Tuesday, November 3, 2009

Old Town White Coffee -"Kami tidak suka orang Islam berniaga Cafe kami, tidak beri peluang kepada Melayu"

Saya dan rakan2 sering ke cafe Old Town White Coffee duduk minum dan bincang hal business. Bila melihatkan kemajuan perniagaan mereka ada keinginan utk memulakan perniagaan ala franchise seperti syarikat Old Town White Coffee. Rakan kami telah berhubung dan berjumpa dengan pengusaha Old Town White Coffee untuk mendapatkan peluang franchisee daripada syarikat mereka dengan modal sendiri di rumah kedai yg kami miliki di lokasi strategik.

Alangkah terkejutnya kami ialah jawapan dari pihak pengusaha franchise tersebut adalah “KAMI TIDAK BERI PELUANG INI KEPADA ORANG MELAYU ISLAM UNTUK BERNIAGA” KLIK


Begitu angkuh dan sombong dari pengusaha ‘Old Town White Coffee’ yang ramai dikunjungi orang-orang Islam tanpa disedari sesetengah yang disediakan oleh kafe Old Town White Coffee ini mempunyai status ‘halal’ yang sah dari JAKIM.

Persoalannya, apakah slogan ‘1 Malaysia’ yang menjadi logan Perdana Menteri Malaysia benar-benar dihayati oleh warganya dari pelbagai kaum ?

Atau, hanya kaum Melayu-Bumiputera sahaja yang menghayatinya ?


Kaum Cina sering menuntut kesamarataan dalam merebut peluang ekonomi, politik dan sosial yang disediakan oleh kerajaan UMNO-BN, mereka menuntut hak mereka tetapi dalam pada masa yang sama mereka tidak mahu berkongsi perniagaan dengan kaum Melayu-Bumiputera.


OTWC ramai dikunjungi oleh pelanggan-pelanggan dari kaum Melayu Islam, tetapi kenapa perniagaan ini tidak boleh dibuka oleh orang Melayu Islam ?

Tetapi bukan itu persoalannya, yang lebih penting mari kita lihat ketelusan kebersihan serta halalnya perniagaan dari OTWC bagi pelanggan-pelanggan Islam :


Pekerja mereka semuanya pekerja asing dari Myanmar yang bukan Islam dan tiada pekerja kaum Melayu Islam di Old Town White Coffee.


Untuk itu, saya sertakan bukti menunjukkan OTWC merupakan perniagaan yang TIDAK DISAHKAN HALAL oleh pihak berkuasa terutamanya JAKIM. KLIK


WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam (WCOK) telah beroperasi pada sekitar tahun 1999. Status penubuhan awalnya TIDAK HALAL dan sehingga kini konsep HALAL yang digunakan masih kabur dan boleh diragui. Antara produk yang diragui STATUS HALAL dan dikenalpasti HARAMnya ialah:-

Nissin Noodles, iaitu Mee Segera Nissin Noodles yang diimport dari negara Hong Kong.



Daging Salai yang digunakan pada hidangan Sandwish dan Nissin Noodles juga diragui status halalnya. Ini kerana pada waktu awal penubuhan White Coffee Oldtown Kopitiam pada tahun 1999, TIDAK ADA daging Salai HALAL yang diluluskan oleh JAKIM untuk diedarkan di Malaysia. Perkara ini boleh dirujuk dengan pakar pemakanan seperti para penyelidik, pensyarah & pelajar di Fakulti, Jabatan Perhotelan dan Food and Beverages (F&B).

Minyak masak yang digunakan untuk semua menu ‘Ipoh Ho Fun' atau I'poh Kuew Teaw Sup’ dihasilkan oleh WCOK dan tidak terdapat di pasaran kerana tidak mematuhi piawaian kerajaan dan masalah penggunaan bahan daripada lemak babi.

Herbal Jelly merupakan produk yang diimport dari negara China yang dikatakan menggunakan campuran daripada kura-kura. Khasiat kulit kura-kura menurut pendapat orang China bertujuan untuk memanaskan anggota dalaman badan terutama ketika musim sejuk. Persoalannya – adakah UMAT ISLAM boleh menggunakan herba jelly yang dihasilkan daripada kulit haiwan berkenaan!

Untuk memperdayakan umat Islam dan orang Melayu di Malaysia, WCOK telah membuat salinan sijil HALAL yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Perak (JAIPK).

WCOK mengatakan, JAIPK yang bertanggung jawab menilai dan menyelia produk berkenaan sedangkan sejak 10 tahun yang lepas CWOK masih merayu untuk memperoleh sijil HALAL.

Justeru, selama ini mereka beroperasi dengan menipu umat Islam terutama mengenai status HALAL!

ORANG MELAYU DAN UMAT ISLAM DI MALAYSIA JANGAN TERPEDAYA DENGAN SIJIL HALAL KONONNYA IA DIKELUARKAN OLEH PIHAK JAIPK.


Selain penyalahgunaan Sijil Halal yang dikeluarkan oleh JAIPK, umat Islam juga mudah terpedaya dengan paparan beberapa nama pekerja beragama Islam yang bekerja dengan mereka. Tujuannya untuk mengaburi pelanggan Islam kononnya penyediaan makanan dilakukan oleh pekerja yang beragama Islam dan kita semua boleh menikmati hidangan tanpa waswas. Selain itu, terdapat pekerja wanita yang bukan beragama Islam memakai tudung di kepala bagi mengelirukan kita semua.

Di Kulim, Kedah terdapat seorang pengusaha restoran Kopitiam Pak Hainan yang diusahakan oleh orang Melayu yang tidak mengendahkan tentang status HALAL makanan yang dihidangkan kepada pelanggan beragama Islam. Pengusaha berkenaan juga memberitahu pengunjung, pekerja restoran kesemuanya beragama Islam dengan memakai tudung di atas kepala. Mereka tidak perlu khuatir mengenai status HALAL dan HARAM kerana makanan disediakan oleh 'orang Islam yang bertudung'.

Di Tesco Seberang jaya, Perai, Kopitiam White House telah menipu dan memperdayakan umat Islam dengan sijil HALAL dan meletakkan logo HALAL dari JAKIM. Kopitiam berkenaan telah menghidangkan beberapa menu seperti noodles atau mee yang TIDAK HALAL. Apabila ditanya mengenai mee berkenaan, pihak pengurusan tidak memberi jawapan yang benar sebaliknya banyak berdolak dalih sedangkan mee berkenaan diimport dari negara China.

Pada tahun 1996, di dalam TESCO Kajang, WHITE COFFEE Oldtown Kopitiam telah menghidangkan `noodles 'atau 'Meenya’ yang menggunakan bahan kimia yang dikenali sebagai LUNCHEON MEAT. Aduan telah dibuat oleh pelanggan, namun tiada tindakan yang dilakukan oleh bahagian agama untuk menyamak restoran berkenaan yang sebelum ini menggunakan daging babi untuk hidangan kepada orang Cina.

Pendedahan juga dilakukan oleh beberapa orang pekerja Melayu yang pernah bekerja di White Coffee Oldtown Kopitiam mengenai operasi restoran berkenaan. Ekoran daripada itu, pekerja terbabit telah diberhentikan kerja oleh pengusaha yang berbangsa Cina setelah membongkar mengenai perniagaan ini kepada pelanggan beragama Islam dan orang Melayu.

Sekitar tahun 1998 hingga 2008, kira-kira 10 tahun beroperasi, WCOK berjaya membuka lebih 100 cawangan restoran yang menghidangkan MAKANAN KEPADA UMAT ISLAM DAN ORANG MELAYU TETAPI TIDAK HALAL!

Pihak berkuasa seperti JAKIM pula bertindak seperti kera kesakitan walaupun beberapa aduan telah dilakukan. Adakah pihak JAKIM mempunyai kepentingan di dalam bisnes WCOK? Menurut sesetengah cerita yang tidak disahkan kebenaran, pihak JAKIM juga telah disogok dengan wang untuk 'menutup mulut' mengenai status HALAL dan HARAM restoran berkenaan.

Persoalannya, adakah menggunakan sijil HALAL atau Logo HALAL dari JAKIM secara penipuan tidak menjadi kesalahan?

Namun begitu, beberapa Kopitiam yang prihatin dan bertanggung jawab seperti SWENZ KOPITIAM & KAPITAN KOPITIAM mendapat sijil HALAL JAKIM kerana tidak membeli makanan yang diimport dari negara Taiwan, Hong Kong, China dan Jepun.

DI PERAK, Sijil HALAL dikeluarkan untuk minuman sahaja sedangkan TIDAK di dalam penyediaan makanan kepada umat Islam dan orang Melayu. Justeru, beberapa restoran atau kafe yang menghidangkan makanan TIDAK HALAL untuk dimakan.

Antara restoran berkenaan;

1. WHITE COFFEE OLDTOWN Kopitam,
2. NEWTOWN Kopitam
3. WHITE HOUSE Kopitam
4. PAK HAINAN Kopitiam
5. JOM BALI Kopitiam

Kesimpulannya, orang-orang Melayu Islam perlu merenunginya dan kalau boleh hindarilah dari berkunjung ke Old Town White Coffee kerana mereka bukan sahaja tidak telus dalam hidangan makanan terhadap kaum Melayu Islam tetapi juga tidak berjiwa ‘1 Malaysia’……….



21 comments:

  1. kalau itu lah jawapan yang diberikan oleh mereka Old Town White Cafe.......jangan terlalu bongkak la........kalau kami semua pakat2...boikot perniagaan kamu....apa macam......ADA BERANI KA....aku rasa mcm dihina la pulak.........KO KENA INGAT BUMI MALAYSIA YANG KO PIJAK NI MELAYU PUNYA..............jangan main2.........silap2 esok kedai ko jadi ABU jer...........JANGAN MACAM-MACAM............

    ReplyDelete
  2. kalu dah sampai mcm tu punya menipu tentang sijil halal,mana jakim n majli2 ugama yg lain

    ReplyDelete
  3. bagi aku,lately setelah tgk apa yg terjadi,aku mmg dah tak masuk ke kedai puak pendatang yg tak sedark diri nii..kecuali dah tak dak pilihan

    ReplyDelete
  4. Salam,

    itulah, kek kita mereka mahu, kek mereka tak boleh kongsi.

    pelik disokong oleh ularmak2.

    ReplyDelete
  5. Brother nam, Anony and Junah, terima kasih komen...

    Kalau begini yang tersirat dalam jiwa puak-puak ini, bagaimana kita yakin mereka akan setia pada Melayu....... inilah yang PKR dan PAS hendak sangat....

    ReplyDelete
  6. assalammualaikum
    dah tak nak pergi dah lepas ni..tq

    ReplyDelete
  7. CCZ baru saja makan di OTWC minggu lepas. Tapi nasib baik tak makan menu yang Yang Gambi tulis. Menyesal nih..Sebab, walau tak makan menu tu pun tapi bekas yang di masak tetap guna benda yang sama..itupun kalau betul ada penggunaan bahan yang tidak halal. Mula agak ragu jugak tapi tengok ada muslim yang turut makan maka CCZ dengan ibu pun bedal sama. Nau'zubillah..

    ReplyDelete
  8. as salam, tidak terperanjat dengan reaksi mereka.Satu masa dulu terdapat berita yang tidak dapat diingat akan namanya,artikelnya menyentuh tentang status 'halalnya' yang boleh diragukan. Sejak itu saya tidak lagi ke mana-mana cafe yang berstatus 'kopitiam'. Lebih baik ragu2 daripada tertelan benda2 yang tidak sepatutnya menjadi darah daging...

    anyway, terima kasih kerana sesama Islam mengingatkan.

    nora fuad

    ReplyDelete
  9. as salam..

    hi... just drop to say hi.. gambi tu nama felda ke apa? cuba periksa kamus tapi tiada pula penggunaan word 'gambi' gambir ada la. Suka dengan cara u explain kenapa suka filem tamil.. ha ..ha..ha.. funny, boleh 'curi' sikit words tu untuk novel kedua.

    Katanya tak suka baca novel, Insya-Allah,walaupun temanya cinta,novel saya tidaklah cerita cinta yang asyik masyuk, tentang hidup dan sebenarnya tugas mendakwah bukanlah tugas guru agama sahaja.Saling ingat memperingati adalah tugas sesama muslim.... harap sudi-sudilah membeli dan membaca.

    ReplyDelete
  10. Klcitizen, CCZ dan Nora Fuad terima kasih perihatin dengan blog kawan.... sama-sama kita menghindarkannya..

    ReplyDelete
  11. salam Yang Gambi,
    lama mamamin x komen, tapi tetap dtg as a silent reader, banyak info, dan ada kala nya x perlu dikomen lagi..

    selamat berjuang Yang Gambi.. :)

    ReplyDelete
  12. Terma kasih mamamin sentiasa perihatin blog kawan walaupun sebagai silent reader....

    ReplyDelete
  13. Sama rata tu rupanya bermaksud aku mesti dapat lebih. Satu Malaysia tu pulak diterjemahkan sebagai mari berkongsi hak kamu tu. Begitulah selamanya.

    Sama rasa je bermaksud depan belakang sama sahaja.

    Pasal tulah mahkamah tanggoh lagi. Nak leret rampai ke PRU 13 kot.

    ReplyDelete
  14. dalam senarai 10 orang terkaya dimalaysia pun tak ada melayu, bumiputera, islam ! INILAH KEGAGALAN UMNO YANG TERBESAR. sayang semuanya sudah terlambat. tauke tauke sudah kaya raya dengan menjadi proxi ketua bahagian umno. apa macam yang gambi...???

    ReplyDelete
  15. Anon,

    Jangan mempolitikkan isu makanan tak halal dalam negara kita ni.. Yang kilang mega Babi kat Selangor tu sapa yang bagi punca?

    Kalau nak bagi orang melayu jadi orang terkaya malaysia memang la TAK BOLEH sebab ada puak pendengki bangsa sendiri yang suka nak bagi negara diperintah bangsa lain juga.

    Puak ni (melayu yang benci kat UMNO) pun tak suka orang melayu gak. Tak suka perjuangan mempertahankan hak melayu. Tak suka dasar ketuanan melayu. Tak suka bila tengok orang melayu yang berkuasa. Tapi bila cakap hak samarata, dialah yang terlebih bijak dari orang lain... Nak negara diperintah oleh orang bukan melayu, nak DAP sama2 dapat kuasa memerintah, nak golongan yang berjaya dalam ekonomi pegang kuasa. Sekarang bila melayu tak dapat nak saing bangsa lain, awak pula cakap 10 orang terkaya dimalaysia tak ada melayu, tak ada bumiputera, tak ada islam.. Dan semua ni salah UMNO lah ye.? Lu bijak bro, tapi tak cukup pandai nak putar belit....

    ReplyDelete
  16. Soal tak bagi peluang kat orang Melayu (Islam) menceburi perniagaan Old Town satu hal yang sepatutnya diberikan perhatian oleh Kerajaan (pihak berkuasa) untuk membuat siasatan dan seterusnya mengambil tindakan kerana ini amat bertentangan dengan dasar Kerajaan.

    Satu hal lagi mengenai makanan yang tidak halal yang dijual kepada orang Islam, serta terdapat unsur-unsur menipu Sijil Halal. Kenapa tidak ada agensi yang bertindak kerana ini melibatkan peraturan dan undang-undang yang sedia ada.

    ReplyDelete
  17. SLM BRO..DULU MMG PENAH DGR MKNAN KAT OTWC NI X HALAL SBB X DPT KELULUSAN DR JAKIM. TP MCM MANA BLEY TERUSKAN? TAKDE TINDAKAN PLAK TU..ADOIYAII..

    SEPATUTNYA PERKARA2 MCM NI KENA AMIK PERHATIAN. KLU TAK ORG ISLAM JUGAK JADI MANGSA. PSL FRANCHISE TU KLU X DPT PUN LG BAGUS. BUAT APA KITA TERHEGEH2 DGN FRANCHISE YG KITA TAK TAU DARI MANA DIORANG DPT SUMBER MAKANAN TU..TAH HALAL KE HARAM KE..DIORANG MAIN TIBAI SEMCM JEK SBB NK UNTUNG BESAR!..CHEH!

    ReplyDelete
  18. Kita org melayu byk yg tak sedau sebenarnya, kita ingat cina sial ni semua tak rasis, diorang lbh rasis dari kita.
    Aku pun pelik knp kononnya melayu yg nak jaga class pg makan/minum kat kedai mcm tu, ada byk lg kedai melayu kat tanah melayu ni.
    kerja aku memang byk berurusan dgn cina, jd aku tahu sgt hati perut barua ni semua, takde yg baik, diorang himpit kau klu ada faedah pada diri dia, klu tak sebelah mata pun dia tak pandang kita.
    Aku memang selagi boleh elak tak akan berbelanja pada kedai2 cina sial ni semua.
    cina ada negeri cina, keling ada india, kita melayu cuma ada tanah sekangkang ni aje jd sokong la org kita seboleh2nya.
    Klu benar cina sial ni semua tipu sijil haram knp tak ada pihak berkuasa yg bertindak, jgn klu melayu cepat sgt bertindak tapi klu bangsa lain berkira2.
    Maaflah klu komen aku terlalu rasis, memang pun aku melayu rasis.
    Barua pendatang ni semua.

    ReplyDelete
  19. Salam Ziarah........

    La ni baru kita nampak dalam usaha kerajaan untuk menjayakan konsep 1 Malaysia masih ada lagi yang dok jadi lagu ni.Kalau tang depa dok minta hak kesamarataan minta yang tak sepatutnya diminta dasar tak sedaq diri.Kerajaan harus ambil tindakan tegas terhadap OTWC ni jangan sampai orang islam terus terpedaya......

    ReplyDelete
  20. Terima kasih sahabat-sahabat, Che Leh, Apai Ngelai, Ekeng, Jeffry, Sang GUna, Arif Omar dan Lgenda tolong membantu, kawan pun tak sangka artikel ini banyak responnya......

    Anony, betul cakap Apai Ngelai tu.... tak payah bawak cerita lain pulak.....

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..