Monday, October 12, 2009

Ombak Tsunami melanda Bagan Pinang: Isa-UMNO-BN menang bergaya, Zul-PAS-pakatan rakyat karam juga akhirnya


Hakikatnya, BN mengekalkan kerusi DUN Bagan Pinang apabila Tan Sri Mohd Isa Samad menang dengan majoriti 5,435 undi. Jumlah itu lebih besar daripada majoriti 2,333 undi yang diperolehi BN pada PRU 12 tahun lalu.

Satu petanda baik BN yang bukan sahaja di Bagan Pinang malah di seluruh negara. Rakyat telah mula menunjukkan keyakinan bahawa BN adalah parti yang mampu membangunkan Negara serta menggambarkan sokongan rakyat terhadap gandingan kepimpinan Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin dalam melaksanakan gagasan ;

‘1 Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’.

Apa kata PAS ?

‘UMNO menang tetapi kalah dalam memerangi rasuah’ kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, tetapi kenalah juga terima serta menghormati keputusan rakyat atas prinsip demokratik.

Sementara itu, Pengarah jentera pilihan raya PAS Bagan Pinang, Salehuddin Ayub yang sebelum ini yakin, N31 bakal memangkin gelombang ketiga Rasuah Musuh No.1 Negara. Bagan Pinang juga dijadikan medan permulaan pakatan rakyat memperjuangkan senarai undi pos bersih.

Pendapat kawanlah, UMNO memang berusaha menjurus ke arah memerangi rasuah. Tan Sri Isa bukan penjenayah ‘rasuah’ yang telah di dakwa di Mahkamah, belaiu Cuma dituduh melanggar ‘etika parti’ kerana mengadakan jamuan makan malam bersama ‘para perwakilan’ UMNO semasa beliau bertanding jawatan Naib Presiden UMNO.

Dalam perkara ini, bukan dari kalangan orang-orang UMNO sahaja yang membuat kerja-kerja melobi untuk mendapat sokongan semasa musim pemilihan parti. Ahli-Ahli PAS juga banyak berbuat demikian semasa untuk berkempen merebut jawatan dalam muktamar PAS baru-baru ini.

Kalau tidak, masakan bekas Ketua Dewan Ulama PAS, Muhamed Daud Iraqi mendedahkan sudah ada fenomena rasuah dengan memberi hadiah berupa baju dan menjamu makan kepada perwakilan.

Sudah tentu Muhamed Iraq tidak berbohong mengenai hal itu bukan ?

Apakah PAS anggap itu bukan ‘rasuah’ atau dalil tok guru Nik Aziz menyatakan itu hanya ‘pemberian saguhati’ atau ‘hadiah politik’ ?

Kalau dalam UMNO ‘rasuah’, dalam PAS ‘hadiah’ begitu ?

Kalau PAS-Mahfuz-Salahuddin benar-benar ikhlas untuk memerangi ‘rasuah’, mengapa PAS-Mahfuz-Salahuddin tidak membantu menyokong SPRM dalam penyiasatan rasuah kerajaan pakatan Selangor ?

Sebaliknya PAS-Mahfuz-Salahuddin begitu tegar memfitnah SPRM-UMNO-BN telah membunuh Teoh semasa penyiasatan dijalankan oleh SPRM.

Berkenaan ‘Undi Pos’, kalau benarlah PAS-Mahfuz-Salahuddin mendakwa berlaku penyelewengan.

Apakah PAS-Mahfuz-Salahuddin tidak sedar bahawa SPR telah membenarkan setaiap parti bertanding menghantar wakil di setiap pusat pembuangan undi dijalankan ?

Waima apa sekali pun, PAS-Mahfuz-Salahuddin perlu menerima hakikat bahawa rakyat telah mula sedar dari budaya bisikan fitnah ‘pakatan rakyat’ dalam PRK Bagan Pinang.

Hentikan fitnah-fitnah yang mengelirukan rakyat, adalah lebih baik PAS-Mahfuz-Salahuddin memikirkan bagaimana untuk menambah baik lagi khidmat kebajikan untuk rakyat, lebih-lebih lagi bagi kawasan-kawasan yang diwakili oleh PAS-Mahfuz-Salahuddin.

Adalah lebih baik Mahfud-Salahuddin menyeru kaum-kaum Melayu, India dan Cina yang ada di dalam PKR agar meninggalkan parti mereka. PKR yang amat jelas dan nyata di pimpin oleh seorang Ketua yang dikenali sebagai ‘raja rasuah’, penjenayah dan tali barut Yahudi.

Kalau Melayu kebalilah ke tempat asalnya UMNO, kalau India kembali ke MIC, PPP, IPF atau Makkl Sakti dan kalau Cina kembali ke MCA atau Gerakan. Biarkan PKR dengan Anwar serta kuncu-kuncu………..

Bagaimana dengan PAS ?

Adalah amat baik kalau Mahfuz-Salahuddin menasihati tok-tok guru agar meninggalkan DAP dan PKR. Bersatu dalam UMNO-BN demi mengekalkan keperkasaan kuasa Melayu demi menjaga maruah bangsa dan agama……….


15 comments:

  1. Salam gambi,

    saya nak pinjam satu 'ayat' dalam artikel awak.. sungguh cantek, bagi PAS yg tak kata dia rasuah tapi hadiah... :) Tu hadiah yang ditafsirkan sebenarnya adalah rasuah. Memang PAS bijak.. Malangnya bijak menipu.

    ReplyDelete
  2. salam,
    orang PAS memang macam tu...
    terima kasih

    ReplyDelete
  3. itu hadiah atas pentas jer.. kat belakang pentas? luar dari pentas? sure ada yang 'lain-lain'...

    YG, kali ini pusingan kemenangan berpihak kepada Barisan Nasional. Seperti kata TPM, disepanjang ceramah BN di Bagan Pinang tiadanya mereka menaburkan fitnah dan menyerang parti-parti lawan terlalu ekstrim sehingga beberapa siri kejadian didalangi oleh PAS yang tak faham2 bahasa itu sehingga peraturan SPR juga dilanggar dengan sewenang-wenangnya.. Akibat dari kedegilan mereka sendiri. Pas tersungkur terlalu teruk. Majoriti kemenangan BN yang terlalu jauh bezanya memberikan satu tamparan yang hebat kepada PAS yang skg ini kita nampak mereka terlalu gilakan kuasa! Pas harus dihindari daripada memasuki kawasan kita. Kehadiran PAS hanya menganggu gugat ketenteraman awam. Tolak PAS! Sokong BN yang mengambil kira semua kepentingan rakyat bukan seperti PAS yang sanggup diperbodohkan oleh DAP dan PKR. SYABAS Isa Samad dan petugas-petugas BN di Bagan Pinang! Pearl Harbour sudah terbentuk, what next? :)

    ReplyDelete
  4. Salam,
    Kemenangan besar BN sudah dijangkakan.
    Orangramai sudah muak gelagat PAS sudah tidak benar-benar memperjuangan islam. Banyak perkara menjadi kemarahan umat islam dalam banyak hal. Contoh isu kuil di Seksyen 23 Shah Alam, Isu ayat al Quran dibaca oleh bukan islam yang tidak betul membacanya dsn tidak menegurnya, isu penjualan arak di tempat awam di Negeri Selangor, isu ternakan babi, dan lagi isu lain
    Pas langsung tidak menegur.

    ReplyDelete
  5. tok ketua pas keluarkan fatwa sonsang bahawa itu semua adalah SEDEKAH bro. haha..

    ReplyDelete
  6. ini komen saya tuan.

    faktor pas kalah.

    1. MEdia bloggers dan facebook's pro pas terlalu takbur dan yakin pas akan menang, sehinggakan mengeluarkan cerita yang tak masuk akal apabila penduduk setempat baca, mereka jadi menyampah bukannya terpengaruh. perlu ingat kawasan ini ramai yang celik it.

    2. kebanjiran penyokong pas luar terutamanya kelantan dan terengganu membuatkan penduduk setempat yang mengundi rimas dan semak dengan kehadiran mereka. tindakan provokasi, bersorak di tepi jalan, ceramah di kawasan yang speaker nya di hala ke arah rumah-rumah penduduk hampir setiap malam, membuatkan penduduk rimas. tanyalah penduduk tempatan.

    3. tindakan penyokong pas membuka gerai - gerai haram sepanjang tempoh pilihanraya menjejaskan perniagaan penduduk setempat.

    4. n9 ni tinggi juga semangat kenegerian dia, jadi patut amnbil la approach yg betul. ni sepanjang pilihanraya, ada kempen pasal kelantan, peraih undi pun ckp kelantan pekat. takde rakyat tempatan ke. ini mungkin kasar tapi saya perlu nyatakan, sikap gedebe orang kelantan ni dibenci oleh semua orang. masuk kampung orang buat kasar. amende la.

    5. Jgnla terlalu taksub dan takbur. pas parti islam. jadi jgnla tunjuk perangai tak senonoh sepanjang pilihanraya akan datang. makcik-makcik tua bersorak tepi jalan, yang muda pula ajak penduduk setempat bergaduh, kalau buat kat melayu umno je mungkin xpe juge, tapi buat bende sama kat kaum lain. memalukan.

    logik atau tidak.. ini komen saya. pengundi adalah orang setempat. bukannya orang luar. pas jgn jadi semakin taksub dan takbur sehingga terpesong dengan perjuangan sebenar. saya bukan sayangkan pas, saya bukan sayangkan umno. tapi saya sayangkan perjuangan demi melayu dan islam di negara ini. salam

    ReplyDelete
  7. Terima kasih semua sahabat di atas komen yang baik.....

    Walau bagaimana pun, pemimpin-pemimpin UMNO-BN disemua peringkat perlu sentiasa melaksanakan '1 Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan', insyaAllah rakyat terus mengenang budi akan jasa-jasa mereka.

    Macam TS Isa, kerana budi beliau yang tulus dengan masyarakat Bagan Pinang, kuhususnya N9, walau apa pu badai yang mendatang, rakyat mahukan beliau sebagai pemimpin mereka.....

    ReplyDelete
  8. Menang di Bagan Pinang dengan bergaya dan dengan jumlah majoriti yang cukup besar, melenyapkan kedukaan dalam kekalahan lalu. Ertinya Tuhan masih tetap merestu perjuangan UMNO. Ertinya juga, rakyat masih mahukan BN yang terbukti telah banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negara Malaysia.

    ReplyDelete
  9. Tahniah kepada diatas kemenangan tapi jangan cepat nak berasa tinggi diri..sebab ini baru lah permulaan..terus kan usaha untuk menyedarkan bangsa melayu akan kebenaran nya..kepada para pemimpin yang menang ingat lah bahawa jangan terlalu merasa selesa dan bangga dengan kemenangan ini...disebabkan pengundi sekarang sudah boleh menilai prestasi orang yang dipilih mereka sekira nya para peminpin ini masih leka dengan kemenangan tanpa sebarang usaha untuk menguruskan dan membela pengundi dikawasan mereka...jangan lah merasa kecewa pabila kalian akan disepak keluar di pilihanraya akan datang..so harus berusaha untuk memanjukan dan mendengar rintihan daripada pengundi yang memilih kalian..

    Apa2 aku memang setiap malam berulang alik daripada somban ke pd tu..dan apa yang aku lihat..disini para perayu undi membuat kerja secara bersungguh-sungguh tak seperti pilihanraya kecil di kawasan sebelum ini tahniah kepada yang bekerja dan jangan mudah leka banyak lagi kajian dan kerja yang harus dilakukan..apa yang nyata sekarang ini jentera kita dah mula menyerang balik apa yang dikatakan oleh pembangkang tetapi didalam kita menyerang semula kita kena akur dengan tatasusila kita sebagai orang melayu dan berugama islam jangan seperti para pengikut taliban belaan pak lobai nyanyuk dan nuar brahi tu...



    Tetapi sikap pak lobai berjanggut sejemput..yang mengatakan mereka terlebih islam daripada orang lain tidak mengakui kesalahan yang mereka lakukan sepatutnya mereka muhasabah diri untuk membetulkan mana yang kurang...sekiranya undi pos dipertikaikan ..kalau ditolak pun bn masih lagi menang..tu suruh pak lobai tu kaji balik apa yang telah mereka lakukan menjelang PRK tu..

    1. Menipu dengan mengatakan penyokong nya di belasah >100 orang dengan parang...tapi mamat toncang tu kebal baju ada kesan hirisan tak kesan luka takde..bila polis panggil buat laporan semua dah kecut teloq dan memberi berbagai alasan.

    2. Gelagat setan puak taliban PAS tidak menggambarkan ianya sebagai saorang islam.

    3. Didalam ceramah pas dipenuhi dengan caci nesta dan maki hamun serta membenarkan sikapir mempermainkan agama islam..hal ini menghiris perasaan orang melayu.

    4. Sikap pemimpin pas yang sering menghalalkan perbagai cara telah memudarkan rasa hormat orang melayu terhadap pas.

    5. Gelagat nizar di perak..azizan dikedah dan khalid gagap yang menjadi pak turut kepada dap dan nuar brahi seolah-olah pas tiada kuasa dan hanya menjadi pacacai sahaja..

    6. Sikap pembangkang yang tidak menghormati pihak istana menyebabkan bangsa melayu terasa hati …sebagai orang melayu walau semarah mana sekalipun terhadap pihak istana tetapi mereka tak rela sultan sebagai peneraju bangsa melayu di perlekehkan..oleh bangsa asing.

    7. Sebenarnya protes rakyat terhadap pas telah nampak didalam beberapa PRK yang lalu bermula di bkt gantang..undi umno kian meningkat ..pas hanya menang disebabkan sokongan daripada kaum kapir..

    ReplyDelete
  10. 2. Sudah kalah tu, sudahlah. Apa nak bising-bising lagi. Terimalah dengan hati terbuka. Lihat kelemahan diri sendiri. Jangan asyik menuding jari bagi meletakkan kesalahan pada orang dan parti lain. Tidak bijak namanya. Takkan pengundi Bagan Pinang ( seramai 8 ribu lebih memilih ISA ) bodoh sangat .
    3. Mereka bukan pilih calun sahaja . Mereka juga akan melihat parti. Melihat dasar pejuangan yang meyakinkan mereka atau tidak. Bukan pengundi Bagan Pinang buta huruf.
    4. Cukuplah-cukuplah memperbodohkan pengundi. Pengundi ini pun ada otak dan fikiran malahan lebih cerdik dari anda dan kita semua. Adat pertandingan, ada lah kalah menang. Jadi bila kalah dan mahu bangkit kembali , kita semua perlu melihat faktur dalaman dahulu. Dalam mana-mana pertandingan sukan umpamanya, ahli-ahli sukan terkenal akan memberi faktur kekuatan dalaman dan kekuatan untuk memperbaiki diri sendiri dan melawan diri sendiri itu adalah faktur utama kekuatan dan kemenangan mereka.
    5. Dah kalah , diam aje le. Ada lagi PRK selepas ini. Kalau tak ada pun, PRU tak lama lagi akan menjelang. Jadi dari sekarang , semua parti baik merangka strategi masing-masing bagi mencapai kejayaan. Asyik menyalahkan orang lain tak akan membawa ke mana.
    6. Kalau nak bercakap dan memberi pandangan pun, biarlah sepadan dengan keterampilan kita. Ini songkok dan kopiah, tanda hitam lebam di dahi , jubah menyapu tanah, tetapi mulut : Ya Allah , mengalah kita semua yang berpakaian dan berketerampilan biasa ini.
    .................................Dengan ulasan-ulasan dan pandangan sebeginilah maka pengundi-pengundi di kawasan lain pun makin jauh hati dengan PAS dan PR, seolah mereka bodoh semuanya kerana tidak memilih parti dan pakatan mereka. Tak berfikir ke pemimpin mereka ini?

    ReplyDelete
  11. SLM BRO..DLM AKHBAR HM HARI NI PAS GUNA TAKTIK BACIN!. SOGOK DUIT KAT PENGUNDI SUPAYA UNDI BN. JAGA2 SBB TAKTIK NI MMG BERKESAN. APA PUN KWN RASE RAKYAT MMG DH TERBUKA MINDA DAN HATI DALAM MEMILIH CALON YANG BENAR2 IKHLAS BERJUANG UTK MEREKA. RAKYAT DH TAU SAPE PERMATA DAN SAPE TONG TAIK!. BUKTINYA DI BAGAN PINANG!..YEZZEKK

    ReplyDelete
  12. Satu komen yang baik dari sahabat semua, semoga kita dapat lebih pengajaran serta pengetahwan....Terima kasih..

    ReplyDelete
  13. Salam,

    kalah memerangi rasuah? kah kah kah anwar tu Rj rasuah rodeo utama yg sdg menunggang kuda hijau.

    ReplyDelete
  14. salam. Setuju dengan pandangan rakan.Terutama pandangan Junah !

    wassallam.apbs

    ReplyDelete
  15. Tahniah kepada semua jentera dan petugas yg bertugas di Bagan Pinang. Kepada semua pemimpin2 UMNO jalankan tanggungjawab anda!

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..