Wednesday, December 16, 2009

Di mana silapnya ? - Buang susu segar ke dalam parit


ROMPIN - Lebih 75,000 liter susu segar keluaran First Dairy Farm (M) Sdn. Bhd. (Fidaf) di sini yang sepatutnya dihantar ke kilang setiap hari sejak sejak bulan lalu terpaksa dibuang begitu sahaja ke dalam parit ladang berkenaan.

Ia jelas satu pembaziran tetapi kepada pengurusan Fidaf, mereka berbuat demikian untuk membuka mata pihak berkuasa selepas tiga syarikat pengilang susu enggan membeli hasil ladang syarikat tenusu terbesar di Semenanjung Malaysia itu atas dakwaan ia mengandungi bakteria selain desakan harganya diturunkan.

Susu keluaran Fidaf pada masa ini dijual RM2.40 seliter dan dikatakan mahal sedikit berbanding produk susu import dari Australia dan New Zealand.

Kesan daripada tindakan itu, Fidaf beroperasi lebih setahun lalu terpaksa menanggung kerugian lebih RM210,000. KLIK


Kenapa pihak FIDAF bertindak sedemikian rupa ?

Apakah benar seperti yang didakwa berlakunya birokrasi ke atas pengeluaran susu lembu segar dari FIDAF ? mengandungi bacteria dan harga mahal dari susu import ?

Apakah kerana FIDAF tidak memberi peluang kepada syarikat-syarikat bukan bumiputera untuk memasarkan hasil ladang atau syarikat-syaraikat berkenaan sengaja untuk memboikot ?

Apakah juga kerana sudah menjadi rutin harian rakyat Malaysia sudah kurang minat minum susu segar dari Negara Malaysia ? atau lebih berminat dengan susu-susu dari luar Negara lebih-lebih lagi dari Indonesia ?.....

Apakah sudah tiada sesuatu jalan bagi membantu pengeluar-pengeluar susu tempatan yang semakin tersepit kerana susu import yang telah menguasai 95 peratus di pasaran dalam Negara ?

Di mana harus dipersalahkan dengan pembaziran ini, atau masih adakah pembeli-pembeli tenusu dalam Negara yang masih tidak faham, masih tidak mahu bekerjasama dengan konsep 1 Malaysia…….



13 comments:

  1. Takde cara lain ke selain buang ke parit?

    ReplyDelete
  2. Sedih dan amarah terasa
    Susu segar buang sahaja
    Karenah pengilang kita
    Kata bacteria dan harga

    Kita caya alasan sengaja
    Ternakan lembu restu ada
    Menteri kaitan usah leka
    Inilah mainan orang niaga

    Dulu anak ayam dimangsa
    Konon ayam rugikan sahja
    Tektik sama susu tak beza
    Tindakan fidaf wajib peka

    ReplyDelete
  3. Inilah kerja UMNO, buat pembaziran jer!...

    ReplyDelete
  4. Salam. Lama tak jumpa.
    Antara keutamaan dalam usaha pengeluaran bagi kita ialah pengeluaran minuman dan makanan untuk jaminan suci. Strategi menekan samaada kelihatan tanda tanda atau tidak bukan perhatian hamba. Cuma strategi pengkorporatan tidak dapat diiktiraf sebagai hebat kalau kubu benteng menghadapi sebarang tekanan begitu tidak diusul bina.

    Antara persoalan dalam benak fikir kini:
    Sudah terbukakah saluran proposisi terbaik dengan pihak2 berkuasa. Atau tudak pernah diusahakan dengan setiakawan dan bijak. Layanan kepada kekeliruan terhadap isu gula adalah satu contoh. Susuni pada hamba mudah sangat. Jangan berbalah dan beremosi je. Proffesionallaaaa.

    Apakah sejak selama ini tidak pernah ada plan B, C, dan D dalam menghadapi pasaran. Kita semua sedar susu ada jangka hayatnya. Bergantung kepada satu saluran atau bentuk pasaran sahaja tentulah tidak bijak.

    Tidak adakah pelan untuk masa masa keluaran melebih atau pasaran menguncup. Apa layanan terhadap lebihan luar jangka. Buang jugakah.

    Own end atau presurved product tak ada ke.

    Cukup.. cukup ...

    ReplyDelete
  5. Terima kasih PS,B@S dan CLJ dengan komen tuan.... patutnya sebagai pengusaha Muslim sedekah sahaja kepada anak-anak mangsa banjir di Pahang.......

    Sejak bila pulak wujud Jeffry penyamar ni......

    ReplyDelete
  6. lol YG, baru nak tanya.. ni bukan Jeffry yg kita kenal nih! Dah kena klon..:)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum saudaraku Yang Gambi.

    Sedih hati penulis melihat tindakan membuang susu segar oleh pengeluar syarikat tenusu berkenaan. Manakan tidaknya, dinegara-negara miskin dan mundur, susu bagaikan minuman mewah bagi mereka, malahan setiap titik susu itu cukup bernilai. Namun di Malaysia lain pula jadinya....

    Semacam ada yang tak kena dengan kejadian ini. Pengilang mengatakan susu Malaysia dijangkiti bakteria disamping harga susu yang mahal.

    Kerajaan harus bertindak melaksanakan sistem pengawalan kouta bagi memastikan projek tenusu negara ini tidak terkubur begitu sahaja. Tindakan tegas harus diambil dengan mewajibkan pengilang tempatan membeli susu tempatan.

    Penulis juga bimbang tindakan pengilang tidak membeli hasil tenusu adalah sebagai langkah 'back fire' kepada kerajaan. Kita tahu bahawa kesemua pengilang susu di Malaysia adalah kaum Cina. Maka tidak mustahil mereka bertindak sedemikian.

    ReplyDelete
  8. Kama, betui sangat dengan pendapat puan... Jeffry klon....

    PenaMinang, inilah yang berlaku, di mana sikap 1 Malaysia mereka, kalau Melayu sahaja yang berfikiran begitu..... Mereka sahaja mahu hidup dengan perniagaan tetapi bukan Melayu....

    ReplyDelete
  9. Sedekah boleh, tetapi jgn jadi macam sedekah kat Kuala Dipang, 3 orang mati. Masalah lagi.

    ReplyDelete
  10. Masih tak dapat gambaran yang jelas tentang motif membaung susu ini secara terbuka dan begitu sahaja? Adakah berdasarkan alasan yang diberikan? Terlampau kecil untuk tindakan sebesar ini..

    ReplyDelete
  11. Salam Ziarah.......

    Dari di buang lebih baik sedekah dekat sekolah atau anak-anak yatim dapat juga pahala.....Ataupun bagi dekat mangsa-mangsa bencana

    ReplyDelete
  12. Terima kasih Imas, CCZ dan Lagenda dengan komen anda..... kalau difikirkan patutkah rezki yang Allah beri dipersia-siakan......

    ReplyDelete
  13. Tindakan CEO kelas tiga & tersepit. Macamana harga di pasaran masih mahal RM4.50-RM6.00 seliter. Pengguna tak mampu beli kerana 1 liter boleh minum 4 gelas kalau satu famili 1 hari dah habis. Bukan macam di negara maju tiap2 hari boleh minum. Patut le diaorg besar & tinggi. Kita sebab tak mampu minum susu segar terpaksa minum teh tarik dengan susu pekat yg berlemak dan banyak gula. Lepas tu suruh kita kurang gula le tapi diaorg yg tak langsung promote suruh minum dgn susu pekat. Kita kena paksa kerajaan turunkan harga susu RM2 liter ke baru rakyat mampu. Rakyat sihat negara berkat....

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..