Tuesday, September 1, 2009

52 Tahun Merdeka-Malaysia dikecam dari luar dan dalam





Anwar Ibrahim Minta Adhyaksa Bina Pemuda Indonesia-Malaysia
Jumat, 14 Agustus 2009 23:52 WIB Peristiwa Politik/Hankam Dibaca 416 kali

Tokoh oposisi Malaysia, Anwar Ibrahim (ANTARA/Ari Prabowo)
Jakarta (ANTARA News) - Pemimpin oposisi di Malaysia, Anwar Ibrahim meminta Menpora Adhyaksa Dault meningkatkan hubungan pemuda Indonesia-Malaysia sehingga terbina saling pengertian antargenerasi muda dua negara yang kini terasa menurun.



"Menteri agar tingkatkan hubungan pemuda dengan Malaysia," kata Anwar Ibrahim saat bertemu dengan Adhyaksa di kediaman Adhyaksa di Jakarta, Jumat malam.


Anwar juga mengeluhkan hubungan kebudayaan dan sastra di kalangan pemuda kedua negara yang mulai menghilang.


Ia mengatakan hubungan Indonesia dan Malaysia cukup rumit dan banyak masalah. Namun dengan adanya hubungan yang baik antara kedua generasi muda yang merupakan calon pemimpin di masa datang maka diharapkan tercipta hubungan yang lebih baik.


Sementara itu Adhyaksa Dault, mengatakan Anwar Ibrahim banyak memberikan masukan kepada dirinya. Anwar Ibrahim, kata Adhyaksa, juga pernah menjadi tokoh pemuda di Malaysia dan banyak pengalaman.


Adhyaksa mengatakan dalam meningkatkan hubungan pemuda kedua negara, selain dapat dilakukan secara "government to government" (antar-pemerintah) juga dapat dilakukan "people to people" (antar-masyarakat).


Selama ini, katanya, upaya meningkatkan hubungan pemuda kedua negara terus dilakukan seperti pertukaran pemuda. "Baru-baru ini kita mengirim pemuda ke Malaysia," kata Menpora.


Selain itu, Adhyaksa megatakan kantornya mempunyai program sarjana penggerak pedesaan. Ia mengatakan bisa saja mereka juga dikirim ke Malaysia untuk mencari pengalaman dan belajar. KLIK

Komen:

Apakah maksud kata-kata Anwar kepada Menpora Adhyaksa Dault, “hubungan kebudayaan dan sastra di kalangan pemuda kedua negara yang mulai menghilang serta hubungan Indonesia dan Malaysia cukup rumit dan banyak masalah”.

Apakah maksud kata-kata Menpora Adhyaksa Dault, “Selama ini, upaya meningkatkan hubungan pemuda kedua negara terus dilakukan seperti pertukaran pemuda. "Baru-baru ini kita mengirim pemuda ke Malaysia".

Apakah selepas pertemuan antara Anwar - Menpora Adhyaksa Dault di Jakarta, Malaysia telah ditimbulkan pelabagai kecaman dari warga Indonesia yang bermula dari iklan ‘tarian pendet’ yang menjadi latar belakang pada iklan melawat Malaysia yang disiarkan melalui ‘Discovery Chanel’ salah satu saluran ‘Astro’ yang didakwa telah dibuat di Singapura ?

Apakah selepas pertemuan itu juga rangkaian iklan-iklan “DIGI” menyerupai slogan ‘satu Malaysia’ yang mencurigakan ?

Apakah selepas 52 tahun merdeka, lagu ‘NEGARA KU’ juga dikatakan diciplak dari Indonesia ?

Apakah selepas 52 tahun merdeka, budaya pemuda-pemuda menjadi lebih kurang ajar, tidak menghurmati Negara dan pemimpin, budaya datang dari mana ?

Budaya membakar bendera Negara, memijak gambar pemimpin Negara telah menjadi satu lumrah di Malaysia, siapakah yang mendidiknya ?

52 tahun pemimpin-pemimpin Negara berusaha membangunkan kesejahteran rakyat dari segi ekonomi, pendidikan, kebudayaan, perpaduan kaum telah menjadi lenyap apabila ada ‘pengkhianat negara’ yang terlalu berusaha ingin melihat Malaysia huru hara dan berkecamuk dengan demonstrasi.

Apa tidaknya, kalau tidak ada ‘pengkhianat’ yang melatih sejak dari kanak-kanak membenci pemimpin, membenci Negara, membenci antara kaum, masakan golongan ini nekad bertindak liar dan ganas.

Kawan setuju benar, kalau Kmenterian Dalam Negeri memberi perhatian sepenuhnya dengan agenda-agenda ‘pengkhianat negara’ ini, gunakan peruntukan yang ada untuk membenteras gejala yang memudaratkan keamanan Negara.

Sudahlah Malaysia dibanjiri dengan pendatang-pendatang asing tanpa izin yang menimbulkan masalah sosial yang ketara, malah Malaysia dikecam hebat dari Negara jiran.

Kalau bukan kerana Malaysia sebuah Negara yang aman damai, kalau bukan tempat lubuk mencari kekayaan, mengapa berjuta-juta pendatang asing tanpa izin ini menjadikan Malaysia tempat mencari rezeki ?

Oleh kerana adanya ‘pengkhianat negara’ yang tamak untuk berkuasa, yang sanggup menggadaikan maruah bangsa dan agama, mereka mencipta agenda-agenda yang merosakkan apa yang telah dibena oleh pemimpin-pemimpin kerajaan sejak dari mula merdeka.





8 comments:

  1. SLM Y.G..MOHON IZIN NK LINK ARTIKEL NI HEHEHE

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Pemimpin seperti Anwar Ibrahim demi mengejar cita-cita mahu jadi Perdana Menteri.
    Beliau cuma ingin berkuasa dalam negara ini, Semasa beliau menjadi Timbalan PM dahulu, semua boleh, Keronminya semua kaya raya... bila jadi pembangkang itu rasuah, itu tidak boleh, itu sikap pemimpin yang perlu ditolak.

    ReplyDelete
  3. salam, hati2 lah anak bangsa..ANWar ini makin dibiar makin membinasakan.

    menurut ahli fung shui cina, wajah ANWar wajah yang membawa malapetaka kerana betuk wajah syaitan.... teman bukan nak percaya, tapi kalau di fikirkan perangai dan tingkah laku nya ada betulnya.

    ReplyDelete
  4. Salam Yanggambi dan selamat berpose,

    Jika boleh saya nak juga link artikel ini atau saya nak salin secara manual hehe...bagus ada semangat membaca.

    Mengenai pembakar Jalur Gemilang itu, saya setuju kalau semua blogger BPN, AIDC atau blogger yang cintakan kemakmuran, keamanan dan kedamaian mendesak Kerajaan supaya segera bertindak keatas pihak yang telah membuat angkara itu.

    ReplyDelete
  5. Terima kasihsahabat blog di atas sokongan.

    Jeffry & Hilbert disilakan untuk dipanjangkan hebahan. Buktikan bahawa Malaysia sebuah negara bermaruah..... rakyat tidak merempat.

    ReplyDelete
  6. bab lain saya malas nak komen. sebab ya gambi memang dah tahu pendirian saya. cuma syabas kepada anda kerana mendahului saya dalam memberi komen terhadap iklan digi tu. PG pun geram dengan iklan tersebut. macam mana dalam rtm pun boleh dilepaskan iklan sedemikian. juga mengapa menteri penerangan tidak gunakan kuasanya mengharamkan iklan yang menampakkan mereka menghina dasar kerajaan walaupun kelak mereka menafikan bermaksud sedemikian. demi dasar kerajaan , iklan ini wajar diharamkan.

    ReplyDelete
  7. Terima kasih sdr Arif Omar memberi pandangan dan bersetuju sangat iklan DIGI ini dihentikan..

    ReplyDelete
  8. salam satu perjuangan, apa yang kita lihat dah jelas.... pemimpin pembangkang cuba menanam sifat ekstream bencikan pemimpin.. lihatlah sendiri apa dah terjadi sekarang.... keadilan untuk rakyat ker? ke keadilan untuk diri sendiri?

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..