Friday, October 2, 2009

N 31 Bagan Pinang - PAS: Pesara tentera mengaku pernah manipulasi undi pos

Berita malaysiakini hari ini melaporkan bahwa Dewan Pemuda PAS mendedahkan pengakuan seorang pesara tentera yang mendakwa pernah bersubahat memanipulasikan undi pos bagi memberikan kemenangan kepada calon BN sebelum ini.

Ketua Penerangannya, Suhaizan Kaiat menulis dalam blognya bahawa pengakuan itu dibuat sendiri oleh pesara tentera kepada pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang menemui wakil PAS pada 28 Ogos lalu.

Suhaizan menulis bahawa pesara tentera itu berkata dia terpaksa berbuat demikian atas arahan pegawainya, yang berdiri di belakang dan memerhati kertas undi dipangkah.Suhaizan yang juga pengerusi jawatankuasa undi pos Pemuda PAS ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan pesara tersebut membuat pengakuan itu dalam pertemuan berkenaan. KLIK


Di dalam blognya Suhaizan menulis pengakuan ini telah dibuat oleh Kepten Mejer (B) Abu Bin Kassim dihadapan SPR pada hari isnin 28hb September 2009 yang dihadiri pimpinan PAS yang diketui oleh YB. Dato Abdul Halim Bin Abd Rahman,YB. Salahuddin Ayub, Sdr. Kamaruzaman, YB Firdaus dan Suhaizan Kayat sendiri. Bagai pihak SPR pula dibarisi oleh Pengerusinya Tan Sri Abd Aziz Bin Mohd Yusof, Timbalan Pengerusi Dato Wan Ahmad Wan Omar dan lain-lain lagi. KLIK (untuk cerita sepenuhnya)

Kawan amat bersetuju dengan pendapat Penghuni Gua yang menulis dalam blognya menyarankan agar seseorang membuat laporan Polis di atas jenayah yang dibuat oleh Kapten (B) Abu Bin Kassim semasa menjalankan tugas-tugas pengendalian undi Pos berkenaan.

Di bawah ini kawan copy paste pandangan dari blog Penghuni Gua tersebut ;

Penghuni Gua : Lihat juga di sini mengenai manipulasi undi pos tentera . iaitu penerangan dan berita majlis dialog SPR dengan pemimpin PAS dan Kapt ( B ) ini.KLIK.


2. Pengakuan oleh KAPT (B) ABu Bin Kassim amat baik sekali. SPR atau mana-mana pihak wajib membuat lapuran polis ke atas KAPT ( B ) ini kerana telah melakukan kesalahan jenayah yang amat besar berdasarkan pengakuanya sendiri kepada SPR.

3. Soal KPT ( B ) ini melakukan nya atas kapasitinya sendiri atau dengan arahan ketuanya itu isu lain. Biar ketuanya pun boleh sama dituduh di mahkamah. Sudah nyata , dari pengakuanya beliau melakukan jenayah ini. Ketua / pegawai atasannya belum pasti ( sebab hanya dakwaan KAPT B ) ini sahaja.

4. Jika kemudiannya Kapt B ini tidak mengaku pula di mahkamah setelah keterangannya diambil oleh polis maka tuduhan fitnah dan mereka keterangan palsu boleh diambil.

5. Yang baiknya, SPR lah atau mereka yang hadir di dalam dialog tersebut membuat lapuran polis sesegera mungkin. Ini kerana ia satu kesalahan jenayah yang amat serius. Dan Kapt ( B ) ini sebenarnya telah memotong tengkoknya sendiri.

6. Soal / dakwaannya dia dapat arahan pegawai atasan itu isu berlainan. Jenayah , telah Kapt (B ) ini lakukan dalam keadaan sedar. Arahan tidak perlu dipatuhi dalam perkara pelanggaran undang-undang. Tentang arahan, biarlah Kapt ini buktikan ujudnya arahan tersebut. Jika benar ujud arahan, keduanya termasuk pegawai atasannya dituduh bersama. Habis cerita.

7. Jadi apa bising-bising dan tunggu lagi? Pengakuan Kapt ( B ) ini cukup untuk menuduhnya di mahkamah. Ia boleh dituduh di bawah kanun keseksaan iaitu memalsukan dokumen dan menggunakan dokumen palsu sebagi benar ( bagi menipu ) SPR . Dua kesalahan besar. Bungkus juga 2 tahun ke atas paling kurang pun hukumannya bagi tiap satu kesalahan jenayah Kapt ( B ) ini.

8. Bab undi pos sekarang? Tidak perlu bimbang. Semua wakil dijemput / hadir semasa proses pengundian undi pos berjalan di kem tentera dan polis. Apa nak bising lagi. SPR pun ada.

9. Sudah terang lagi bersuloh. Buat aje repot polis tentang jenayah yang telah dilakukan oleh Kapt ( B ) ini. Baru dia tahu langit tinggi rendah. Perangai nya yang buruk itu, sewajarnya dihukum dengan hukuman yang setimpal.

10. PAS masih juga nak simpan mereka yang begini? Apa komen PAS. Pada PG pengakuan Kapt ( B ) ini telah makan diri sendiri kerana mendedahkan jenayahnya sendiri . Dia tak sedar pun kebodohanya mendedahkan perbuatan jenayah nya sendiri dan mendedahkan kepada pendakwaan ke atasnya . Sebab apa? Dia dibuat dengan niat tak jujur.

Pada pandangan kawan adalah wajar laporan Polis di buat oleh pihak-pihak yang berkenaan untuk membuktikan kesahihan pengakuan jenayah tersebut supaya pihak PAS tidak menjadikan isu ini untuk mengaburi pengundi-pengundi di DUN Bagan Pinang.






11 comments:

  1. salam bro,
    PAS dah terdesak giler atau giler terdesak untuk menerima kekalahan dlm PRK BP ini tu yang meroyan menyediakan jawapan apabila kalah nanti...
    apa pun muka anu-war, nik aziz, hadi, kit siang, karpal dll akan di cop dengan tapak kaki..hehe

    ReplyDelete
  2. Saya lihat semua ini adalah gimmick yang cuba meracuni pemikiran rakyat. Ini mainan Pakatan Rakyat yang memakan diri mereka sendiri...memuakkan. Cara PR ini melebihi batas...mentang mentang ramai undi pos mereka kecam undi pos di manipulasi..Bukankah ini sekaligus mengatakan bahawa undi pos itu pak turut. Seolah olah pengundi Pos itu hina di mata PAS dan Pakatan Rakyat..

    ReplyDelete
  3. tak ada masalah langsung doremon ni nnak menang. itu yang pas kalut tu. pakatan haram tu pulak dok sibuk nak join sama. mana di daftar pakatan haram ini. teknikalnya memang pakatan haram.

    ReplyDelete
  4. Selamat SYAWAL Bro,,,

    Sesiapa pun bole mengaku dan buat tuduhan macam2, bro..Mamat tu memang penyokong kuat PAS, maka masa ni lah nak jadi hero...PAS akan buat macam2 macam2 hal sebab nak menang... Besok dia cari pulak makcik2 atau pakcik2 atau bekas posmen atau bekas kawan sekolah calon BN buat pengakuan yang calon BN pernah buat hal2 lain plak...

    ReplyDelete
  5. SILALAH BUAT LAPORAN POLIS TERHADAP KAPTEN (B) ABU BIN KASSIM.

    WALAU APA PUN ULASAN YG DAN KAWAN2 SEBAGAI KEMPEN UNTUK PRK DUN N31 BAGAN PINANG INI, INSYAALLAH PAS AKAN MENANG DENGAN PENUH BERGAYA...

    TERUSKAN KEMPEN ANDA SECARA MEMAKI DAN MENGEJI SEPERTI INI.

    ReplyDelete
  6. Kuda Perang,
    Kalau PAS KALAH macamana?
    Masih nak bergaya?

    ReplyDelete
  7. Jika PAS kalah sekalipun di PRK N31 Bagan Pinang Islam tak akan kalah.

    PAS parti yang memperjuangkan Islam,
    "Al-Islaamu ya'lu wala yu'la 'alaih"
    Islam adalah tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya.

    Kalah di atas dunia bukanlah kalah yang sebenar-benarnya, tetapi kalah di akhirat besok adalah kalah yang sebenar-benarnya.

    ReplyDelete
  8. Kuda perang bercakap seolah-olah merasakan dia seorang Islam yang memperjuangkan Islam..... itulah sifat khawarij yang ada pada dirinya....

    Kalau tidak ada PAS pun Islam akan dimartabatkan kerana bumi Melayu ini milik bangsa Melayu, diperintah oleh Melayu yang beragama Islam melaiankan PAS dan Kuda Perang menjual kepada DAP untuk jawatan dan kuasa yang sedikit....

    ReplyDelete
  9. Yang penting Isa Samad adalah anak tempatan (kelahiran Melaka). Dia mesti menang tak macam calon PAS anak kelahiran Lenggeng, N9 (bukan anak tampatan). Hehehe!..... Bodoh piang punya UMNO buat statment dalam laman blog dan media UMNO.

    ReplyDelete
  10. Kuda Perang,
    Di Bukit Gantang, UMNO sudah peroleh 67% undi Melayu. Nizar cuma dapat 37% undi Melayu. Yang memenangkan Nizar ialah lebih 85% undi bukan Melayu diberikan kepadanya. Adakah ini menunjukkan Pas disokong oleh orang Islam?
    -bekaspengundiPas-

    ReplyDelete
  11. Isu pengundi Pos sengaja dibangkit oleh Pas sebab dah tahu Pas akan kalah. Askar mana nak undi Pas yang jadi penyokong komunis Chin Peng. Kesian Pas!

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..