Thursday, August 13, 2009

Mufti-Lucut kerakyatan hina Raja

Lucut kerakyatan hina raja – Mufti

Oleh ZULKIFLI JALIL dan SITI MARIAM MD. ZAIN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 12 Ogos – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mengingatkan kumpulan ekstremis dan pelampau bahawa tanpa institusi raja yang menjaga golongan majoriti orang Melayu, negara ini tidak mungkin aman.

Tegasnya, kerana institusi rajalah, negara ini yang suatu ketika dikenali Tanah Melayu kemudian Malaya seterusnya Malaysia terus kekal stabil dan makmur didiami pelbagai kaum.

Sehubungan itu, beliau menggesa kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap kumpulan ekstremis yang cuba mewujudkan unsur perpecahan dalam negara.

“Benda ini (menghormati institusi raja dan agama Islam) sudah ada dalam Perlembagaan Negara, kalau tidak suka, keluarlah dari negara ini.

“Selama 52 tahun negara kita aman makmur, tiba-tiba ada pihak cuba hancurkan semua ini, sengaja nak buat kacau.

“Dulu mereka diberi kerakyatan setelah setuju mahu patuhi syarat-syarat yang diberi, kalau tak suka lagi, keluarkan mereka dan kalau ada orang Melayu sendiri tak suka, keluarkan juga mereka dengan melucutkan kerakyatannya,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

Beliau mengulas kemarahan orang Melayu terhadap kandungan satu blog baru-baru ini menghina Islam, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah serta Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

Sebelum itu pelbagai pihak turut mengkritik tindakan Exco DAP negeri Selangor, Ronnie Liu yang campur tangan dan mempertikaikan tindakan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) merampas minuman keras di Seksyen 8, Shah Alam dan tindakan Ketua Staf Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang, Jeff Ooi mengaitkan syariah Islam sebagai ekstremis.

Menurut Harussani, setiap orang Islam wajib mempertahankan agamanya daripada dihina oleh mana-mana pihak dan tidak seharusnya menyokong penghinaan itu dengan apa sahaja alasan.

“Jangan kerana politik, mereka sanggup menjual agama. Dalam Islam, kita diwajibkan untuk pertahankan agama daripada dihina, bukan melakukannya kerana kepentingan diri,” katanya.

Pada masa yang sama, kata beliau, Islam juga tidak membenarkan umatnya menghina agama lain kerana perbuatan saling menghina itu hanya akan menyebabkan berlaku suasana tidak tenteram.

Komen yanggambi :

Ketika Tan Sri Harussani memberi pandangan berhubung dengan ‘kerajaan perpaduan’ banyak kritikan-kritikan dari blogger-blogger pencacai PAS terhadap beliau, sehingga adalah yang lebih kurang ajar sehingga melebel beliau sebagai ‘pelacur’ kepada UMNO.

Kali ini apa pula cacian yang bakal diperolehi Mufti Perak ini dengan ulasan dan saranan beliau agar melucutkan kerakyatan individu yang menghina serta tidak menghurmati institusi Raja-Raja dan agama Islam dalam Negara ini.

Kawan setuju sangat dan mungkin berjuta rakyat Malaysia juga bersetuju pandangan Harussani bahwa menggesa kerajaan mengambil tindakan tegas terhadap kumpulan ekstremis yang cuba mewujudkan unsur perpecahan dalam negara.

Setiap warga Malaysia wajib menghormati institusi raja dan agama Islam yang sudah ada dalam Perlembagaan Negara, kalau tidak suka, sila keluarlah dari negara ini……. Carilah mana-mana Negara yang difikirkan lebih baik, lebih adil yang sempurna kalau selama ini menganggap Malaysia di bawah pemerintah rejim yang zalim.

Puak-puak yang lupa daratan ini ibarat cacing sudah naik ke mata, begitu angkuh mencabar dan memperolokkan keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang negara.

Puak-puak DAP, Melayu PKR dan PAS sudah begitu biadab menghina institusi Raja-raja Melayu sehingga ke peringkat berani mencabar status agama Islam, mereka menabur fitnah, melempar tuduhan tidak berasas dan menghina sesiapa sahaja yang tidak sehaluan dengan mereka, tanpa menghiraukan akibat disebalik perbuatan mereka. Inilah petualang Negara, bangsa dan agama yang boleh dipanggil 'PENGKHIANAT NEGARA'.

Orang Melayu Islam dalam PAS dan PKR tidak sedar ancaman sedang menanti untuk melihat bangsa Melayu rebab. Mereka tidak sedar Negara kini mula dilanda dengan politik jalanan tanpa tamadun, sehinggakan Parlimen sebagai dewan yang mulia juga telah dicemarkan.

Pencacai-pencacai PAS-PKR tidak sedar usaha-usaha terancang dan berterusan menggunakan umat Melayu sendiri yang ada dalam PAS-PKR oleh DAP untuk meruntuhkan tiang-tiang seri negara yang berperanan sebagai pendukung utama kedaulatan sebuah negara bangsa yang merdeka lagi berdaulat. Mereka tidak sedar semua ini…….

Kedudukan Melayu terus terancam, institusi Raja-raja Melayu semakin dikecam, manakala agama Islam dihina dengan sewenang-wenangnya, terutama dalam blog-blog yang anti Islam dan Melayu, ditambah lagi dengan blog-blog pencacai PAS dan PKR.

Kalau ada individu Islam macam Mufti Perak, bekas Mufti Perlis dan macam Ustad Mohd Redhuan Tee yang cuba mempertahankan orang Melayu dan Islam, maka petualang-petualang Negara ini telah mengecam habis-habisan, malah dihina dengan pelbagai panggilan.

Apa yang menyedihkan tok-tok guru, ulama, ustad-ustad PAS yang kononnya memperjuangkan Islam tetapi hanya lebih mementingkan kedudukan politik mereka daripada menegur keceluparan dan sikap kurang ajar rakan-rakan dalam 'pakatan rompak' mereka.

Kawan rasa, sudah sampai masanya orang Melayu wajib bertindak berhenti menyokong dengan meninggalkan parti yang di dokong pengkhianat-pengkhianat bangsa dan agama ini.

Institusi Raja-Raja juga harus bertindak menggunakan Perlembagaan yang ada, lucutkan ‘kewarganegaraan’ petualang-petualang ini, jangan biarkan petualang-petualang ini menjadi duri dalam daging.

Biarlah petualang-petualang ini bebas mencari mana-mana Negara dalam dunia yang mereka rasa lebih baik dari Malaysia Negara tercinta ini..........


9 comments:

  1. Salam Perjuangan,

    Jutaan Terima Kasih dari UMNO Cawangan Gombak Selatan kerana melayari blog kami seterusnya menjadi Pengikut blog kami.

    Kami mmg amat teruja dengan pengendalian blog anda dan artikel2 yang disiarkan di blog anda amat berkesan.

    Diharap kita dapat berkongsi idea mengenai cara pengendalian blog yang lbh efisyen seterusnya memantapkan artikel bagi menjawab segala dakyah2 kotor dari pihak Pembangkang.

    Ketua UMNO Cawangan Gombak Selatan, EN. ABD. RAZAK MUHAMAD mengucapkan Salam Persahabatan khas buat anda.

    Sekian, Salam Ikhlas dari,

    SHAMSURY MOHD SALLEH
    Ketua Penerangan merangkap Ketua Editor Blog,
    UMNO CAWANGAN GOMBAK SELATAN,
    BAHAGIAN WANGSA MAJU.

    ps : Blog anda kami senaraikan (link) antara blog pilihan di blog kami.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih imanshah dan UMNO Caw Gombak selatan sudi menjengah blog kawan. InsyaAllah, kawan akan sentiasa memaparkan segala kepincangan pengkhiant bangsa dan agama untuk kesedaran orag Melayu.

    ReplyDelete
  3. salam, teman sokong sangat kenyataan DS sahibul samahah Mufti.

    kadang2 perlu tegas dalam memberi pengajaran pada puak2 yang tak berotak...macam binatang adakalanya perlu dipukul baru takut..

    ReplyDelete
  4. Lucut kerakyatan pun dia tetap hina raja jugak,
    yang eloknya lucut seluar dia pas tu isi sarang kerengga biar dia rasa. Kerengga bisa ke siapa yang bisa.....

    Bisa pak.....

    ReplyDelete
  5. salam sobat
    seharusnya Raja dihormati,,mengapa ya...dihina?
    tetapi tergantung si Raja,,bagaimana sikap dan perilakunya terhadap seluruh rakyatnya.

    ReplyDelete
  6. Terima ksih sahabat-sahabat respon yang baik pada blog kawan.

    Buat sobat NURA, Raja di Malaysia adalah Raja Berpelembagaan, bukan disesetengah negara semua dibawah kuasa Sultan memerintah, tiada pilihan raya umum, semua menteri dilantik oleh Sultan, kebanyakan dari kerabat-kerabat Raja juga..... senang cerita tiada kuasa rakyat memilih pemimpin.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..