Monday, October 26, 2009

Dituduh mencuri lagi ? - Malaysia mengklaim bunga Raflesia Arnoldi


Minggu, 25 Oktober 2009 22:08 WIB

Bengkulu (ANTARA News) - Klaim Malaysia terhadap bunga Raflesia arnoldi membangkitkan semangat Kelompok Peduli Puspa Langka Desa Tebat Monok, Kabupaten Kepahiang, Bengkulu, untuk melestarikan habitat flora langka itu.

"Terus terang kami sakit hati mengetahui dari media bahwa Malaysia juga mengklaim bunga Raflesia," kata Ketua Kelompok Peduli Puspa Langka Holidin, Minggu.

Padahal, kata dia, semangat masyarakat sudah berkurang untuk menjaga setiap bunga yang mekar di kawasan Hutan Lindung dan Cagar Alam Taba Penanjung.

Namun. dengan adanya klaim tersebut, anggota kelompok kembali bersemangat membersihkan kawasan dua bunga Raflesia yang mekar di perbatasan Kota Bengkulu-Kepahiang sejak dua hari terakhir. KLIK

Apa dah jadi dengan pemikiran warga-warga Indonesia ini, sejak kebelakangan ini asyik menuduh Malaysia meniru dan mencuri budaya mereka.
Apakah sehinggakan benda-benda ciptaan Allah SWT di atas muka bumi juga didakwa Malaysia menuntut hak mereka.

Pemikiran warga yang terlalu buta dengan sejarah kepulau nusantara Melayu, terlalu jumud dengan garisan muka bumi serantau, atau mereka juga sudah tidak yakin dengan kewujudan Tuhan yang maha berkuasa lagi maha mencipta segala-galanya di atas muka bumi ini ?

Apakah maksud perkataan ‘sakit hati’ yang dilemparkan oleh Holidin, Ketua Kelompok Peduli Puspa Langka ?

Malaysia, terutama di Sabah, Serawak dan sebahagian negeri di tanah Semenanjung telah lama menjaga dan memelihara bunga ‘Raflesia’.

Adakah Maslaysia mencuri baka atau benih ‘Raflesia’ dari bumi Indonesia ?

Tidakkah warga Indonesia tidak boleh berfikir bahawa kehidupan flora di atas muka bumi ini boleh wujud di mana-mana sahaja di atas muka bumi ini.

Mengapa terlalu jumud pemikiran warga Indonesia ? sehinggakan mereka lupa dengan ciptaan Tuhan yang maha kuasa.

Kawan berpendapat adalah wajar pemerintah Indonesia lebih mendidik warganya agar bersikap lebih waras dan jangan mudah terpengaruh dengan perasaan irihati, dengki khianat di atas kemajuan warga Negara lain.

Kenapa harus mengwujudkan lagi kekerohan yang lalu dengan perkara-perkara remeh temeh seperti ini sehingga kita menjadi syirik kerana menafikan kebesaran Allah SWT yang menciptaNya….

Kerana keangkuhan, ketakburan serta bodoh sombong seperti inilah maka Allah SWT menunnukkan kuasa kebesaranNya di bumi Indonesia dengan berbagai-bagi malapetaka. Kerana mereka terlalu kurang bersyukur…….







15 comments:

  1. Susah klu nak bercakap dgn org bodoh.
    Sampai bunga ciptaan Allah pun dia kata Malaysia nak klaim, apa le punya dungu.
    Dah pokok tu dijadikan Allah tumbuh kat Malaysia nak ckp mcm mana?.

    Dalam hal mcm ni minta maaf le klu aku cakap yg org2 Indonesia yg bangkitkan soal ni (Bukan semua org Indonesia), lebih baik berhenti jadi orang, jadi le benda lain yg lebih berguna dalam dinia ni.

    ReplyDelete
  2. Sang Guna, terima kasih kerana sering memerhati blog kawan....

    Inilah pengaruh-pengaruh dari manusia yang tidak mahu melihat hubungan baik antara Malaysia-Indonesia, mereka akan sentiasa mencari jalan agar kedua negara bermusuhan..... InsyaAllah ianya tiak akan kesampaian.....

    ReplyDelete
  3. SLM BRO...PSL BUNGA PUN DIORANG NAK JADIKAN ISU? ADOIYAII..BTUL CKP BRO BILA ALLAH NAK JADIKAN SESUATU TU DI MANA2, SAPE LA MANUSIA NAK MENGHALANG?. TAK KAN LA DIORANG BENGAP SAMPAI GITU SEKALI? DIORANG (SEBAHAGIAN) NI MMG JAKI KAT M'SIA SEJAK DR DULU LG

    ReplyDelete
  4. Nasib baik earthquake dan volcanoes tak berlaku di Malaysia. Kalau tidak jenoh la kita nak berjawab lagi dengan depa dok kata kita senang senang curi earthquake dan volcanoes depa pula. :-)

    ReplyDelete
  5. Salam Yanggambi,

    Begitu rakyat Indonesia tu...memang sudah tabiat semulajadi mereka hanya mahu melihat keburukan orang lain..

    ReplyDelete
  6. Apakata kalau 'BUNGA RAFLESIA' ada kat Amerika India atau China adakah negara2 ni pun mencuri benihnya? dan siapa nak mencuri dan menanam benih bunga ni kat dalam hutan ..... ini cerita bodoh manusia tak bertamaddun ..... itu dia rakyat Indonesia yang tak pergi sekolah dan mempunyai pemikiran yang kokot ....... senang cakap OTAK MATI

    ReplyDelete
  7. Jeffry, Laptop, Hilbert dan Anonymous, terinma kasih komen, kita sebagai rakyat yang maju dan berpendidikan seharusnya tidak terikut-ikut cara mereka yang hanya pandai irihati tetapi tidak mahu memajukan diri sendiri dan hanya membiarkan kaum lain mengaut kekayaan negara....

    ReplyDelete
  8. Kalau nak claim dan minta balik, minta sdr sdr dari sebelah sana tolong claim dan minta kami pulangkan segera 1,800,000 warga rakyat anda, yang di daftar dan tak daftar.
    Dengan kadar segera di persilakan ambil balik la.
    Kita rela dan suka hati anda ambil balik ,sebab kita tak ade kewajiban nak sara rakyat kamu yang beranak pinak macam ....
    HjMae Berek12

    ReplyDelete
  9. Salam,

    sudah lama media mereka memain peranan memburukkan Malaysia

    ReplyDelete
  10. Salam....wow Yang Gambi dah berlambang baru.....Harapan Baru Buat Blogger???

    ReplyDelete
  11. Terima kasih Anonymous, Junah and Pena Minang.

    Anonymous, benar kata tuan, sepatutnya bawa kembali lebih sejuta warga mereka yang ada di Malaysia yang sudah terlalu banyak membawa karenah....

    ReplyDelete
  12. salam sahabat
    tindakan puak2 mereka ini melambangkan siapa mereka, sebab itulah islam menegaskan ilmu itu penting

    ReplyDelete
  13. waduh...orang indon bikin ribut sama malaysia sekarang..siapa yang mengapi apikan semua ni..

    ReplyDelete
  14. Terima kasih DR1221 dan Kelambu Harimau, kita lihat sahaja sejauh mana keangkuhan mereka.....

    ReplyDelete
  15. Itu akhbar Indon mengapikan Malaysia. Mereka cuma pandai memperlagakan rakyat supaya mwembenci Malaysia. Kita juga tidak suka cama Indon yang datanmgb ke Malysia mencari pekerjaan dan hantar wang ke Indon kemudian memburukkan apab manusia macam itu.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..