Thursday, October 22, 2009

PKR-pakatan rakyat kalah kerana hasil kerja bodoh pemimpin PAS pro UMNO

Pepatah Melayu berkata, ‘teman ketawa mudah di dapat, teman menangis sukar di cari’. Begitulah nasib parti PAS bila menerima kekalahan teruk di Bagan Pinang dan begitulah nasib bila bersepakatan dengan kumpulan parti yang berlainan ideologi perjuangan, satu komunis, satu Yahudi dan satu Islam.

Bermula dengan kritikan Profesor Aziz Bari yang agak berterus terang meletakkan punca kekalahan kerana kelemahan kepimpinan PAS.

Aziz Bari menyatakan PAS mesti mengambil langkah drastik sama ada mendisiplinkan Exco Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali atau menyingkirkannya terus kerana Hasan dilihat mewakili golongan pro-UMNO dalam Pas seperti Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Nasharuddin Mat Isa dan penyokong-penyokong mereka.

Abdul Hadi didakwa mengambil sikap membisu dalam kekecohan di Selangor, sementara itu Nasharuddin membela tindakan salah laku Hasan secara terbuka. Tindakan dan perangai Hasan itu memang pelik kerana a
dalah mustahil seorang pegawai tadbir beliau tidak faham konsep tanggung jawab bersama dan bezanya dengan kedudukan penyokong kerajaan.

PKR mendakwa kepimpinan PAS Pusat telah menunjukkan sikap anti Cina dan anti orang bukan Islam apabila Hasan dikatakan memainkan isu perkauman yang bermula dari bantahan perlantikan Madam Low sebagai Pengerusi PKNS.

Tanpa mengira sensitiviti kaum di Selangor, Hasan juga telah mendesak Ronnie Liu meletak jawatan berhubung dengan isu penjualan arak serta mengambil sikap berdiam diri dalam isu kepala lembu dan pemindahan kuil. Hadi dan Hasan juga membisu dalam isu pembunuhan Teo Beng Hock.

Pengkhianatan PAS kepada orang bukan Islam lebih terserlah apabila Hasan Ali dikatakan mengkritik cara SELCAT menyiasat salah guna kuasa dan korupsi yang melibatkan pegawai-pegawai kerajaan Selangor.

PKR mendakwa kumpulan pro UMNO serta kumpulan kepimpinan PAS dari negeri Terengganu tidak menyayangi parti, tapi hanya menjaga kepentingan peribadi sendiri. Kumpulan ini terlupa, bahawa kemenangan PAS dan pakatan rakyat adalah hasil dari sokongan pengundi-pengundi Cina dan India bukan sokongan pengundi-pengundi Melayu.

PAS dikatakan telah sudah tidak lagi berjalan mengikut landasan Islam yang syumul tetapi Presiden PAS bersama kumpulan-kumpulan pro UMNO telah menjadi kumpulan assobiyah yang memperjuangkan bangsa Melayu dengan fahaman nasionalisnya.

Kerana itu kebanyakan pengundi-pengundi Cina dan India tidak lagi menyokong PAS kerana sudah tidak yakin dengan perjuangan ‘PAS for all’, mereka bimbang PAS akan bertukar dari sebuah parti Islam kepada parti Melayu macam UMNO. KLIK

Begitulah nasib PAS bila sekali menerima kekalahan, sikap setia kawan dalam pakatan rakyat begitu mudah lenyap dan pudar.

Itulah yang dikatakan ‘tidur sebantal, tetapi mimpi yang berlainan’. Mereka lupa bahwa perjuangan PAS berlandaskan Al-Quran dan Sunnah, adakah mereka juga lupa bahawa PAS tidak boleh lari dari perlembagaan mereka iaitu ;

Fasal 3. Dasar PAS ialah ISLAM

Fasal 4. Seruan PAS ialah ALLAHUAKBAR

Fasal 5. Tujuan PAS ialah ;

(1) Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pem
erintahan yang terlaksana di dalamnya bilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah.

(2) Mempertahankan Kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.

Adakah PAS sanggup mengenepikan Perlembagaan Pas yang berteraskan kepada empat prinsip iaitu ;

Pertama, mewujudkan satu perikatan persaudaraan Islam untuk membentuk satu tenaga bersama bagi menyelenggarakan segala tuntutan Islam dan siasah yang berdasarkan demokrasi.

Kedua, teras perjuangan Pas ialah menumpukan segala ikhtiar dan tenaga untuk menyatukan perlembagaan pentadbiran agama di seluruh negara.

Ketiga, memelihara dan mempertahankan hak-hak kepentingan dan kehormatan agama dan umat Islam.

Keempat, bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan siasah di dalam negara ini, yang mana dasar dan tujuannya tidak berlawanan dengan ajaran Islam dalam mencapai demokrasi, keadilan masyarakat dan kemanusiaan.

Dengan prinsip-perinsip ini dilihat amat tidak relevan dengan kedudukan Pas dalam pakatan rakyat yang dihuni DAP dan PKR, maka tidak hairanlah jika banyak pihak merumuskan bahawa Pas dan UMNO perlu mengatur titik pertemuan untuk mengadakan muqalabah atau muzakarah.

Apakah PAS akan terus dipersalahkan kerana terus berpegang dengan prinsip-prinsip mereka ?

Atau PAS lebih rela berkubur daripada melanggar sumpah dan janji bersama pakatan rakyat ?


10 comments:

  1. PAS sebenarnya TIDAK KALAH.
    Cuma kami senghajakan PAS kalah supaya UMNO yang menang itu telah membuktikan bahawa UMNO merestui RASUAH - dari pemimpin nombor 1 hingga kepada semua pencacai2 UMNO memang benar2 RASUAH.

    ReplyDelete
  2. DEYYY NALEMBU YELEKK..KLU DH KLH BUAT CARE KLH LAA!. X PAYAH NAK BERDALIH2. ALASAN TAIK KUCIANG! KEHKEHKEH. WAKTU MENANG, PENGUNDI DI PUJI SAKAN. TAIM KLH PENGUNDI CINA DAN INDIA JUGAK KENE KUTUK!. PATUT PUN PENGUNDI TOLAK PAS MENTAH2!. PAS MCM BURUNG PATAH SAYAP. SKRG NI BARU NAK PASANG SAYAP KELAB PENYOKONG PAS LA KONON2. PIRAHHH MABOK!..KAUM CINA DAN INDIA SECARA MAJORITINYA DH TAU DIORANG KENE KENCING JEK DGN PAKATAN..KHUSUSNYA PAS! HUHUHU

    ReplyDelete
  3. Terima kasih Jeffry, komen yang buat nalapambu tergeliat sikit...

    'Nalaular', betullah kata orang tua-tua, kalau jumpa 'nala' dengan 'ular', katuk 'nala' dulu baru 'ular'. PAS akan terus rosak berancai kalau ada ramai manusia macam 'nalaular' ni..... PAS sebenarnya jadi rosak kerana telah mengabaikan perjuangan asas mereka, PAS menjadi lebih teruk lagi bila diperbodohkan oleh PKR serta didungukan oleh DAP........ orang Cina dan kaum maca 'nala' sokong PAS bukan kerana sokong perjuangan Islam PAS, dia orang nak mintak PAS buangkan Islam, kerana PAS dah guna slogan 'PAS for all' macam juga slogan 'Israil for all'.......

    ReplyDelete
  4. asas perjuangan memang takde..giler kuasa semata..islam nama sahaja...untuk mencari kuasa mata..itulah pas namanya

    ReplyDelete
  5. pelik betul seorang keling pulak yg bersuara beriya2 menyokong Pas, Keling hindu pulak tu, klu keling muslim takpe le jugak.

    Kita melayu Islam kena ingat ada sesetengah org kafir kat Malaysia ni memang suka klu Org Islam tu pecah belah.

    Umno pun memang ada yg tak betul tapi adakah Pas tu 100% betul.

    Jd sama2 le kita betulkan apa yg tak betul.

    Nalapambu tak blh marah klu aku panggil dia keling sebab klu ikut dari sejarah melayu India tu dipanggil benua keling. org India tu dipanggil keling, sebab tu le ada tempat di Melaka dipanggil Tanjung Keling sampai skrg, hehehehehe, chit poodah.

    ReplyDelete
  6. PAS memang tak kalah tapi bangang sikit jee...sebabnya didalam kepimpinan PAS mana ada pemimpin yang bijak dan tau menggunakan akal pemikiran mereka cuma tau copy paste jee..contohnya bila umno buat perubahan perlembagaan ..PAS melalui situa nyanyuk nik ajis ..mula laa nak meniru melakukan perkara yang sama...disebabkan kebodohanp emimpin PAS laa ..mereka sanggup diperbodohkan ..dan sanggup menjadi pacacai dan balaci nuar berahi dan lim anak beranak.

    Didalam PAS mana ada demokrasi sebab semua arahan dan kenyataan disuarakan oleh nik ajis...selalunya didalam sesebuat pertubuhan sebarang kenyataan ataupun arahan akan diwar-warkan oleh setiausaha ataupun presiden..tapi didalam penubuhan PARTI ANGGUK SAHAJA@ PAS...semua ni tak ujud...hanya menurut sahaja cakap orang tua sekor tu..penyokong pulak hanya tau bergelak dalam ceramah maki hamun dan ucapkan takbir didalam ceramah sahaja...

    ReplyDelete
  7. Apache,Sang Guna dan Anak Lenggong, komen yang baik, bersama-sama kita meneruskan paparan untuk menyedarkan kepincangan mereka. Terima kasih.

    ReplyDelete
  8. salam, bro ds najib kata masa bentang bajet atas dasar semangat bagan pinang bajet rakyat diperkealkan...

    Puak2 pengkhianat dah kantoi.....sebab tu ni a jis sasau.

    ReplyDelete
  9. PAS Kelatan dan PAS Terengganu/Pahang/Kedah sebenarnya sama kulit tapi lain isi. Kalau tanye orang terengganu, mereka akui PAS Kelantan lebih mendominasi mental orang2 PAS di Malaysia kerana pengaruh Tok Guru Jis. Semangat Kelantanan PAS bercorak pongah dan gedebe (rujuk style bolasepak dan penyokong) manakala Tganu dan Phg lebih matang dan mesra. Sebab itu cara Hadi dan Ajis berbeza. Latar belakang pendidikan NikAJIS ala taliban dari India juga mencorakkan pemikiran ektremis dan pendendam. Kalau Nik Ajis tak ade maybe UG dah lama berlangsung...pasti!

    ReplyDelete
  10. Oi UMNO bn lagi teruk..Falsafah korang lagi teruk..Judi,rasuah,arak,sume korang sapu..Bodoh.Hahahahah..

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..