Friday, November 6, 2009

Blog ‘ikut suka aku’ – hina kedaulatan Raja-Raja Melayu


Selaku warganegara Malaysia Bumiputera Melayu, kawan rasa terguris juga di hati, bila suatu masa dahulu Karpal Singh menghina kedaulatan Raja-Raja Melayu, apalagi kalau anak bangsa Melayu sendiri mengambil langkah yang tidak bijaksana, berbaur politik, dengan agenda pakatan pembangkang tidak menghormati kedaulatan Raja-Raja Berperlembagaan.

Mengapa dipersemdakan dan dipersoalkan hak Raja-Raja Melayu yang mempunyai peranan dalam Perlembagaan Negara untuk melindungi keistimewaan, kedudukan, kemuliaan dan kebesaran Raja-raja Melayu, melindungi Agama Islam, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan juga kepentingan sah kaum-kaum lain di Malaysia.

Mungkin penulis blog ‘ikutsukaaku’ (ISA) terlalau dangkal pengetahuan latar belakang sejarah, mengapa peruntukan-peruntukan tersebut dimaktubkan dalam Perlembangaan Persekutuan. Prinsip-prinsip kesaksamaan dan keadilan yang diimplikasikan di dalam negara ini adalah berdasarkan latar belakang sejarah dan keadaan sosial negara ini.

Apakah kerana kepentingan politik sempit menyebabkan ISA begitu biadap mempersendakan kedaulatan Raja-Raja Melayu yang telah termaktub dalam Perlembagaan Negara ?

Inilah sebahagian tulisan ISA dalam blognya ; KLIK

Nizar: 1 Mufti, 1 Sultan Untuk 1 Malaysia... Amacam..??? (Aku Sokong Shahidan)

Ha..ha..ha..., dalam isu ini aku sokong 100% cadangan Shahidan Kassim ni, sebelum ini pun dalam beberapa n3 aku dah sebutkan peranan Mufti, dan Malaysia yang mempunyai Mufti paling ramai.

Selain daripada itu boleh mengelakkan pembaziran wang kerajaan setiap negeri, buat apa ada banyak mufti buat memanaskan bontot di kerusi empuk dalam bilik aircond, tapi urusan ugama tak selesai juga sampai sekarang.

Dan aku pun setuju juga jika hanya ada satu Sultan/Raja dalam 1Malaysia, atau kekalkan Agung sahaja dan lantak diorang la nak bergilir siapa nak jadi Agung setiap 5 tahun sekali. Tetapi di setiap negeri Sultan dan Rajanya hidup macam rakyat biasa sudah la, standard rumah banglo cukup, maintainence pun rendah, bil api bil air bayar sendiri. Nak belanja dapur dan shopping cari duit sendiri, pergi cari kerja.

Jadi Kerajaan setiap negeri boleh berjimat duit elaun pada Raja/Sultan setiap bulan dan di agihkan kepada rakyat. Kalau diorang nak pergi mana-mana sekalipun dah tak perlu escort lagi oleh Polis Trafik yang block jalan sesuka hati untuk bagi laluan pada diorang ni.

Tak kiralah jalan jem atau tidak, bersama-samalah dengan rakyat mengharungi kesesakan jalan raya, dah la tak bayar roadtax lepas tu senang-senang jer..., orang lain bersusah payah berpanas berhujan dalam sesak jalanraya, diorang pulak.. alahai... benggang jer... aku tengok... ntah apa jasa diorang pada rakyat tak tahulah aku...

Sepatutnya yang harus diberi keutamaan atas jalanraya ialah kenderaan seperti ambulance, bomba, polis, TPM dan Pee Emm jer... oooppsss lupa pulak lagi satu kereta jenazah... he..he..he..., selain daripada tu tak perlu di layan.

(Yang buat aku angin ni .. pasal petang semalam sebelum tol Philieo Damansara menghala ke TTDI, adalah sebiji kereta Masserati Sport warna merah plate TPJ, dah la jalan jem giler... ada pulak polis trafik "minta laluan.. minta laluan.." rupanya nak bagi laluan kat anak raja mana ntah..., dalam sesak barat macam tu dah habis semua kereta kena ketepi... untuk bagi laluan, tak ke cibai namanya... buat menyemak jalan betul.., macam la dia sorang ada urusan penting, orang lain takda urusan penting ke...?)

Terbakar jer... jiwa aku masa tu, nasib baik keta aku kat lane kiri sekali... kalau tidak nak jer aku langgar keta merah tu... entah apa yang istimewa sangat diorang tu aku pun tak tahulah... bosan betul... diorang dah la makan semua sponsor, kita ni yang kais pagi makan pagi besok... kais petang makan lusa... diorang tak terfikir ke sengsara rakyat nak mencari rezeki... namanya duduk atas kayangan.. otak kat kepala lutut.... pergghh...

Jadi buat Tuan Pee Emm 1malaysia, bolehlah rombak semua tu dan pertimbangkanlah cadangan Shaidan Kassim demi rakyat 1malaysia. Hah... itupun kalau Pee Emm 1 malaysia berani... takutnya belum apa-apa lagi nanti Rais Yatim dulu melalak... bab Sultan/Raja... ni dia paling handal mengolahnya, bodek lebih... isu sensitip nih... bukannya boleh kutuk mengutuk orang kayangan beb... he..he..he.. nama aku ISA.

Tak pun Pee Emm 1malaysia, telur sentot ke dalam... berani dia nak sentuh bab raja/sultan ni... sekali sultan pahang jegil jer.. terus berlari nyorok belakang kak mah... pengecut nak mampus...

Dalam hal mufti pulak... eloklah tu... 1 Mufti untuk 1 Malaysia... sudah ngam... yang lain-lain tu... terutamanya Harus Sana Sini... hantar ke pendalaman untuk berdakwah pada orang Asli, ada juga pahala daripada memanaskan bontot dalam bilik aircond, lepas tu melalut dengan kenyataan membela umno siap keluar hadis lagi...

Aku dah boring dengan hal raja/sultan nih... tak sesuai dengan zaman sekarang nih... berjuta duit cukai habis bayar elaun diorang setiap bulan... rakyat makin terhimpit... ekonomi meleset.. ramai yang takda kerja.. bukan aku yang cakap tapi Najib yang cakap semalam pada Cuepacs. Kalau fakta perlembagaan/perjanjian minyak Kelantan boleh turned around, takan la fakta perlembagaan bab Intitusi Raja-Raja ni... dia tak boleh turn around kot... boleh kan... umno boleh.. 1malaysia boleh... Malaysia Serba boleh...

Aku pun ramai jugak member golongan Raja ni..., Ada Raja Azrin, Raja Kamarudin, Rajagopal, Rajalingam, Raja Ular, Raja Durian, Raja Wali Nong Sari... ramailah.. tapi diorang cool jer.. hidup macam rakyat kebanyakkan jer... so apa ada hal...

p/s: Kak Mah... tolong rekomen sikit cadangan Shahidan Kassim ni kat laki ko...Isa: Hidup.. Shahidan Kassim.. Hidup.. Shahidan Kassim.. adusss.. sesak nafas.. khui.. khuii.. khuii.. bodek punya pasal... 1malaysia... ha,,ha,,ha,,,Kategori: Release Tension n Stress. Daulat Tuanku... perlu ker...

Kawan setuju sangat dengan komen dari blog PENGHUNI GUA berhubung dengan penulis blog biadap ini ;

Penghuni Gua : Blogger ini sudah melampau dan telah melakukan kesalahan di bawah akta hasutan.

2. Amat biadap dan begitu bodoh sekali tulisannya dan mempertikaikan keujudan institusi ini dan juga perlembagaan negara. Kepada semua blogger lain, sebarkan berita tentang perbuatan bodoh blogger ini, yang jelas dan terang menghina Institusi tertinggi negara.

3. Lebih baik sekiranya ada pihak membuat satu lapuran polis agar pemilik blog ini dikenakan tindakan tegas dibawah akta hasutan atau akta pencegahan yang lain kerana tulisannya juga membawa unsur kebencian dan permusuhan kepada institusi tertinggi negara ini.

4. Mungkin blogger ini tak berfikiran dan tidak sekolah barangkali...............!!!!!!!!

Pendapat kawan, mungkin juga ISA ini dari keturunan 'Raja' juga, sebab itu dia tidak perlu menghurmati kedaulatan Raja-Raja dan juga pemimpin-pemimpin. Mungkin juga Isa ini jenis manusia yang juga tidak pandai menghurmati ibu bapa sendiri, sebab itu cara dia menulis ikut suka sahaja.

Bagaimana dengan anda para blogger ? sebagai warganegara Malaysia, Bumiputera Melayu adakah wajar kedaulatan Raja-Raja Melayu dipersendakan begini ?

12 comments:

  1. Salam bro yang gambi,
    Jenis ISA ni sepatutnya tidak lahir sebagai melayu dan duduk tinggal dibumi melayu bertuah ini.
    Yang pasti beliau akan terpahat didalam lipatan sejarah sebagai petualang dan pengkhianat negara dalam meruntuhkan kuasa bangsanya...
    kubur kena kencing weeii!
    terima kasih bro

    ReplyDelete
  2. Salam Zirah......

    Terima Kasih atas info ini sekurang-kurangnya semua pihak dapat tahu tentang pengkianat negara ini .Ni lah contoh rakyat yang hilang jati diri dan tidak menghormati institusi diraja .Saya juga bersetuju jika blogger ini dikenakan tindakan diatas akta hasutan .Blogger seperti ini harus dipulaukan .

    ReplyDelete
  3. pengkhianat bangsat jahanam ini patut di hukum ..... pengkhianat ini dah tak sedar diri tinggal di Malaysia ..... si pengkhianat keluar kau dari Negara Malaysia ini !!!!!!

    ReplyDelete
  4. Salam,. Yang Gambi.

    Sesiapa yang tinggal di Malaysia perlu menghormati Raja Malayu atau Kesultanan Melayu.
    Sikap anggkuh manusia seperti ini sepatutnya dikenakan ISA dan tidak menghormati perlembagaan Negara Malaysia. Manusia yang tidak menghormati Raja Melayu atau Kesultanan Melayu perlu keluar dari Negara Malaysia dan boleh pergi kenaga yang mereka suka.

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Nak merasa nasib jadi macam Melayu Singapura dan Arab di Palestine itu dia punya pasal lah...Tapi jangan babitkan orang lain...

    Tengok kat Singapura, Parti anak beranak macam DAP. Sultan dia (Presiden) pun kena ikut cakap PM...Satu tahun pun kena bayar gaji juta2 Sing Dollar...Negeri tu bukan bapak dia punya...Apa yang Presiden buat?

    ReplyDelete
  6. Terima kasih Putera, Lagenda, Anonymous, Matyen dan ISAC dengan pandangan yang berguna buat semua..

    Sifat PHD dikalangan orang Melayu masih menebal, sebab itu kita lihat sekarang terlalu banyak golongan ini tidak senang berada di bawah pemerintahan Melayu.....

    ReplyDelete
  7. Salam,

    Klu kat thailand dh mampos dia ni

    ReplyDelete
  8. klu lantik presiden pun,fungsi tetap sama mcm sultan..nk kne byr gaji, bg katdan lain2 presiden ..baik kita ada sultan je..sekurang2nya ada kesitimewaan berbanding negara lain..

    ReplyDelete
  9. salam...
    hamba fikir, si mangkuk hayun tu bukan orang planet nih, planet musytari agaknya...

    ReplyDelete
  10. saya rasa, kalau kita ramai2 buat laporan polis mengenai bloggers kurang hajar seperti mangkok hayun itu.. memang kena tangkap dan dipenjarakan..

    Selepas penang? Selangor pun rampas tanah rakyat. http://unitmediasiber.blogspot.com/2009/11/selepas-penang-selangor-juga-mahu.html

    ReplyDelete
  11. Gua setujulah.tapi kalau itu gambar matsabu lu letak gambar rosmah pakai permaisuri agong punya uniform lagi bagut.dia rompak status first lady malaysia dari permaisuri agong.gua pun heran perkasa kata mb slngor derhaka pada tuanku slngor tapi gelaran dia istana kltan sudah tarek pasal durhakalah.ini raja katak [ibm ali]pasirmas tengelam banjir muka dia pun tk nampak ayoyo katak takut air.saya sayang raja pasal itu wang kalau xada gambar raja kira palsu lah hehe.

    ReplyDelete
  12. Salam,

    Menghina, menolak, memusuhi dan membenci kedaulatan Raja-Raja Melayu kita adalah perintah Allah ke atas kita seperti mana yang terkandung di dalam ayat al-Quran (60:4). Daulat itu adalah hak Allah mengikut ayat al-Quran (3:26), dan Raja-Raja Melayu kita yang diserahkan daulat kepada mereka oleh Perlembagaan Negara kita adalah Tuhan-tuhan Manusia yang kafir, zalim dan fasik di sisi Allah swt. Umat Islam kita yang menyokong dan mempertahankan Tuhan-tuhan Manusia adalah orang-orang yang membatalkan syahadah mereka.

    Saya menyeru orang-orang Melayu Islam supaya membuangkan Raja-Raja Melayu kita dan kembali kepada sistem pemerintahan Allah.

    Sekian, Terima Kasih.


    Wan Solehah al-Halbani

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..