Monday, September 28, 2009

Siasat siapa hina Sultan & cerca agama Islam – Dr Zambry


KUALA KANGSAR 26 Sept. - Siasatan mengenai siapa sebenarnya yang menghina Sultan dan Raja Muda Perak serta mencerca agama Islam menerusi satu laman blog yang dikaitkan dengan Ketua Pemuda Sosialis DAP, Loke Siew Fook perlu diteruskan.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, tindakan tegas harus diambil ke atas pihak yang dikenal pasti bertanggungjawab menulis artikel biadap itu bagi memastikan kejadian serupa tidak berulang.

''Kita bimbang sekiranya tiada tindakan, ia akan menimbulkan rasa marah masyarakat terutama di kalangan orang Melayu dan beragama Islam berikutan ada pihak-pihak tertentu mempertikaikan kedaulatan raja-raja Melayu," katanya. KLIK

Kawan setuju benar dengan saranan Dr Zambry itu, keangkuhan penulis blog yang mencabar dan memperolokkan keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang Negara dan dengan begitu biadab menghina institusi Raja-raja Melayu sehingga ke peringkat berani mencabar status agama Islam.

Keceluparan, kebongkakan dan kebiadapan manusia menghina Sultan dan Raja Muda Perak serta menghina Islam ini tidak harus dibiarkan lepas bebas begitu sahaja.

Penulisan dalam blog http:sjsandteam.wordpress.com: "Has everything be reduced to your fucking religion."

Tidak dapat dinafikan ‘agama’ yang dimaksudkan oleh penulis blog itu ialah agama Islam. Semua umat Islam di negara ini termasuk pemimpin-pemimpin parti yang beragama Islam juga sedar akan kenyataan biadap dan bongkak penulis blog ini.

Apa maksud dan tujuan penulis ini menyerang agama Islam dengan begitu biadap perlu diselidiki dengan terperinci. Adakah penulis dengan sengaja mahu membakar perasaan umat Islam atau mahu menguji tahap kesabaran umat Islam?

Kementerian Dalam Negeri hendaklah mengambil tindakan undang-undang ke atas kebiadapan penulis blog ini. Jangan hanya sekadar memberi amaran bagi mengingatkan kepada kaum bukan Islam betapa perlunya menunjukkan sikap bertoleransi sebagai mana sikap toleransi umat Islam kepada bukan Islam.

Ingat salah satu wasiat Raja Melayu: "Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan." Maka kaum bukan Islam perlu menghurmati kesucian syariah Islam dalam Negara ini.

Kalau di negeri Selangor, isu ‘kepala lembu’ begitu menjadi kemarahan kaum-kaum India dan begitu segeranya pihak berkuasa mengambil tindakan mahkamah, tetapi mengapa sikap kurang ajar penulis blog ini masih berkeliaran lepas bebas ?

Penafian Siew Fook bahawa beliau bukan penulis sebenar artikel yang menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Raja Muda, Raja Dr. Nazrin Shah bukan satu alasan yang menyebabkan pihak berkuasa menghentikan siasatan terhadap Siew Fook, dia yang bertanggungjawab untuk didakwa dia atas penghinaan ini.

5 comments:

  1. Salam.

    Tindakan yang tegas perlu diambil bagi mempastikan kedaulatan raja-raja Melayu mesti dipelihara. Sikap yang mencabar kedaulatan raja-raja melayu itu mesti diambil tindakan yang sewajarnya.

    ReplyDelete
  2. Kedudukan Raja-Raja Melayu sebagai Ketua Agama Islam dan Ketua kepada Kerajaan mesti dipertahankan.
    Sokongan dan dokongan mesti diberikan.

    Raja-Raja Melayu adalah antara golongan ilmuwan Islam yang banyak menulis kitab2 ilmiyyah seperti nenda2 Sultan Perak dan Sultan Selangor.

    ReplyDelete
  3. Keris pesaka sundang keramat sedang berketak .....

    ReplyDelete
  4. persenda agama islam!?

    keluarkan fatwa hukum bunuh jer!

    ReplyDelete
  5. IP INTERNET SIEW YANG PUNYA. JADI BEBAN BUKTI MENGATAKAN BUKAN DIA YANG TULIS TERLETAK PADANYA. APA LAGI YANG DITUNGGU UNTUK TUDUH JAHANAM INI.MIMOS DAN NIZER BOLEH SAHKAN TENTANG IP ADRESSNYA.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..