Saturday, July 18, 2009

3 taiko besar MCA umum masuk PKR

Bekas menteri kesihatan, Datuk Dr Chua Jui Meng, bekas Senator David Yeoh dan bekas Ahli Parlimen Lumut Yap Yit Thong, hari ini mengumumkan keluar dari MCA dan menyertai PKR di di majlis forum anjuran PKR di Sunway.

Chua memberi alasan "Saya mencari-cari parti yng berbilang kaum dan kini pencarian saya telah tamat. Saya temui impian saya dalam Parti Keadilan Rakyat," katanya.

katanya lagi ;"Orang Cina tidak mempunyai masa depan dalam parti satu kaum, kerana parti satu kaum hanya berlegar- legar dalam pusaran yang semakin mengecil. Orang- orang Cina perlu bersama- sama orang Melayu, India, Kadazan dan Iban kerana halatuju politik masa hadapan adalah parti pelbagai kaum,"

“Saya menyertai PKR untuk melakukan reformasi memandangkan agenda perjuangan PKR dan beliau mempunyai banyak persamaan.”

Biasalah, bila orang sudah tidak berkenan, macam-macam alasan yang diberi bila sudah berjumpa orang baru……….

Apa yang jelas, Chua and the geng telah menyertai PKR dihadapan Ketua Umum PKR Anuar Ibrahim. Apo nak di kato laie…………

MCA di bawah pimpinan yang ada perlu mencari jawapan sehalus-halusnya, mengapa Chua, David dan Yap selaku tokoh lama meninggalkan MCA.

Chua berkata ; “Mengapa saya tinggalkan MCA ?”

Hari ini, saya membuat satu keputusan penting dalam hidup saya untuk meninggalkan MCA dan menyertai PKR. Saya meletak jawatan sebagai pengerusi MCA bahagian Bakri, jawatan yang saya pegang selama 23 tahun, membebas diri ini untuk memikul perjuangan baru bagi merealisasi wawasan saya untuk perubahan. Semua ini terkandung dalam dalam manifesto yang saya tulis sewaktu bertanding jawatan presiden MCA pada 2005 dan 2008.

Hari ini saya yakin yang saya berada di pihak yang betul dalam sejarah, pada saat yang amat genting dalam sejarah negara kita. Apa yang mendorong saya untuk berbuat demikian? Pilihanraya umum 2008 menyaksikan kesungguhan 52 peratus rakyat Malaysia di Semenajung untuk melakukan perubahan. Kuasa undi yang menakjubkan ini telah melahirkan, bagi pertama kalinya, sistem dua parti. Hasilnya, kita menyaksi fenomena sehingga ini di mana pemimpin Umno berkata " jika kita tidak berubah, rakyat akan menukar kerajaan". Kerana tiada pilihan, rakyat Malaysia kini menyaksikan kerajaan yang didukung oleh Umno, membuat beberapa usaha memenangi hati rakyat. Itu adalah hasil daripada kuasa rakyat. Hari ini kita menyaksikan kelahiran sistem dua parti kini berdepan dengan ancaman kemusnahan, gangguan yang berterusan daripada kerajaan yang didukung oleh Umno untuk memisah dan memusnahkan sistem dua parti, yang terhasil daripada pilihanraya umum tahun lalu.

Komen ; Apa yang jelas dari sebalik kata-kata Chua tersisip ungkapan sebenar bahawa golongan baru dan muda dalam MCA seolah-olah tidak memperdulikan golongan lama yang masih setia pada MCA.

Kumpulan kepimpinan baru yang telah menewaskan kumpulan Chua dalam pemilihihan parti yang lalu telah mengenepikan terus peranan untuk kumpulan Chua, ekoran itu, Chua meluahkan bahawa MCA semakin kecil, bukan terus melebar.

Pengajaran ini mesti dipandang berat oleh kepimpinan UMNO tidak kira di peringkat mana sekali pun. Najib selaku Priseden UMNO yang baru perlu melihat ke bawah, ke Bahagian juga ke Cawangan-Cawangan. Pada peringkat inilah tanpa disedari Najib mungkin, berlakunya penyisihan kumpulan dalam UMNO itu sendiri.

Kumpulan-kumpulan yang menang dalam perebutan jawatan dalam parti akan meminggirkan kumpulan yang kalah, menyebabkan UMNO itu semakin kecil. Golongan muda terus menyingkir golongan tua, menyebabkan ramai golongan ini memencilkan diri. Apabila UMNO sendiri membiarkan mereka terpinggir, maka ada orang lain yang menunjukkan simpati membela dan seterusnya mengikuti parti mereka.

Pemilihan Calon-Calon Wakil Rakyat juga perlu di ambil kira kehendak rakyat setempat, hindarkan sikap suka memilih kroni-kroni senhinggakan ada sesetengah kawasan Ketua Bahagian tidak dipilih menjadi Calon.

Kesimpulannya, alasan Chua Jui Meng itu sebenarnya jauh tersimpang dari sudut hatinya yang sebenar. Chua sebenarnya merasakan dirinya dipinggirkan terus oleh ahli dan kepimpinan parti MCA yang baru, begitu juga Komponen BN.

Kepimpinan UMNO, tidak kira Perhubungan Negeri, Bahagian atau Cawangan perlu sedar dari keghairahan jawatan. Kepimpinan UMNO perlu bangkit mengembalikan kepercayaan dan keyakinan orang-orang Melayu kepada UMNO…….



11 comments:

  1. SLM BRO..MMG BTUL..BILA GOLONGAN SENIOR DLM PARTI MENIDAKKAN SUMBANGAN GOLONGAN MUDA MAKA ITULAH YG BAKAL TERJADI. SDGKAN SUMBANGAN ORG2 MUDA AMAT DIPERLUKAN SBG ASPIRASI UTK ANAK2 MUDA LAIN.

    PASTI LWN AKAN SENTIASA MEMBURU "BEKAS2" AHLI UTK MASUK KE DLM PARTI MEREKA. JD SAPE YG RUGI?..UMNO DAN PARTI KOMPONEN YG LAIN KENE FHM PERMSLHAN INI SEDLM2NYA SUPAYA PERKARA SEPERTI CHUA NI X BERULANG LG

    ReplyDelete
  2. Salam bro,

    Setuju dengan pendapat bro bahawa jangan berlaku sisih menyisih diantara yang menang dan kalah didalam parti terutamanya Umno. Tindakan Chua ini perlu diambil iktibar oleh semua kepimpinan BN.

    Pemimpin diperingkat atasan perlu berusaha mengeratkan kerjasama di semua bahagian manakala ukhwah dikalangan ahli juga perlu dimantapkan demi perpaduan sesebuah parti.

    Yang menang tak menang semua, manakala yang kalah pun tak kalah semua.

    ReplyDelete
  3. salam sdr yag gambi

    itulah yang ditakuti akan berlaku dan telah blaku dalam UMNO...

    bolehkah pemimpin kita bkhidmat hanya untuk rakyat dan meletakkan kepntingan diri di belakang???

    masih adakah pemimpin macam tu???

    salam

    ReplyDelete
  4. Terima kasih bro,

    Kawan yakin UMNO diterajui Dato' Sri Najib dan Tan Sri Muhyidin serta saf kepimpinan UMNO lain dapat membimbing UMNO dengan lebih baik.....

    ReplyDelete
  5. I haѵe been bгοwsing οnline more thаn 4 hоurs todау, yet I never
    fοunԁ any interestіng artіcle likе yοuгѕ.
    It iѕ pretty ωοrth еnοugh for
    me. Ιn my vieω, іf аll web ownerѕ
    and blοggerѕ mаde gоod contеnt
    аs you ԁіd, the intеrnet ωіll bе a lot more usеful than evеr bеfore.
    My website ; no faxing payday loans

    ReplyDelete
  6. Do you mіnd іf I quote а
    сouple of youг posts as long as I prοvіde сredіt and sources
    back tο yοur weblog? My blog is in the еxaсt sаme aгea of interеѕt aѕ yourѕ and my users would ceгtaіnly benefit
    from sοme of the infoгmаtion you proviԁe hегe.
    Pleаsе let me know if thiѕ okaу with you.
    Regards!
    Also visit my blog post - http://buzca.info/

    ReplyDelete
  7. That is a great tip especially to those new to the blogosphere.
    Simple but very precise information… Appreciate your sharing
    this one. A must read article!
    My weblog ; reputation repair and management

    ReplyDelete
  8. Having read this I thought it was ехtгemely informative.

    I apрreciatе you taκing the time and effoгt to put this
    cоntent togetheг. I oncе again find myself ѕpending way tοo much time both reading аnd commenting.
    Βut so what, іt was ѕtill woгthwhilе!



    My homepage - DiamondLinks.net

    ReplyDelete
  9. Unquestionably bеlіeve that that you ѕaіd.
    Your fаvourite гeaѕon appeared tо be
    at the net thе еasiest factor to κeep in
    mind of. I say to you, I certainly get irked at the same time as other people соnsiԁeг worries that they just don't realize about. You controlled to hit the nail upon the top and outlined out the whole thing without having side-effects , other people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

    my webpage: vida vacations

    ReplyDelete
  10. Hi! I know thіs is kіndа off tоpic
    neverthelesѕ I'd figured I'd ask. Would you be interеsted іn exchanging
    lіnks oг maybе guest authoring a blog poѕt or vice-versа?
    My blоg covers a lot of the ѕamе tοpicѕ as yours and Ι feеl we сould greatlу bеnеfіt frοm
    each other. Ιf you might be interеѕted
    feеl free to shoοt me an е-mail. I look
    foгwaгd to hearing from you! Excellent blog by the wаy!


    Feel free to surf to my weblοg: Daniel Chavez Moran

    ReplyDelete
  11. fatty liver symptoms causes treatment prevention fatty liver symptoms causes treatment prevention fatty liver symptoms causes treatment prevention

    Also visit my website can i cure a fatty liver

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..