Tuesday, October 27, 2009

Harga kubis kini 75 sen sekilo - Pekebun sayur C/Highlands batalkan hasrat protes besar-besaran



CAMERON HIGHLANDS - Hasrat ahli Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands untuk mengadakan protes besar-besaran dengan melonggokkan sayuran berkenaan di pejabat Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) di Brinchang di sini ditarik balik semalam.

Ini ekoran FAMA semalam bersetuju untuk membeli sayur kubis bulat yang ditanam lebih 300 pekebun pertubuhan itu dengan harga 75 sen sekilogram berkuat kuasa serta-merta.

Tawaran itu diumumkan Ketua Pengarah FAMA, Datuk Mohamed Shariff Abdul Aziz pada majlis dialog antara pihaknya dengan Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands di sebuah hotel di Brinchang di sini.

Menurutnya, selain menokok 15 sen sekilogram daripada harga yang ditawarkan 60 sen pada Khamis lalu, FAMA juga akan mengambil beberapa langkah segera bagi mengawal harga sayuran tersebut daripada terus menjunam.

"Satu jawatankuasa khas melibatkan FAMA, wakil pertubuhan serta pekebun sayur di sini akan berbincang dari semasa ke semasa dan ia berperanan mengumpul seberapa banyak data mengenai jumlah pengeluaran bagi satu-satu masa.

"Pada masa sama, kita akan menggandakan usaha membendung kemasukan kubis bulat dari negara luar yang melebihi jumlah AP (permit import) yang dibenarkan," katanya. KLIK

Sebelum itu, Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands mengancam akan melonggokkan ribuan kubis bulat di depan pejabat Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) jika harga sayur itu masih kekal 30 sen hingga 40 sen sekilogram sehingga hujung minggu ini.

Ia dianggap langkah terakhir kira-kira 300 penanam sayur itu sebagai tanda protes mereka terhadap dakwaan FAMA gagal membantu para pekebun yang semakin terdesak menanggung kos pengurusan ladang yang tinggi.
KLIK

Yang Gambi ; Begitulah perihatinnya FAMA dan kerajaan UMNO-BN kepada rakyat tidak kira golongan mana, kaum mana sekali pun yang menghadapi masalah. Itulah yang dikatakan oleh Perdana Menteri Dato’ Sri Najib “1 Malaysia. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’.

FAMA terpaksa menghadapi kerugian dengan menawarkan harga melebihi harga pasaran untuk menyelamatkan petani/pekebun sayur kubis dari terus kerugian kerana penurunan harga dipasaran.

Bagaimana dengan sikap penanam-penanam kubis di Cameron Highlands terhadap FAMA dan kerajaan UMNO-BN ? Terutama dari Kg Raja dan Bertam di Cameron Highlands……..

Kebanyakkan mereka adalah 90% adalah menyokong kuat kepada parti ‘pakatan rakyat’, kalau tidak masakan dalam PRU 12 DUN Tanah Rata calon BN kalah, manakala bagi kawasan Parlimen Cameron Highland calon BN menang kerana mendapat bantuan undi dari DUN Jelai.

Adilkah mereka-mereka ini kepada kerajaan UMNO-BN ?

Semasa harga kubis melambung tinggi, semua penanam-penanam sayur kubis di Cameron highlands, terutama dari Kg. Raja dan Bertam langsung tidak pandang dengan FAMA. Mereka menjual terus dari ladang kepada pemborong dan tidak mahu menjualkan kepada FAMA.

Sikap sombong dan angkuh penanam-penanam sayur kubis ini terungkai apabila harga kubis menjunam ke paras 30-40 sen sekilo, mulalah datang cari FAMA, mengugut FAMA. Adilkah dengan sikap hipokrit mereka ini ?

Bagaimana dengan pengguna pula ?

Adakah mereka-mereka ini boleh membuat tuntutan atau mengamcam kerajaan jika harga kubis atau sayur-sayuran melambong ? Adakah penanam-penanam sayur di Cameron Highlands bersimpati dengan mereka ?

Kesimpulannya, pihak Pertubuhan Pekebun Sayur-Sayuran Cameron Highlands perlu bersikap adil dengan penguna dan Kerajaan UMNO-BN, sikap hipokrit yang ada dikalangan mereka perlu dikikiskan serta bersikap adillah dengan kerajaan UMNO-BN….

















14 comments:

  1. bro YG. apsal you tak attack itu hishamuddin rais? blog dia sejibik macam anu bapak dia. hahhahaha! kerajaan buat baik pun dia kata kerajaan tu penipu rakyat. SKKM patut bunuh keturunan mamat tuh!

    ReplyDelete
  2. Salam, Yang Gambi,
    Sebenarnya harga kobis kurang laku dipasaran tetapi insetif Fama sanggup membeli harga kobis 75 sen sepatutnya berterima kasihlah. Kalau tidak hancur dan terbuanglah kobis itu dan tiada pasaran.
    Agensi kerajaan sanggup menyelesaikan masalah peniaga sayur di C Highlands itu dari terbuang begitu sahaja. Berterima kasihlah kepada kerajaan BN yang sanggup membantu petani-petani kobis di Cameron Highlands tersebut.

    ReplyDelete
  3. MediaCyber, kawan dan buat komen dalam blog tukartiub, entahlah dia public ke tidak, kalau tak de juga kawan nak buat dalam blog kawan. Terima kasih....

    Matyen, yang kawan kesal ini, boleh dikatakan 90% pekebun-pekebun ni tidak menyokong FAMA semasa harga kubis tinggi, dah lah tu mereka ini juga penyokong kuat pembangkang....anti Melayu konon...

    ReplyDelete
  4. susah jugak kan, dah lah dari A sampai Z K'jaan beri bantuan kat petani peladang tp ya lah nama pun manusia, walaupun dicaci dihina, disepak terajang, akhirnya kat Kjaan juga tpt "shoulder to cry on". ADUN PR ni sibuk dgn hal gila meroyan tak habis habis. Ahli PR ni pun sama dgn Anuwar chameleon...

    ReplyDelete
  5. Tulah sikap meka..bila harga kobis tinggi dipasaran,meka jual sendiri dengan harga mahal,tak pandang agensi Kerajaan seperti Fama..
    tup,tup harga menjunam baru terheget2 cari Fama..masa menentang kerajaan,depa la kedepan

    ReplyDelete
  6. jgn jadi muka kobis sudah,
    hari ni malu blh kopakkan muka tukar muka lain mcm kobis.

    ReplyDelete
  7. Anonymous, Senyapbisaweh dan Sang GUna, begitulah hati perut rakyat Malaysia yang meroyan tak sedar diri, bila susah je cari kerajaan UMNO-BN, lepas tu kutuk bagai nak gila.....

    Tapi kawan heran juga, Senyapbisaweh tu kan ada kat Cameron Highlands, ngapa tak jumpa deme yang berlagak tu........ kutuk je habis-habis orang tak sedar diri ni....

    ReplyDelete
  8. Bila cerita pasal subsidi...

    Kononnya Melayulah bangsa subsidi...

    Sentiasa perlukan tongkat dari kerajaan...

    Tapi bila diselidiki dengan sebenar-benarnya orang bukan Melayulah yang paling banyak menerima manfaat subsidi...contohnya penanam2 sayur di Cameron, penternak2 ayam dll....

    Melayu dapat subsidi sikit pun dah bising....

    ReplyDelete
  9. Itulah yang berlaku ISAC, mereka ini terlalu hipokrit, mudah membawa fitnah terhadap hak-hak orang Melayu, sedangkan merekalah yang paling banyak mendapat keuntungan hsail dari subsidi kepada orang Melayu..... terima kasih memberi komen.

    ReplyDelete
  10. SALAM, BRO, DAPAT SEMUA KERAJAAN BAGUIH, BILA TAK DAPAT SEMUA BURUK...

    ReplyDelete
  11. assalammualaikom...

    pada saya, berdasarkan pengalaman hidup dalam keluarda petani. bab harga barang pertanian Fama ke risda ke sama jer. kakitangan mereka sendiri yang syorkan petani menjual pada pembekal ketika harga naik kerana mereka mendapat persen dari pemborong. Biasanya pemborong nie pula akan berjanji untuk ambil dengan harga yang mahal dan sampai satu masa bila petani bergantung pada mereka mulalah mereka memulakan permainan harga. Berkaitan kerajaan saya rasa siapa pun yang perintah kita, apapun lambang partinya kalau pegawai bawahan rosak-rosaklah semuanya....

    ReplyDelete
  12. Ddinbunga, terima kasih selalu ke blog kawan...

    Anakkhas, benarlah seperti tuan katakan, bukan setakat kakitangan FAMA sahaja yang bersikap begitu, banyak lagi dari agensi-agensi kerajaan lain yang tidak amanah dan bertanggungjawab sehinggakan rakyat marah kepada kerajaan.....golongan inilah yang menjadi perosak kepada setiap perancangan kerajaan untuk rakyat...

    ReplyDelete
  13. http://dun11-permatangpasir.blogspot.com/2009/10/rumah-abdul-najib-akan-diroboh-kerajaan.html

    ReplyDelete
  14. As salamu'alaikum / Salam Sejahtera

    Kami adalah agen utama bagi pengedaran GoGrow Kitosan (Chitosan), Perangsang Organik diperbuat dari kulit-kulit binatang laut seperti udang, ketam dan kerang yang mengandungi kandungan kompaun polimer biodegradable yang dipanggil chitin. GoGrow Chitosan bertindak sebagai perangsang untuk tumbuh-tumbuhan menyerap nutrien dan baja dengan semulajadi dan sempurna serta daya tahan atau imun tanaman itu sendiri.

    GoGrow Chitosan BUKAN baja, bukan hormon atau vitamin, bukan ubat dan bukan juga kimia, dan selamat untuk digunakan tanpa meninggalkan kesan sampingan.

    Bagaimana Go-Grow Chitosan bertindak
    1. Pembajaan Tanah - GoGrow Chitosan membantu mikrob menguraikan nutrisi bukan organik kepada bentuk organik agar boleh diambil oleh tanaman. Ia membantu membaiki keberkesanan sistem akar untuk lebih cekap menyerap zat makanan dalam tanah untuk dihantar kebahagian lain tanaman. Ia juga bekalkan kalium dan unsur zat-mikro dalam tanah yang sering kekurangan.
    2. Anti Fungal - GoGrow Chitosan menghalang serangan oleh kulat dan ia juga membentuk lapisan kompoun fenolic yang menghalang sebarang kemasukan (penetration) sebarang patogen kulat. Chitosan menghalang reproduksi patogen termasuk menghalang gene yang akan mengeluarkan 'protease inhibators' yang menghalang serangan serangga pada tanaman.
    3. Preservatif - Lapisan membran GoGrow Chitosan dapat mengawal buah-buahan daripada menjadi kuning atau coklat dan buah-buahan menjamin kualiti dengan cara menahan kandungan antosianin, flavonoid, dan semua polifenol dalam buah-buahan dari meningkat. Kajian membuktikan bahawa kitosan filem segar penyimpanan boleh mengelakkan buah-buahan dan sayur-sayuran (termasuk pic, pear, gooseberry Cina, timun, lada, anggur, strawberi, mangga, tomato, dan lain-lain) daripada mendapat reput dan rosak. Ia membantu memanjangkan masa penyimpanan dan jangka hayat. Bagaimana ia berfungsi: Membran Chitosan boleh menghalang kedua-dua penyerapan oksigen dan limpahan Karbon yang disebabkan oleh respirasi buah-buahan. Tetapi ia mendorong gas etilena yang bocor keluar, yang menghasilkan buah-buahan selepas menjadi masak. Melalui cara ini, ia menghalang kulat dari pembiakan dan menangguhkan buah-buahan dari masak.
    4. Bio Pesticide - Apabila chitosan dibubuh pada tanah, GoGrow Chitosan akan membantu membentuk persekitaran sesuai bagi mengaktifkan bakteria pemakan chitin menghapuskan kulat (fungus) dan telur nematod dan organisma mengandungi chitin yang lain. Kulit kerang juga didapati akan menggalakan pengeluaran(secretion) enzim chitonase yang akan menguraikan chitin pada telur kutu daun, telur nematod dan patogen lain. Kahadiran chitin pada keliling tumbuhan ini sebagai biopestide asli (natural biopesticide) menyebabkan ia tidak memberi kesan toksik kepada haiwan lain seperti ikan, burung, tumbuhan lain dan organisma berfaedah.

    AGEN DAN PENGEDAR DIALU-ALUKAN

    Salleh S Mohamed
    Sal Marketing & Services
    6019-2288433 (Tel/whatsapp)
    www.cbs-malaysia.com/index.php/chitosan

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..