Friday, September 25, 2009

Naikkan gaji demi majukan ekonomi - TUN DR MAHATHIR


Semalam Tun Dr Mahathir berkata Ekonomi negara akan mampu berkembang dengan lebih pesat lagi jika ganjaran atau gaji pekerja di Malaysia dapat ditingkatkan agar golongan ini dapat menyumbang dengan menambah produktiviti masing-masing.

"Kita lihat pendapatan semua peringkat daripada pekerja sehinggalah yang lain amatlah rendah walaupun pengurus-pengurus GLC (syarikat berkaitan kerajaan) mendapat gaji yang besar tapi yang lain semua dapat gaji yang kecil," katanya semasa melawat limbungan kapal NGV Tech Sdn Bhd di Sijangkang dekat Banting semalam.

Tanpa gaji yang lebih tinggi, negara tidak akan dapat mencapai pertumbuhan yang pesat, kata Dr Mahathir dan menambah bahawa peningkatan gaji perlu seimbang dengan kerja yang dilakukan. KLIK

Komen;

Pandangan Tun ada kebenarannya, kita lihat sahaja bagaimana Singapura memberi gaji kepada pekerja-pekerja kilang menyebabkan ramai rakyat Malaysia terutama di negeri Johor lebih suka bekerja di Singapura.

Sekiranya sector pekerjaan di Malaysia menawarkan gaji yang lumayan dengan pelbagai kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh majikan, kawan rasa Malaysia tidak memerlukan tenaga kerja dari Negara asing.

Kebanyakan sector perkilangan dalam Negara menawarkan gaji yang tidak setimpal dengan keadaan ekonomi semasa menyebabkan rakyat Malaysia kurang berminat untuk bekerja. Majikan-majikan lebih menumpukan kepada pekerja asing untuk mendapat keuntungan lebih dengan bayaran upah kerja yang rendah.

Kerajaan perlu memikirkan untuk meningkatkan produktiviti pekerja apabila majikan dapat memberi bayaran gaji yang setimpal kepada pekerja, dengan cara itu tidak secara langsung pekerja juga akan setia kepada syarikat di mana mereka bekerja dan secara tidak langsung mereka akan menyumbang kepada kemajuan negara.

Malaysia tidak boleh lagi beranggapan dengan kos buruh yang rendah untuk bersaing di peringkat antarabangsa. Negara Singapura contohnya, masih juga sebagai sebuah Negara pengeluar yang maju walau pun kos buruh yang tinggi berdasarkan kualiti barangan keluarannya.

Malaysia sudah terlalu banyak mengeluarkan pekerja-perkerja mahir melalui pusat-pusat latihan vokasional yang disediakan kerajaan, tetapi tidak dapat dimanfaatkan di dalam Negara sendiri kerana kadar upah kerja yang rendah.

Kawan hendak ambil contoh ladang-ladang milik FELDA Plantation, sekiranya pihak majikan menyediakan upah kerja yang setimpal dengan kemudahan tempat kediaman, potongan KWSP dan pelindungan pekerja, kawan rasa anak-anak peneroka akan berminat untuk menjadi pekerja ladang dan tidak secara lansung keperluan tenaga pekerja dari Indonesia dan Banglades dapat diatasi.

Rakyat Malaysia mempunyai kebolehan dalam semua bidang, kerajaan perlu memberi sokongan untuk meningkatkan pendapatan mereka setimpal dengan kemajuan Negara supaya mereka tidak mencari jalan keluar.

Akhirnya, Malaysia bukan sahaja menghadapi pelarian pekerja-pekerja mahir, malah menghadapi pengangguran serta limpahan pekerja asing yang tidak mahir dan bermutu seterusnya menghadapi gejala sosial yang ketara bukan sahaja dari rakyat Malaysia malah dari pekerja-pekerja asing juga.


5 comments:

  1. Salam.. Sekarang ni jumlah penganggur melebihi
    peluang kerja terutamanya sektor profesional sedangkan di peringkat buruh banyak peluang tapi
    dimonopoli oleh warga asing.Warga tempatan tak berminat kerana banyak faktor..gaji salah satunya
    Kena fikirkan bagaimana kita tak perlu bergantung kepada buruh asing..

    ReplyDelete
  2. Sebenarnya kita perlu fikir mengapa di peringkat buruh dan pentadbiran tidak mendatangkan masalah kepada kaum Cina. CCZ mempunyai banyak cerita dan pendedahan melalui kerja CCZ dahulu berkenaan layanan double standard yang amat besar dari segi pemberian gaji berdasarkan kaum.

    Sebahagian besar yang menyumbang tenaga di peringkat buruh adalah Melayu dan India. Tetapi yang sering terjadi jika di dalam kilang terdapat 3 kaum yang sama-sama membanting tulang melakukan kerja yang sama, pembayaran gaji seperti berikut. RM300-RM600 adalah kepada Melayu dan India manakala RM900-RM1100 adalah untuk bangsa Cina.

    Ianya tidak pernah dihebohkan kerana yang menguasai pentadbiran dan pengurusan adalah kaum Cina sendiri. Jadinya bila kaum-kaum lain memprotes tidak mahu bekerja, mereka akan mengambil tenaga kerja luar. Sara hidup mereka-mereka ini jauh lebih murah dan paling ringan bagi syarikat.

    Saranan Tun bagus tetapi CCZ rasa jika Kerajaan bertindak tegas pun, yang hanya akan ikut adalah syarikat-syarikat besar kepunyaan Bumiputera dan Kerajaan sendiri.

    ReplyDelete
  3. SLM BRO..KWN SOKONG PENDAPAT CCZ TP KITA KENA PIKIR JUGAK KEADAAN EKONOMI DUNIA SBB IANYA BERKAIT. KLU EKONOMI DI NEGARA JIRAN MERUDUM, KITA PUN AKAN RASA TEMPIASNYA.

    TP KLU KITA MASIH JUGAK NAK NAIKKAN GAJI PEKERJA TEMPATAN KITA KENE PIKIRKAN JUGAK MSLH AKAN DTG SBB WLUPUN KITA MAMPU BYR GAJI TINGGI, TAPI DGN PENGUNCUPAN EKONOMI SKRG AKAN MEMBUATKAN KITA KEHILANGAN RIZAB DLM NEGARA SEDIKIT DEMI SEDIKIT DAN AKHIRNYA INFLASI AKAN NAIK.

    MUNGKIN KERAJAAN BOLEH MEWAJIBKAN PENGAMBILAN PEKERJA TEMPATAN SEBYK 60% DGN MENETAPKAN GAJI YG SETIMPAL MENGIKUT KEMAHIRAN DAN KERAJAAN JUGA BOLEH MEMBERIKAN INSENTIF TAMBAHAN UTK MENGELUARKAN PRODUK YG LEBIH BERKUALITI

    ReplyDelete
  4. Setuju dengan CCZ.. banyak diskriminasi dari segi gaji dan perjawatan dalam sektor swasta (Cina).. sampai bilapun kena permainkan dek kaum ini.. sebab itu perlu bersatu bina kilang sendiri dan makmurkan kaum sendiri..

    ReplyDelete
  5. Terima kasih semua, udanggalah, ccz & kluz, memamg tidak dinafikan berlakunya diskriminasi kaum dikalangan pekerja jika majikan dari kaum Cina, ini berlaku sejak sebelum merdeka lagi, itulah alasan mereka untuk memperhambakan pekerja asing. Puak-puak DAP sering menuding jari kepada pemimpin UMNO yang melakukan diskriminasi kaum, tetapi merekalah yang sebenarnya bersikap demikian, kita lihat sahaja apa yang berlaku di Singapura, bukan sekadar di sektor pekerjaan sahaja, dari segi perniagaan juga berlaku demikian, cuba kita lihat bagaimana diskriminasi harga yang ditentukan kepada peruncit Melayu, India dan Cina tetapi puak-puak PAS menjadi buta dengan ini semua...

    Sdr Jeffry, penjelasan tuan sungguh baik, walau bagaimana pun kawan bersetuju juga kalau kerajaan dapat mengimbangkan kadar upah kerja bagi mengelakkan pengkhianatn majikan kepada pekerja dalam negara untuk mengelakkan kebanjiran pekrja asing. Apa yang kita lihat, ada sesetengah majikan mengkhianati warga Malaysia kerana lebih berminat mengupah pekerja asing, lebih-lebih lagi jika pekerja asing yang datang secara haram, mereka boleh mengupah dengan kadar yang lebih rendah....

    Apabila kebanjiran pendatang sama ada haram atau halal ke dalam negara sehingga melebihi 5 juta orang, sedikit sebanyak subsidi yang kerajaan peruntukkan kepada rakyat telah dinikmati juga kepada pendatang ini...

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..