Saturday, December 5, 2009

‘TUNJUK PUNGGUNG’ @ DOA TOK GURU & SUBSIDI GULA

Semalam bila kawan buat artikel dengan gambar ‘tungging pungung’, banyaklah komen-komen menasihatkan kawan, kutuk, sindir dan macam-macamlah dan tidak kurang jugalah pelayar-pelayar senyap menjenguk blog kawan. Sebagai seorang manusia kawan terima dengan hati yang terbuka.

Bukan sikap kawan hendak mencari publisiti murahan seperti itu, tetapi semua gambar-gambar kawan perolehi dari blog-blog yang pro pembangkang, Cuma kawan tukar wajah gambar, balik semula kepada pemimpin-pemimpin pembangkang……..

Macam mana rasanya, kalau gambar-gambar pemimpin yang diagung-agungkan oleh penyokong-penyokong pembangkang dipersendakan sedemikian rupa ?

Begitu jugalah apa yang terasa pada kawan jika pemimpin yang kawan pilih dipelbagaikan ragam dengan benda-benda yang kurang adab……..

Kenapa, apabila tok guru Nik Aziz bersikap macam orang mabuk minum todi meracau dengan ketakburannya mendoakan agar Dato’ Sri Najib mendapat bala dan semalam menukar doanya dengan ‘meminta pecah perut’ kerana ‘royalty minyak’ di tukar kepada ‘wang ehsan’, tidak ada pun kawan lihat dalam blog-blog pro pembangkang menasihati tok guru Nik Aziz………….

Kenapa ? kerana dia ulama ? bertaraf para Nabi, para Aulia, Ambia atau para Wali ?

Semalam juga kerajaan UMNO-BN telah memutuskan tidak akan menarik balik subsidi gula dalam masa terdekat, sekaligus mengekalkan harga barangan tersebut pada RM1.45 sekilogram.“Rakyat tidak perlu panik dan melakukan pembelian pada kadar yang banyak ekoran bimbangkan harga gula akan dinaikkan” kata Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Tan Lian Hoe. KLIK

Hairan juga, tidak ada satu artikel dari blog-blog pro pembangkang yang memaparkan kata-kata pujian atau berterima kasih kepada kepimpinan kerajaan UMNO-BN………

Padahal sebelum itu, apabila Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob selaku Menteri di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan membuat kenyataan akan membuat penelitian sama ada mahu mengurangkan atau memansuhkan terus subsidi gula yang diberi kerajaan.KLIK

Maka bukan main lagilah penyangak-penyangak blogger pembangkang kutuk dalam blog mereka………..

Bukannya rakyat tidak tahu, termasuklah pemimpin-pemimpin pembangakang DAP, PAS dan PKR bahwa kerajaan UMNO-BN telah memperuntukkan RM720 juta setahun semata-mata untu memberi subsidi gula bagi mengekalkan harga gula bertapis pada paras RM1.45 sekilogram.

Rakyat juga bukan tidak tahu, negara-negara lain tidak pun memberi subsidi gula kepada rakyat mereka, contoh yang terdekat di Indonesia, harga gula tanpa diberi subsidi mencecah RM3.60 ke RM4.50 sekilogram.

Kenapa senyap sahaja ? ada ke yang mengucapkan terima kasih kepada kepimpinan kerajaan UMNO-BN ? Belajar-belajarlah bersyukur saudara-saudara ku………..

Bukan sekadar gula sahaja yang kerajaan UMNO-BN subsidikan, banyak lagi perkara-perkara lain yang dilakukan oleh kerajaan UMNO-BN untuk meringankan beban rakyat dalam Negara ini………..

Tetapi oleh kerana kebanyakan rakyat telah dibutakan, ditulikan, dibisukan dan dijumudkan pemikiran mereka oleh lanun-lanun yang gilakan kuasa, maka semua kebajikan yang kerajaan UMNO-BN hulurkan golongan munafik ini buat-buat tidak tahu……. Malah bersekongkol dengan penjenayah-penjenayah politik untuk menumbangkan kuasa Melayu kerana jawatan dan kuasa……. Sampai ada yang lebih mengagungkan komunis Ching Peng dari Raja-Raja dan Sultan-Sultan yang memerintah dalam Negara………….

Bermaruahkah manusia macam ini ? Renung-renung, fakir-fikirlah sendiri…….




22 comments:

  1. Yang Gambi,
    mereka sudah tidak ada issue yang hendak dipertikaikan.. ehehee..
    Mereka adalah dari golongan2 yang sangat kasihan..
    :))

    ReplyDelete
  2. Saudara gambi,
    itulah manusia ni sering tak rasional.. gula,bukannya kita makan sampai 10kg pun sebulan.. sehari 3 sudu je.. apa yang nak dikecohkan...

    diaorang tu kalau boleh 'nak berbini pun' mahukan subsidi juga..

    ReplyDelete
  3. Mamamin, Nora, Armouris, terima kasih dengan komen anda.......

    ReplyDelete
  4. SLM BRO..ITU TANDANYA PEMBANGKANG X PNH BERSYUKUR MALAH NAK JADIKAN NEGARA NI REPUBLIK KOMUNIS. DASAR PECAH DAN PERINTAH

    ReplyDelete
  5. Salam....Bala..bala..bala Kalau kita minta bala
    diturunkan semua kita akan menerimanya..
    Sampai masanya kita tua dan nyanyuk..
    Ada gula adalah semut..tapi semut tua tak layak makan gula sebab gigi yang tinggal sebatang dua pun dah nak luruh...sori harini teman komen stail orang nyanyuk...

    ReplyDelete
  6. Salam bro....sekarang dorang ni dah pening dah...dulu betapa hebatnya dia gunakan media baru ni untuk hentam kerajaan dengan pelbagai teknik dan cara yang kotor.sekarang,terimalah padahnya..Bro,mintak izin gunakan ilustrasi yang kadang2 bersesuaian dengan keadaan untuk saya gunakan semula.

    ReplyDelete
  7. Itulah sebenarnya gula-gula dari UMNO. Cadang nak naikkan, kemudian... batalkan. Huhh!... trick lama. Selamanya rakyat kena tipu dengan trick macam tu.

    ReplyDelete
  8. Jutawan Gula tak Orang Umno pun......

    ReplyDelete
  9. Jeffry, terima kasih masih sudi melawat blog dan memberi komen.....

    Geng, silakan kalau dirasakan baik untuk dipaparkan.... terima kasih.

    AIB, telah kawan katakan, pembangkang tidak akan menerima setiap apa yang di buat kerajaan UMNO-BN, walau pun orang-orang macam tuanlah yang paling banyak menerima manfaatnya..... apa boleh buat, itu adalah cara pemikiran tuan.....

    APgula, itu pun nasib baik bukan UMNO yang jadi jutawan gula..... kalau tak entah apa lagi pembangkang akan fitnah. Dah jadi perangai orang Melayu, tudak akan senang kalau ada ada orang Melayu yang berjaya...... tengok sajalah sekarang, berapa ramai Melayu yang lebih senang melihat kaum lain memerintah dan berkuasa macam di Pulau Pinang daripada Melayu sendiri.....

    ReplyDelete
  10. Yang kami maksudkan ialah walaupon dah
    50 tahun UMNO memerentah namun jutawan gula tak dapat Umno wujudkan walaupun dikalangan sesama Umno sendiri. Ini lah kegagalan Umno yang paling besar dalam ekonomi.

    Mengenai Pulau Pinang, Semamasa Umno menang pun, GERAKAN yang pegang teraju.

    ReplyDelete
  11. APgula, terima kasih penjelasan.... Pulau Pinang walaupun Gerakan yang menerajui semasa BN dulu, tetapi UMNO tidaklah hilang suara terus, bukan macam PAS dan Melayu PKR jadi kuda saja, macam lembu kena cucuk hidung, pakai ikut saja.....

    ReplyDelete
  12. KUMAN SEBERANGLAUT - NAMPAK
    GAJAH TERI MATA - TAK NAMPAK
    apabila pulau pinang terlepas ketangan pembangkang (walaupun ia negeri Pak Lah BTN),
    maka barulah melayu melayu buka mata.....
    hanya nyanyian...Sayang Semuanya Sudah Terlambat....

    ReplyDelete
  13. Daripada dok bertegang leher dan mengutuk pembangkang lebih baiklah buat kerja biarpun untuk keroni dan orang umno seperti:

    Menwujudkan 10 Individu melayu terkaya diPahang
    Ladang Sawit Melayu yang tergadai ditebus kembali ,Buka semula DARA,LKWJ,IADP supaya orang UMNO boleh pegang jawatan lembaga pengarah.Peluang AP dll. Buat Sendiri bukan PROXI UMNO/Taukeh. UMNO Boleh !!!

    Orang boleh nampak dan menilai Umno buat Kerja atau Tak buat Kerja.ITULAH NAMANYA KERAJAAN kalau asik mengutuk itu namanya PEMBANGKANG !!!

    ReplyDelete
  14. yo kalau ko kerajaan buet kojo kerajaan
    ko nampaknyo minat jadi pembangkang
    dapet nyo PRU 13 nanti

    ReplyDelete
  15. salam
    setiap isi rumah boleh dikatakan memiliki proton saga sekarang ini, tak buat kerja lagi.

    ReplyDelete
  16. Berapa harga proton saga seken hen sekarang???

    ReplyDelete
  17. ye le apa bendanya proton saga nak dibanggakan kerajaan dan puspakom pun nak rejek
    dah lebih 15 tahun insuran pun tak mahu juga.

    ReplyDelete
  18. BIASALAH BOS. JADI BLOGGER MESTI KENA TAHAN DIHEMPOK. BUAT SARDIN AJE. PERJUANGAN BEGITULAH KEADAANNYA. JANJI KITA TERUS KELUARKAN PANDANGAN KITA. KELUAR TERUS. PEDULIKAN MEREKA.

    PUAK PEMBANGKANG INI NAK TERIMA KASEH. TOLONGLAH. MEMANG TAK ADA PUNYA. ORANG MUNAFIK. NAK PUJI JAUH SEKALI. BAB CADANGAN PELIHARA BURUNG PUYUH OLEH TGNA MEREKA WAR2KAN SELURUH DUNIA. KONONNNYA HEBAT SANGAT. KESIAN JUGA TENGOK MEREKA INI.

    ReplyDelete
  19. APgula, terima kasihlah rajin buat komen blog kawan, kalau ikut cara tuan bermakna kita perlu mencari kerja yang boleh memberi kita kaya, tak kiralah dengan siapa pun janji kaya untuk kita...baguslah macam tu, waima tak kiralah kalau komunis memerintah sekali pun, janji kita senang sudah....

    +(ve), Chini Timor, bagus tak bagus proton saga, itulah yang banyak orang Melayu pakai sekarang, itulah buatan Malaysia...... tapi ada kawan jumpa orang Melayu, pakai kereta proton lertak lambang kereta jenama lain, malu konon pakai kreta Malaysia...... tapi kereta itulah yang dia mampu beli.... tak habis nak berlagak, ibarat kata nafsu kuat tapi tenaga dah tak de...

    Terima ksih ArifOmar, komen tuan yang membantu membuka mata puak-puak tak sedar diri ini... itulah sahaja yang ada pada pemikiran tok guru tersohor...... suruh rakyatnya pelihara burung merpati, anak beranak, kaum kerabat, kroni-kroni dia tukang balun duit rakyat, sampaikan papaniklan gambar Nik Aziz penuh seluruh Kelantan mengalah gambar Sultan Kelantan... kalau syorkan projek burung walit tahan juga....

    Inilah pemikiran orang Melayu yang diperbodohkan ulama-ulama PAS.....

    ReplyDelete
  20. Jangan begitu yang gambi,
    Pemikiran orang melayu
    Tidak diperbodohkan oleh ulamak Pas
    Orang melayu hari ni dah pandai
    Cuma Yang gambi dah fobia kat Pas
    Pas tak kuat mana pun cumanya
    Rakyat nak bagi padan muka kat Umno-BN
    "KABO KE LURUS JE"

    ReplyDelete
  21. Menurut Jabatan Audit Negara Negeri PAhang adalah negeri yang paling teruk di Malaysia pengurusan kewangannya bagi tahun 2008.

    Manakala Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Perak (sepanjang 10 bulan) dan Kelantan adalah negeri2 yang paling cekap menguruskan kewangan negeri masing2.

    Sumber2 hasil yang diperolehi meningkat beberapa kali ganda berbanding sebelum diperintah oleh Pakatan Rakyat.

    Contohnya hasil balak di negeri Kedah, hasil daripada keluasan yang sama diperolehi dua ratus peratus daripada hasil yang diperolehi semasa sebelumnya.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..