Tuesday, June 2, 2009

Khutbah Jumaat - Nik Aziz sokong guna khutbah untuk berkempen

Selama dua hari kawan tak dapat membuka blog, khidmat internet kawasan kawan ada masalah, alasan TM sedang membuat kerja-kerja menaiktaraf. Apa nak kata, kena terima la ye ……….. bukan macam deme tu, ada satu blog pro pembangkang sibuk membuat fitnah kat UMNO/BN, bila sistem streamyx kawasan deme tak memuaskan, itu lah kerja-kerja deme puak pembangkag ni, kerja lain tak de asyik nak fitnahkan UMNO saja…

Hari ni kawan ada terbaca satu rencana di akhbar, Nik Aziz menyokong Imam dan Khatib membaca khutbah Jumaat berkempen untuk parti PAS dalam menghadapi kempen PRK DUN Manik Urai. Nik Aziz kata “ Khutbah Jumaat yang disusuli degan bacaan ayat-ayat Quran yang bermaksud meminta manusia membuat keadilan dan perbuatan itu dilihat sebagai politik, sekiranya UMNO menolak penggunaan ayat Quran, bermakna menolak Islam “.

Begitu ke putar belit ungkapan yang terkeluar dari seorang Tok Guru, yang bergelar ulama tersohor ?

Kawan yakin, UMNO bukan menolak bacaan ayat-ayat Quran dalam khutbah, yang UMNO tolak isi-isi khutbah yang jauh menyeleweng dari yang sepatutnya didengar oleh para jemaah…..

Adil ke Tok Guru oiiiiiiiiii ? jemaah yang hendak menunaikan fadhu Jumaat dipaksa mendengar kempen-kempen politik yang berjela-jela, menghentam, menghina, menyindir orang Islam yang lain ?

Inilah muslihat pemimpin-pemimpin PAS, mengambil kesempatan atas nama Islam, untuk mempengaruhi umat Islam dengan dakyah-dakyah yang menyonsang dari landasan Islam sebenar.

Kawan pernah terkena bila kawan singgah untuk solat Jumaat di Masjid kat satu kampong, kebetulan hari tu, hadir sama Wakil Rakyat UMNO. Bila sampai je waktu khatib nak baca khutbah, tiba-tiba bangun seorang berserban dan berjubah hijau, rupa-rupanya dia ni Ketua Pemuda PAS dalam kawasan tu juga merampas tongkat dan terus naik ke mimbar, khatib ni tak dapat kata apa-apa, dia tak buat kecoh, lagi pun waktu dah masuk.

Apa lagi, si perampas kuasa khatib tadi berleluasalah dia, mula-mula dia baca ikutlah rukun-rukun baca khutbah, lepas tu dia mulalah dengan cara dia menghentam kerajaan UMNO, berjela-jela panjangnya, dia bantai sampai setengah jam baca khutbah, sampai makmum gelisah dibuatnya, kawan jelling-jeling ada juga yang keluar dari masjid dan start motor balik………..

Setahu kawanlah, isi-isi kandungan khutbah hendaklah meliputi apa yang berlaku dalam kawasan setempat, menasihati, ingat memperingat , ibubapa, bukan kerja menyindir, memburuk-burukkan kerajaan UMNO/BN. Kerajaan PAS, PKR, DAP bagus sangat ke ? jadi-jadilah mempengaruhi umat Islam dengan memfitnah UMNO menolak Islam, sampai bila tok-tok guru ni nak menipu dan memperdaya umat Islam kat Malaysia ?

Kawan nak Tanya kat deme semua, jika selama ini PAS menuduh UMNO menolak Islam, macam mana dengan DAP ? Bukankah DAP secara terang-terang menentang menubuhkan sebuah Negara Islam di Malaysia, ngapa PAS redha bersekongkol dengan DAP, tidakkah ini bermakna PAS juga telah menolak Islam ?

Jadi-jadilah tipu rakyat wahai Tuan Guru Nik Aziz, awak dah tua, rumah kata pegi, kubur kata mari, bawak-bawak le kearah yang lebih baik………….

6 comments:

  1. Wahai saudaraku, wahai kaum Muslimin,
    Di atas kalimah Lailahaillallah Muhamadulrasulullah.

    Saya sebagai hamba Allah menyampaikan seruan Allah dan RasulNya.

    “Bukanlah dari kami orang-orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang atas dasar assabiyyah dan mati kerana (mempertahankan) assabiyyah” [HR Abu Daud].

    Wahai saudaraku, wahai kaum Muslimin,
    Kembalilah ke jalan Islam dan memperjuangkan Islam bukan atas dasar memperjuangkan Assabiyah iaitu bangsa kerana Rasulullah SAW tidak mengaku akan umatnya yang memperjuangkan assabiyah…

    Rasulullah SAW telah mengkabarkannya kepada seluruh manusia bahawa bukanlah dari umat Muhammad jika mereka memperjuangkan bangsa.

    Adakah kita hanya mengamalkan ajaran Islam separuh masa dan separuh lagi kita meninggalkannya...???

    Allah SWT berfirman :

    " Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu " (Al-Baqarah(2):208)

    Bersatulah saudaraku dengan kalimah Lailahaillallah Muhamadulrasulullah…!!!
    Bersatulah kita di bawah panji kebesaran Islam…!!!

    Ingatlah wahai saudaraku...

    Sekecil kecil dan sebesar-besar amalan di dunia akan di hitung di akhirat kelak.

    "Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar dzarrahpun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya pula."(Al-Zalzalah : 7-8)

    MAMPUKAH KITA MENJAWABNYA NANTI APABILA KITA BERDEPAN DENGAN ALLAH SWT...???

    Ya Allah, aku telah jalankan perintahmu…

    ReplyDelete
  2. Kawan setuju dengan pandangan jebbat tu dan terima kasih diatas komen, bukankah orang Melayu di Malaysia ini beragama Islam, mempertahankan bangsa Melayu juga mempertahankan Islam. DAP 99% tidak beragama Islam, PKR tau-tau sajalah.......

    Persoalannya, mengapa Arab Plasten, Arab-Arab di Negara-Negara Arab juga menyebut bangsa dan kaum mereka, mereka berjuang atas nama bangsa mereka kerana mereka Islam, mempertahan maruah bangsa yang beragama Islam juga wajib.

    Kawan bukan menolak Firman dan Hadis, jangan kita pandang pada satu skop sahaja, ianya sunguh meluas.........

    Jangan kita hanya merujuk kepada Firman Allah SWT dan Hadis apabila ianya untuk kepentingan kita atau kumpulan kita, sehingga menilai orang Islam yang tidak sealiran dengan kita sebagai kafir. Sehinggakan orang-orang kafir yang secara terang menentang Islam, apabila sealiran dengan kita, kita sanjung secara langsung mengenepikan orang Islam lain.

    Rasullullah SAW pernah bersabda, lebih kurang maksudnya yang kawan ingat : " Akan ada umat ku di akhir zaman akan menjual agamanya untuk kepentingannya dengan harga yang sedikit"

    Sama-sama kita renung dan memohon petunjuk Allah agar umat Isam tidak mudah terpesong dengan putar belit pemimpin-pemimpin Islam yang berkepentingan diri..

    ReplyDelete
  3. Semua orang PAS buat baik belaka, bawa lari anak bini orang tak apa, yang dok bersidai kat kedai TOTO,MAGNUM,KUDA dok cherek nombor tu semua orang PAS. Tok Guru baca kutbah 10 kali pun kalau perangai orang PAS doh begitu nak buat macam mana. Tapi kalau orang UMNO buat silap sikit..... dia punya melenting bagai nak pecah Malaysia. itulah keburukkan orang PASSSSSS

    ReplyDelete
  4. hati gelap nih bro..belaja tak abis..ikut ular dalam semak deme sahaja..

    ReplyDelete
  5. Wahai YANG GAMBI,

    Kanapa harus mengikut jejak orang lain yang???
    Kenapa harus di ikut bangsa arab???

    Dgn kata-kata saudara menggambarkan saudara telakpun menolak hadis tetapi masih tidak mahu mengaku akan itu.

    Teringat akan satu cerita bila di pemuda di tangkap di disco.

    Katanya "saya cuma duduk, tak mabuk pon"

    Itulah menteliti ummat. Bila Allah dan Rasul larang maka tak payahlah nak cari jalan nak menghalalkan juga.

    Jangan saudara bertakliq buta tanpa rujukan. Jangan hanya mengikut perbuatan orang lain hanya kerna hendak memuaskan nafsu.

    Saudaraku...

    Semoga apa yang di kemukakan menbuka mata hati saudara untuk kembali ke pejuangan sebenar.

    Di akhir kata....

    Kita hidup menuju mati... fikirkanlah... bagaimana kita di sana nanti...


    Adakah kita sudah bersedia dgn hujah seperti yang saudara kemukakan ini jika di tanya kenapa berjuang atas nama bangsa...???

    Fikirkanlah.... semoga sempat kita kembali...

    ReplyDelete
  6. AKU BUKAN SAPE SAPEThursday, 04 November, 2010

    SALAMMMM 1 me LAYU....
    tak best la sebut 1 MALAYSIA. Sebabnya org2 UUUmmm NO, tak suka CINA,INDIA dsbnya kan kan kan.
    TUHAN hanya jadikan bangsa me LAYU aje dlm DUNIA ni kan kan kan, bangsa lain sapa yg jadikan ENTAH laaaa, hanya bangsa uumm NO aje yg tau, kan kan kan....

    heiiiiiii JEBAT,

    apa barang guna HADITH & AL KORAN, tak rock la
    guna smua tu, buang masa & duit je, skarang ni
    ZAMAN csri DUITTT @ FULUS @ WANG @ MONEY tau tak.
    INSAN yg BUKAN ber TOHAN NAJIB @ Umm NO tak bley
    GUNA mesjid @ mimbar untuk kebenaran tau tak.
    Mesjid hanya UNTUK me LAYU Ummm NO SAHAJA!!!!

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..