya akan memberikan komen semula.

    ReplyDelete
  3. penjahanam hishamuddin ini jangan diambil kira sangat. dia ini setinggan aje di malaysia. dsai aje yang bawa dia balik ke malaysia. tidak merempat di merata tempat. cakap aje lebih dia ni . akhirnya menjilat kahak negara ini juga yang dihina dulu.

    ReplyDelete
  4. Salam, syabas Fitnah yang tidak berasas dijawab dgn fakta sebenar..manusia BANGSAT mcm hishamuddin rais ini harus ditangkap krn memutarbelitkan sejarah..penulisan ini boleh menyebabkan orang-orang muda terpedaya dan seterusnya boleh mendatangkan kesan buruk kepada masyarakat Malaysia..diharapkan pihak yg bertanggungjawab memberi perhatian dgn penulisan yg MENYESATKAN krn budaya kotor ini semakin menular..

    ReplyDelete
  5. Salam YG,

    Mitos pertama:

    Hishamudin Rais nampaknya sengaja mahu memainkan sentimen rakyat di Sabah & Sarawak. Memang diakui Sabah & Sarawak menyertai Persekutuan Tanah Melayu dan perikatan baru ini dikenali sebagai Malaysia pada 16 September 1963.

    Hari Kemerdekaan bagi Malaysia ditetapkan pada 31 Ogos 1957 sesuai dengan jalan rintis yang dibuat oleh negeri-negeri Tanah Melayu. Dan secara mudah untuk kita faham kita ambil contoh Hawaii adalah negeri yang ke 50 yang menyertai United States of America pada 21 Ogos 1959.

    Pada mulanya, United States of America mencapai kemerdekaan pada 4 Julai 1776 dengan hanya disertai oleh 13 buah negeri.

    Apakah dengan penyertaan Hawaii sebagai negeri yang ke 50 pada 21 Ogos 1959 memaksa USA menukarkan Hari Kemerdekaannya dari 4 Julai kepada 21 Ogos?

    Dan, memang tidak salah Kerajaan memperingati hari penubuhan Malaysia ini dengan penghormatan cuti dan aktiviti yang bersesuaian. (Walaupun, Malaysia sudah terlalu banyak cuti). Cuma, kita kesal Hishamudin Rais dan pembangkang memainkan isu ini kerana ada agenda politik.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Mari bersama-sama melawan pengkhianat bangsa dan negara ini yang berselindung disebalik atas nama kebebasan bersuara dan meluahkan fikiran tetapi penuh muslihat dan tipudaya.

    ReplyDelete
  7. SLM BRO..TENGOK AJE LA SI KUDA TEMPANG CUBA NAK MENEGAKKAN BENANG YG DH SEDIA BASAH!. ORG SEPERTI HISHAMUDDIN RAIS HANYA LAYAK DI JADIKAN LEMBU DLM KALANGAN PUAK2 KOMUNIS. KITA TAU BAHWA PAS JUGA BKN SEBUAH PARTI YG MEMPERJUANGKAN AGAMA. JAUH SEKALI UTK NEGARA TAPI ADAKAH HISHAMUDDIN BERANI MENGAKUINYA??...HARKK PTUIHH!!

    ReplyDelete
  8. Kuda perang,

    betapa riaknya kau, senang2 nak patahkan hujah.
    Hujah apa bendanya, wlu sebaik mana pun hujah tetap tak dapat nak tutup kebenaran.
    semua org blh berhujah tak kira dgn fakta benar ke atau dgn fakta palsu atau dgn kepala hotak masing2.
    Tapi yg benar tetap benar, yg salah tetap salah wlu pun ada hujah yg cukup baik utk membenarkan yg salah, ianya tetap salah.
    Wallahualam

    ReplyDelete
  9. Salam Yanggambi, salam sejahtera...

    Sangat menarik posting anda ni..belum dapat saya baca semuanya...cuma menelaah sedikit-sedikit.

    Kalau dah nama Komunis tu memang komunis juga..ideologi mereka hanya akan hapus setelah mereka semua mati.

    ReplyDelete
  10. Manusia seperti Hismuddin Rais perlu hati-hati.
    Beliau bijak menulis dan sekiranya terpangaruh boleh memesong akidah seorang.Oleh itu sikap berhati dan jangan mudah terpengaruh harus dihindarkan dan dijauhi dari diri anda.

    ReplyDelete
  11. Terima kasih sahabat-sahabat memberi komen yang dapat membantu, amat kawan hargai.

    Maaflah, lewat memeberi respon, entah apa silapnya sejak pagi tadi khidmat streamyx di kawassan kawan bermasalah, baru sekarang dapat digunakan dengan lancar.....

    ReplyDelete
  12. Salam,

    rom dimusnahkan dari dalam.

    ReplyDelete
  13. saya nak tanya sang guna, yang dengan bongkaknya mengejek. jangan cakap saja, kawan, bagi hujah kamu! TALK IS CHEAP. Kalau kamu berakal, hurailah "kebenaran" yang kamu katakan itu! Kalau pemikiran sempit, toksah bukak mulut; nampak kamu dungu, tongong, bodoh dan STUPID.

    Benci pada kebodohan

    ReplyDelete
  14. lempang je hishamuddin ni. sengal nak mampus.

    dia antara pengkhianat orang melayu dan islam. penyokong kuat anwar.

    apa yang dia kata mitos itulah fakta tapi fakta yang dia bentangkan itulah mitos sebenarnya. Dia cuba nak tukar kebenaran sama seperti pendeta yahudi dan kristian yang menyorok kebenaran.

    ReplyDelete
  15. anon yg benci pada kebodohan,
    aku pun tak paham apa yg kau cuba nak sampaikan pada aku.
    Aku cuma menyatakan apa yg aku rasa pada Si kuda Perang, tak sangka ada tikus pulak yg bersuara.
    Nampaknya tahap pemikiran kita tak sama.
    blog ni bkn tempat untuk aku melayan org mcm kau.
    Aku maafkan kau sebab maki aku kerana aku tau anon mcm kau takkan berani maki berdepan.

    ReplyDelete
  16. Salam,
    Sdra...Apa pun kebenaran harus diakui walaupun pahit untuk diterima...berhubung tarikh kemerdekaan Malaysia, Malaysia ditubuhkan pada 16 September 1963 dan sebelum itu Malaysia tidak pernah wujud, yang wujud adalah Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka pada 31 Ogos 1957...

    Sabah & Sarawak bukannya menyertai Malaysia tetapi yang benarnya adalah bersama2 dengan Tanah Melayu menubuhkan Malaysia. Hari kelahiran Malaysia adalah jatuh pada tanggal 16 September bukannya 31 Ogos maka sewajarnya hari kelahiran atau kemerdekaan disambut pada setiap 16 September...ini ibarat anak yang lahir kedunia secara logiknya takkan kita nak sambut hari kelahirannya diluar tarikh kelahirannya....

    Sewajarnya kita memikirkan semula akan tarikh kemerdekaan, ini sejajar dengan semangat 1Malaysia,tq

    ReplyDelete
  17. Sdr Batu Gadung yang dihormati,

    Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia adalah 2 perkara yang berbeza.

    Negeri-negeri di Tanah Melayu telah mengisytiharkan kemerdekaannya pada 31 Ogos 1957. Dan negeri-negeri ini telah bergabung sebagai sebuah negara bangsa yang dinamakan Persekutuan Tanah Melayu.

    Itulah titik tolak kepada sejarah penubuhan Malaysia. Sejarah tidak boleh disangkal dan tidak boleh dipadamkan begitu sahaja. Sama ada menyertai atau bersama-sama menubuhkan Malaysia itu perkara kedua.

    Yang pentingnya, Tanah Melayu pada ketika itu telah merdeka daripada penjajahan British pada 31 Ogos 1957. Dan apa pula yang mahu ditulis dalam buku sejarah sekiranya sejarah cuba dipesongkan dengan menulis bahawa negeri-negeri di Semenanjung merdeka pada 16 September 1963? Apa yang berlaku selama tempoh 31 Ogos 1957 hingga 16 September 1963? Apa yang berlaku dalam tempoh 6 tahun tersebut? Adakah hendak ditulis negeri-negeri di Semenanjung dijajah oleh Persekutuan Tanah Melayu pula? Fakta adalah fakta. Hari Kemerdekaan bagi Malaysia ditetapkan pada 31 Ogos bersempena titik tolak kemerdekaan negeri-negeri di Malaysia Barat. Dan Hari Malaysia dimahsyurkan pada 16 September sempena penubuhan Malaysia secara bersama oleh Persekutuan Tanah Melayu, Sabah & Sarawak.

    Harap maklum.

    KP

    ReplyDelete
  18. Terima kasih semua sahabat terlalu memberi respon dengan artikel ini, semuanya memberi pandangan yang membangun unutk masa depan nagara tercinta.

    Yang baik dijadikan tauladan dan pandangan, yang berat kita ketepian.... terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  19. Salam,
    sdra/i Anonymous, saya teramat bersetuju bahawa sejarah tetap sejarah dan perlu dihayati sepenuhnya secara rasional dan ilmiah....

    Pada tarikh 31 Ogos 1957 Persektuan Tanah Melayu telah merdeka dari penjajahan British, manakala pada tarikh 16 September Persekutuan Tanah Melayu bersama2 North Borneo (selepas itu dikenali Sabah) dan Sarawak telah menubuhkan Malaysia secara rasminya Dan pada tarikh itu jugalah kedua2 buah negeri (Sabah & Sarawak) diisytiharkan sebagai negeri merdeka dari cengkaman penjajah British.

    Kita bukannya memesongkan sejarah, fakta tetap fakta bahawa Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka pada 31 Ogos 1957 dan bukannya Malaysia, ini kerana Malaysia pada ketika itu belum pun wujud dalam peta dunia. Malaysia hanya wujud dalam peta dunia pada tarikh 16 september 1963.

    Jadi sdra/i Anonymous fikir2kanlah, 1. sesuaikah dikatakan Malaysia merdeka pada 31 Ogos 1957? 2. Fakta yang bagaimana harus kita terima? Logik jugakah sekiranya kita menyatakan bahawa Sabah & Sarawak juga merdeka pada 31 Ogos 1957?

    Sekian, Salam Hormat...tq

    ReplyDelete
  20. Salam saudara batu gadung

    kita semua orang semenanjung tanah melayu..jadi kita menyambut kemerdekaan pada 31 ogos 1957..dan kemudian kita menjemput sabah sarawak brunei dan singapore untuk bersama sama membentuk sebuah negera yang bergelar Malaysia..

    dan pada 16 september 1963 itulah tarikh sabah sarawak bergabung dengan tanah melayu..

    perkara ini tak payah nak diperbesarkan..malah orang sabah sarawak dahulupun tidak mengungkit kisah ini..

    hanya selepas anwar membuat kisah ini yang bertujuan memancing rakyat sabah sarawak untuk menyokong dialah semua kekalutan ini terjadi..

    malah disabah sarawak turut menyambut kemerdekaan negara pada tarikh 31 ogos jadi mengapa kita nak bangkit isu ini semula..

    sudah 52 tahun merdeka tapi mengapa masih ada orang yang mempertikaikan kemerdekaan negara sendiri..sedih kerana orang mempertikaikan adalah orang melayu sendiri..

    ReplyDelete
  21. Terima kasih sahabat Batu Gadung dengan komen yang membina serta YB Raz dengan penjelasan yang amat berharga. Kita sebagai rakyat Malaysia, bangsa Melayu-Bumiputera sepatutnya menghargai pengorbanan pemimpin-pemimpin kita terdahulu demi memperlihatkan kecemerlangannya sekarang sehingga ada negara-negara yang meraskan cemburu dengan perkembangan negara kita....

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..