Monday, August 31, 2009

KEPALA LEMBU: Penerusan agenda Utusan Malaysia-Dr Dzulkifli

The Malaysian Insider

KUALA LUMPUR, Ogos 29 — Setelah sekian lama Utusan Malaysia mengasak isu perkauman, akhirnya lahirlah apa yang berlaku di Shah Alam selepas sembahyang Jumaat semalam, apabila sekumpulan umat Melayu membawa kepala lembu ke pejabat SUK Selangor.

Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkifli Ahmad menyifatkan apa yang berlaku itu adalah penerusan dari siri-siri laporan dan tulisan dari akhbar berkenaan yang bersifat berkauman.

Bagi beliau, apa yang berlaku juga akibat dari pengaruh akhbar Umno itu terhadap pembaca mereka khasnya di kalangan ahli Umno yang memiliki akhbar berkenaan.

Dr Dzul mengulas tindakan sekumpulan yang memperkenalkan diri mereka sebagai penduduk Seksyen 23 Shah Alam yang membantah keputusan kerajaan negeri memindahkan sebuah kuil Hindu di Seksyen 19 ke Seksyen 23, kawasan kejiranan mereka.

Mereka telah membuat demostrasi dengan membawa kepala lembu yang masih berdarah dan diletak di depan pintu pagar pejabat Sultan Salahudin yang menempatkan pejabat SUK dan MB Selangor.

Tindakan mereka ini dikira satu penghinaan kepada orang Hindu yang menjadikan lembu sebagai tuhan mereka. KLIK

Kenapa 'kepala lembu' yang menjadi pertikaian ?

Kenapa akhbar 'Utusan Melaysia' yang dipersalahkan ?

Kawan rasa, sekumpulan umat Melayu dari penduduk-penduduk Seksyen 23, Shah Alam yang berdemonstrasi dengan membawa 'kepala lembu' bukan bertujuan untuk mempersendakan atau mengina penganut-penganut Hindu.

Mereka mungkin menjadikan 'kelapa lembu' sebagai kiasan kepada Wakil-Wakil Rakyat Melayu dari pakatan rakyat yang sudah seperti ‘lembu dicucuk hidung’.

Sepatutnya, Dr Dzulkifli sebagai wakil rakyat lebih perihatin kepada bantahan yang dibuat oleh umat Melayu di kawasan tersebut, bukannya lebih mempertikaikan kepada ‘kepala lembu’ yang dianggap menghina kepada kaum Hindu.

Kenapa Dr Dzukkifli tidak peka dengan penghinaan DAP yang secara terbuka menghina agama Islam ?

Dr Dzulkifli mendakwa akhbar Utusan Melayu milik UMNO telah banyak menyiarkan siri-siri laporan dan tulisan dari akhbar berkenaan yang bersifat berkauman.

Dr Dzulkifli sedar tidak, akhbar Utusan Melayu banyak mengingatkan kepada orang-orang Melayu, mengingatkan orang-orang agar sentiasa bersatu mengekalkan perpaduan untuk mempertahankan kuasa dan maruah Melayu di bumi Melayu. Salahkah ?

Kalau orang Melayu mengharapkan Harakah atau suara Keadilan, apa yang banyak tersiar dalam akhbar-akhbar berkenaan ?

Apa yang akhbar-akhbar ini bawa, kalau bukan kepada unsur-unsur fitnah, menghasut serta membimbing umat Melayu ke arah perpecahan.

Kenapa Dr Dzulkifli tidak melihat akhbar-akhbar yang bertulangbelakang kepada DAP ?

Tidakkah Dr Dzul nampak bagaimana DAP mengeksploitasikan isu-isu perkauman di kalangan kaum Cina ?

Dr Dzulkifli sepatutnya lebih banyak mencari penyelesaian bagi mengatasi tuntutan umat Melayu di kawasan tersebut, bukan hanya tahu melemparkan kesalahan kepada ‘kepala lembu’ dan ‘akhbar Utusan Melayu’ sebagai tabir untuk melindungi kemungkaran wakil-wakil rakyat Melayu dalam kerajan pakatan.

Kalau sekadar itu sahaja yang boleh difikirkan oleh Dr Dzul, kawan rasa adalah wajar kalau umat Melayu Seksyen 23, Shah Alam membawa ‘kepala lembu’ ke pejabat SUK Selangor.


36 comments:

  1. 1. Kalau simbolik kepada lembu dicucuk hidung kenapa tidak heret saja seekor lembu ke depan pagar bangunan SUK tu, kenapa pulak dibawa kepala lembu dipijak2 dan diludah2...

    2. Harakah dan Suara Keadilan tidak pernah disaman kerana berita fitnah, tetapi Utusan Malaysia dan Berita Harian telah berkali2 disaman kerana siar berita fitnah dan telah berkali2 disabitkan bersalah DAN DIPERINTAH BAYAR oleh mahkamah dan telah berkali2 memohon maaf kepada pihak yang difitnah.. tetapi selepas itu buat lagi...

    ReplyDelete
  2. Protes Kepala Lembu itu dilakukan oleh penduduk yang merasakan bahawa rintihan mereka tidak lagi didengar oleh pemerintah. Seolah-olah pemerintah pekak dan memaksakan program yang mereka bantah. Salah siapa ini?. Adalah salah DS Najib atau Salah Muyihiddin Yasin? atau ini salah Negara ini kerana merdeka!?.

    Ini kebijaksanasinian Kerajaan Negeri Selangor yang memekakkan telinga mereka dan menafikan pendekatan berunding dan musyawarah dengan penduduk. janganlah bersikap seperi kerajaan Israel yang memaksa rakyat Palestine menerima apa yang Israel mahu dan apa yang Palestine tolak!

    ReplyDelete
  3. Terima kasih sahabat,

    Kuda Perang, UMNO bukan macam PAS yang suka cari keuntungan dengan kerja saman menyaman, setiap pembohongan akkhirnya akan diketahwi juga....

    SabahKita, amatlah benar apa yang diperkatakan. Terima kasih...

    ReplyDelete
  4. salam bro...mmg layak pun pakatan haram ni dpt kepale lembu...dorg asyik mempertahankan kaum lain dan agama lain je...kaum melyu dan agama islam dorg abaikan...

    ReplyDelete
  5. Pemimpin yang tidak ada agenda politik begitulah, tunding sana tunding sini, orang ni tak betul orang tu tak betul kita aja yang betul.Jangan menutup kelemahan diri dengan penyalahkan orang lain.

    ReplyDelete
  6. bodoh punya pemimpin BN, isu sebenar dorang tak nampak,sekarang isu kepala lembu pulak jadi hal.

    sekarang ni kerajaan selangor & pimpinan pas akan berlagak menjadi hero selesaikan kes kuil ni.

    apa jadah kepala lembu hina hindu,ingat lembu tu harta mak bapak dia ka,abis ibadat korban tu kira sembelih tuhan dorang ker?

    ReplyDelete
  7. Bukan tak ada agenda politik seperti kata Cicit Mat Kilau tu. Tetapi inilah agenda politik yang tersirat dari PR. Mereka sengaja ciptakan keadaan ini supaya rakyat kacau bilau. Menambahkan ketegangan antara kaum. Nak tahu kenapa ?

    Hamba tulis sikit je kat sini nanti 2 ke 3 hari inshaallah hamba tilis kat laman Tok Janggut Keramat cerita panjang lebar dia. Kat sana dah ada asas untuk cerita tu.

    Sebenarnya agenda besarnya adalah dari Anuar sendiri yang sedang berjuang sebab nak jadi pemimpin "puncak". PM lah tu. dia ada 3 cara seperti yang dikatakan kepada hamba di USM tahun 1981 dulu.

    Cara 1. Evolusi = dah buat melalui ABIM.
    Cara 2. Revolusi = Bahaya kata dia.
    Cara 3. Menyusup melalui saluran kuasa sedia ada.

    Cara 1 dan 3 dah buat dan gagal sampai ke "Puncak". Sekarang ni nak kembali ke cara 3 seperti satu masa pernah dicuba dah tak mungkin.
    Jadi beliau tak ada cara lain lagi dah. Cara 2 REVOLUSI.

    Kecoh kecoh begitu kena lebatkan supaya rakyat sentiasa gelisah dan akhirnya berusuhan. Kawan2 dia dari luar sudah bersedia nak campur tangan. Tunggu ada rusuhan besar sikit je.

    ReplyDelete
  8. Tiada setitik darah Almarhum Tunku yg tumpah ketika menuntut kemerdekaan...hanya melalui kebijaksanaan dan perundingan yg telah melahirkan bumi Malaysia ini wujud hingga kini. Contohilah kebijaksanaan Tunku.

    Kalau di lihat dr sudut agama, contohilah sifat dan amalan junjungan besar kita. Kesabaran, kebijaksanaan, saling memaafkan pasti akan mendatangkan kejayaan..

    Selamat menyambut Hari Kemerdekaan...semoga keamanan, kemakmuran dan semangat 1Malaysia negara kita dpt dipertahankan...

    ReplyDelete
  9. Salam merdeka,

    pas4all, dap didahulukan, kuil diutamakan,

    padan muka korang sapasuruh pangkah pas.

    ReplyDelete
  10. Salam Merdeka Yanggambi,

    Harapan agar bukan perkara yang tidak kita ingini sebagai pengisi kepada erti kemerdekaan ke 52 Malaysia... selamat menyambut hari kebangsaan.

    Merdeka! Merdeka! Merdeka!...

    ReplyDelete
  11. SAMAN BUKAN UNTUK MENDAPAT UNTUNG TETAPI UNTUK MEMBELA MARUAH YANG DICALARKAN...

    PIHAK YANG DISAMAN TELAH MELAWAN NAMUN KALAH JUA DI MAHKAMAH KERANA BUKTI KESALAHAN MEMFITNAH SANGAT KUKUH...!!!

    DAN KERAP KALI PIHAK2 YANG SAMA CEPAT MEMINTA MAAF SEBELUM SEMPAT DISAMAN LAGI..!!

    KENAPA..?? KERANA MEMANG MEREKA BERSALAH MEMFITNAH..

    CONTOH, ISU ISLAM PALESTINE... KETIGA2 MEDIA YANG TERLIBAT MEMBUAT FITNAH DENGAN CEPAT MEMOHON MAAF SECARA TERBUKA APABILA DIMAKLUMKAN TUAN GURU AKAN SAMAN...!

    ReplyDelete
  12. Salam sahabat blogger yg muda remaja (huhu),
    Saya perhatikan pengunjung blog sahabat semalam ada seramai 108 orang. 26432 - 26324 = 108. Tahniah! ~ bRAVEhEART

    ReplyDelete
  13. klaka sungguh!!! statement kurang cerdik daripada manusia yg ada title "Dr" & ntah2 dapat title tu pun guna kelebihan2 yg ditawarkan dlm "Dasar Ekonomi Baru"... alooo Dr. Kurang Cerdik... nak kecoh apa??? Hidup kan senang.. Undi ajer PAS kompem masuk syurga!!! WOW!!! Berarak?? Merusuh?? Apa nak heran... memang itu ajer yg PR pandai... apa la sgt berarak bwk kepala lembu tuh...kira ok la... n dah berapa byk "perarakan" yg PR n the gang wat... HINDRAF (naik lemak nampak).. basmi ISA (suka2 ati korang ajer...tak der ISA makin menjadi2 le spesis Oii, Kobala etc) dan mcm2 lagi lah!!! Infact skang ni kene kaji balik lah konsep jus soli..konsep pemberian rakyat kpd spesis golongan bukan bumiputera nih!!

    ReplyDelete
  14. Respon para sahabat sangat-sangat dihargai dn selamat menyambut ulangtahun kemerdekaan ke 52.

    ReplyDelete
  15. bertegas dalam banyak hal, dan berlembut dalam sedikit hal...

    baru ok macam pemerentah singapura..

    ReplyDelete
  16. tak habis bergaduh....
    tanah kat selangor ni punyalah banyak...
    dan cara nak menegur tanpa menyentuh adat resam orang lain pun punyalah banyak...
    eee...
    meluat bila melihat
    haiwan tak bersalah tu kesian
    bukanke tak boleh kita memperlakukan manusia dan haiwan dengan perlakuan begitu?

    ReplyDelete
  17. SLM Y.G..DIA TU GELARAN JE DOKTOR TP OTAK LETAK KAT LUTUT..MUNGKIN DIA "DOKTOR ENJEK SENDIRI" KOT HEHEHE

    ReplyDelete
  18. JEPUN DAH TUKAR, PRU KE-13 MALAYSIA PULA..!!!

    ReplyDelete
  19. Terima ksih semua membuat komen, biarlah kuda perang tu dengan cita-cita dia ingin melihat Melayu menjadi hamba semula macam sebelum 13 Mei dulu..... sebab dia pun sekarang sudah berjaya hasil perjuangan Melayu dulu.

    ReplyDelete
  20. Orang UMNO yang bawa kepala lembu tu agaknya sudah silap perhitungan. Kalau nak tunjukkan Khalid bodoh, bukan itu caranya.

    Sekarang kepala lembu tu dikatakan menghina orang Hindu pula. Macam mana orang yang mengarak lembu tu nak menafikannya?

    ReplyDelete
  21. Salam Yang Gambi,

    Sepatutnya seorang melayu mempertahankan isu
    orang melayu, mengapa mempertikaikan utusam malaysia, sedarlah orang melayu sekiranya tiada kuasa aoarng melayu akan merempat di bumi sendiri.... jangan nikmat yang ada ini dilupai.. ini hasil kemerdekaan oleh oleh pejuang-pejuang UMNO semenjak dari dulu.

    ReplyDelete
  22. This paragraph iѕ аctually a fastidiouѕ
    оne it helρs new net users, who are wiѕhіng іn faνor of blogging.
    Check out my web-site ... loans for bad credit

    ReplyDelete
  23. I couldn't resist commenting. Exceptionally well written!

    my blog post - guaranteed payday loans
    my webpage: guaranteed payday loans

    ReplyDelete
  24. What's up colleagues, pleasant piece of writing and fastidious urging commented here, I am genuinely enjoying by these.

    my web-site weight loss

    ReplyDelete
  25. Very gоod wеbѕіte уou have heгe but I waѕ сurіous if you
    knеw of any disсussion boards that coνer the ѕame tоρiсs talked about іn this агticle?
    I'd really love to be a part of community where I can get feed-back from other knowledgeable individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thank you!

    My page: loans for bad credit
    my webpage :: loans for bad credit

    ReplyDelete
  26. hey therе and thanks for youг info ?
    I have defіnіtеly pіckеԁ
    up anything new from ρroρer here. I did then again expertіse
    some technicаl issues the usage οf this site, since I sκіlled to rеlоad thе site a lοt of іnstаnces prior to I may juѕt get
    it to load correctly. I werе wοndering if yоur
    hοsting is OK? Νo longеr that I'm complaining, however sluggish loading instances times will very frequently have an effect on your placement in google and could harm your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Well I am including this RSS to my e-mail and could look out for much more of your respective exciting content. Make sure you update this once more very soon..

    Feel free to surf to my webpage; payday

    ReplyDelete
  27. I'd like to thank you for the efforts you've put in writing thіs websіte.

    I'm hoping to check out the same high-grade content by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal blog now ;)

    My web blog :: diet

    ReplyDelete
  28. Thanκ you for thе auspiciouѕ ωrіteup.
    It actually used to be a amusеment account іt.
    Look complex to moгe іntroduced agreeаble
    from you! However, how could wе cοmmunicate?



    Also visit my blog post: payday loans

    ReplyDelete
  29. Thаnκ you foг thе auspiсіous writeup.
    It іn fасt was a amusement acсοunt it.
    Lοoκ advаnced to far addеd agreeable from you!
    Hοwever, how can we cοmmunіcatе?


    Look into my ωeblοg; instant cash loans
    My page :: instant cash loans

    ReplyDelete
  30. of сourse like уour wеb-site hοwever yοu nееd to teѕt
    the spelling on quite a few of yоuг postѕ.
    A number οf thеm аre гіfe with spelling іssues anԁ I in findіng it veгy troublesоme tо tell thе realіty neѵertheless I will ѕurely come agаin аgain.



    Feel free to suгf to mу site payday loans no credit check

    ReplyDelete
  31. I cоnstаntlу emаiled this webpage ρоst pаge to all my сontacts, for the
    reason that if likе tο rеaԁ it then my contаcts will too.


    My ωeb blog - same day loans

    ReplyDelete
  32. It's enormous that you are getting thoughts from this piece of writing as well as from our dialogue made at this place.

    Also visit my web site - payday

    ReplyDelete
  33. Mу brother suggestеd I might lіke this website.

    He waѕ tοtally right. Τhiѕ post tгuly
    mаdе my ԁaу. Үou cann't imagine just how much time I had spent for this info! Thanks!

    Also visit my website: payday loans

    ReplyDelete
  34. I quite lіkе reаding thгough а рοѕt that ωіll
    mаke men аnd women think. Also, many thanks fοr
    permіttіng me tо commеnt!

    my weblog: payday loans

    ReplyDelete
  35. Woah! ӏ'm really digging the template/theme of this website. It's simplе,
    yet effective. Α lot of timеs it's very difficult to get that "perfect balance" between user friendliness and appearance. I must say you have done a amazing job with this. Also, the blog loads super quick for me on Opera. Excellent Blog!

    Check out my web page; payday loans

    ReplyDelete
  36. Keеp on writing, great job!

    mу wеb page - Same Day Payday Loans

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..