Thursday, December 3, 2009

Awas !!!! – Makanan ringan KEROPOK UDANG jenama ROTA ada unsur ‘ LEMAK BABI ’ ?


Pagi tadi kawan menerima email dari seorang sahabat untuk dimaklumkan kepada semua umat Islam supaya tidak memberi anak-anak makan makanan ringan ini.

Di bawah ini kawan copypaste dari apa yang telah diemailkan kepada kawan untuk tatapan anda semua :-

Yg jelas nye.....pringles pun ader gak lemak menatang ni...kalau xcaya tgk ader E471 kat ingredients nya tu...mmg patut lah Allah turunkan bala virus influenza tu....

Xheran lah kalau skg ni ramai sgt samseng, yg muda, yg tua..laki..pompuan. ..sama jer.....solat yg wajib main tinggal jer..doa pun byk yg tak termakbul ekoran makanan2 seperti ni yg jadi darah daging.......nauzubillah..

Camner nak lahirkan lebih ramai islam yg betul2 'muslim'... dari kecik dah disuapkan dgn makanan2 mengarut ni... yg heran nya caner leh ader tanda HALAL bg makanan2 tersebut?

Bijaknya org2 kafir memperdayakan org2 Islam hanya dgn makanan......

Kebijaksanaan mereka xkan kekal lama...


Tp...ingatlah suatu masa yg telah ditetapkan oleh Allah swt, org2 mukmin akan bangkit jua...

Jika kita sedar dan prihatin..forward lah untuk rakan2 seislam...semoga kita lebih berhati2 ngan tipu daya & helah musuh2 Allah swt...


Subject: kod lemak babi
Pse jgn main taram je beli jajan.. contoh apollo, cadbury etc. print code ni simpan dlm wallet atauhenset. refer bila nak beli.
Semoga Allah menghancurkan kaum2 yg zalim & musyrikin yg cuba menghancurkan Islam. wallahu a'lam

Yang Gambi : Kepada pihak-pihak yang diberi tanggungjawab mengeluarkan sijil HALAL perlu lebih peka dengan bahan-bahan yang disediakan oleh pengeluar makanan ringan.

Sahabat-sahabat semua harap dapat memanjangkan perkara ini untuk makulman semua umat Islam…….






9 comments:

  1. SLM BRO..INFO YG CUKUP BERGUNA!..TENKIU BRO..SO PD PIHAK2 YG BERKENAAN TAK GETI2 LG NAK AMIK TINDAKAN SUSULAN?? JGN SAMPAI KENE SEMBOR DLM BLOG ATAU MEDIA BRU TERHEGEH2 NAK AMIK TINDAKAN WEIII!!!

    ReplyDelete
  2. salam,
    terimakasih kerana info ini.teruskan perjuangan.

    ReplyDelete
  3. Menyeru kepada seluruh orang melayu islam di negara ini untuk mendoakan kesejahteraan kepada Dato Seri NajibTun Razak dan keluarga beliau berserta seluruh rakyat Malaysia. Doakan semoga Allah s.w.t melindungi dan merahmati kita semua.

    Tidak lupa juga doakan supaya Nik Aziz dan seluruh orang melayu islam di dalam Pakatan Rakyat mendapat hidayah dan dan keampunan kerana menghina orang melayu islam yang lain.

    ReplyDelete
  4. Jeffry, RAM, terima kasih perihatin, kawan cuma meyambungkan paparan....

    YB Raz, sama-sama kita berdoa, sebagai warga dan umat Islam kita sentiasa memohon kesejahteraan kepimpinan yang baik, negara yang aman, itulah yang diajarkan kepada kita, bukan mendoakan kecelakaan orang lain.... InsyaAllah kita semua mendapat rahmatNya....

    ReplyDelete
  5. Salam bro,

    Have to disagree with u this time:

    E471 boleh diabstrak daripada binatang dan daripada tumbuhan.

    Bermakna, E471 yang telah mendapatkan pensijilan halal Jakim tidaklah lagi perlu diragui halalnya, kecuali dengan pasti diyakini, pihak pengeluar memasukkan E471 yang berasaskan binatang. Sekiranya TIDAK, kita sebagai umat Islam perlu yakin bahawa E471 itu adalah berasaskan tumbuhan.

    E110 (sunset Yellow)
    http://www.food-info.net/uk/e/e100-200.htm

    Semua maklumat ada. Jgn terpengaruh dgn email bro. memang kita kena berhati2, tetapi lebih baik buat kajian dulu sebelum publish. Supaya kita tak dilihat sebagai mengikut sahaja.

    ReplyDelete
  6. AntiHipokrit, terima kasih dengan info tuan, kawan akan lebih berwaspada di akan datang.....

    ReplyDelete
  7. Peace bro peace: Teruskan perjuangan

    ReplyDelete
  8. Pengeluaran Makanan Halal pernah Diusahakan oleh Al Arqam. Tetapi oleh kerana Al Arqam tidak kelihatan condong kepada Umno (walaupun tidak juga condong kepda Pas) maka diusahakan supaya diharamkan...hinggalah kpd sakibakinya.
    Tetapi Umno tak buat apa untuk mengisi kekosongan itu. Bukan apa hanyalah kerana PHD yang dikatakan pada orang melayu sebenarnya adalah dalam UMNO sendiri. KUMAN SEBERANG LAUT NAMPAK GAJAH TEPI MATA TAK NAMPAK!!!

    ReplyDelete
  9. Setuju dengan AntiHipokrit. Hati-hati sebelum menyebarkan.

    by the way, keropok Udang Rota ni disahkan halal oleh Majlis Agama Islam Melaka. Rujuk link ni:

    http://man91blog.blogspot.com/2011/11/keropok-udang-rota-disahkan-halal.html

    Kat situ ada disertakan surat pengesahan halal daripada MAIM. Dan ada sedikit penerangan tentang senarai Kod E macam kat atas tu. Penerangan tak banyak, tapi mungkin berguna.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..