Friday, September 11, 2009

KUIL HINDU – Penduduk Seksyen 23 kumpul derma, Wira-Wira bangsa dituduh menghasut ?

SHAH ALAM: Ahli Jawatankuasa Bertindak Penduduk Taman Seksyen 23 yang membantah pemindahan kuil ke kawasan mereka akan mengumpul derma daripada penduduk di situ bagi membiayai perbelanjaan membayar jaminan terhadap 12 individu yang didakwa di mahkamah.

Enam lelaki yang didakwa mengikut Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 kerana membawa dan memijak kepala lembu dengan kecenderungan menghasut, akhir bulan lalu, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini.

Sementara itu, di Mahkamah Majistret, seramai 12 individu termasuk enam yang didakwa mengikut Akta Hasutan itu, didakwa menyertai perhimpunan haram pada hari sama, mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan itu.

Mereka juga didakwa dengan pertuduhan pilihan mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan, dengan sengaja berniat melukakan perasaan penganut Hindu dengan melakukan kesalahan terbabit pada masa sama.

Kawan bukan hendak mempertikaikan apa yang telah didakwa ke atas Wira-Wira Bangsa ini, cuma kawan agak terasa pelik dengan perkataan ‘menghasut’ dan ‘melukakan perasaan’ penganut agama lain.

Mengapa dituduh ‘menghasut’, sedangkan mereka berarak kerana membantah di atas arahan pemindahan kuil Hindu dari Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Mengapa pula dituduh ‘melukakan perasaan’ penganut agama lain kerana mereka membawa kepala lembu sebagai simbul kiasan bahawa ada pemimpin-pemimpin Melayu dalam kerajaan Selangor yang ‘bodoh macam lembu’.

Kiasan atau pun perumpamaan atau peribahasa dalam masyarakat Melayu selalu menyebut ‘bodoh macam lembu’ atau ‘otak lembu’ yang ditujukan kepada manusia yang tidak cerdik dan berakal dalam membuat sesuatu keputusan.

Kawan lebih nampak, mereka-mereka ini lebih menjurus kepada kiasan, perumpamaan atau pun peribahasa semasa mengadakan perarakkan bantahan di Pejabat SUK Negeri Selangor dan bukan berniat untuk menghasut orang ramai membuat huru hara atau pun berniat melukai perasaan penganut-penganut agama lain.

Kalau macam ini tanggapannya, susah juga kita sebagai rakyat Malaysia hendak menjaga hati mereka, kerana bukan sahaja ‘lembu’ yang menjadi simbul Tuhan bagi penganut-penganut agama Hindu, malah binatang seperti ‘ular’ dan ‘kera’ juga adalah lambang ketuhanan bagi penganut Hindu.

Bagaimana pula kalau orang Melayu membunuh ‘ular’ yang boleh mengancam nyawa manusia dihadapan penganut-penganut Hindu ?

Dan, bagaimana pula kalau orang Melayu terpaksa memerngkap atau membunuh ‘kera-kera’ yang mengancam serta memusnahkan tanaman-tanaman di kebun mereka ?

Waima apa sekali tanggapan atau pandangan masyarakat terhadap isu ‘kepala lembu’ ini, iannya sebenarnya sengaja telah dipolitikkan oleh pembangkang untuk mengelirukan kaum-kaum India terhadap tindakan bantahan tersebut.

Pemimpin-pemimpin Melayu dari kerajaan pakatan Selangor merasakan mereka terlalu terdesak dengan isu perpindahan kuil ini, dan untuk berlindung dari kebodohan ‘otak lembu’ mereka, maka mereka sengaja mengwar-warkan kepada kaum-kaum India agar mengambil tindakan atas dasar agama Hindu.

Syabas kepada Wira-Wira bangsa, anda sebenarnya pejuang sebenar untuk mempertahankan maruah bangsa dan agama, bukan macam pemimpin-pemimpin PAS dan Melayu PKR, berlagak sahaja melaung-laung Islam, tetapi bacul dan dayus, bukan itu sahaja, malah sanggup menjual agama dan maruah bangsa semata-mata untuk mendapatkan jawatan dan kuasa………. Allah hu Akbar….

Kepada seluruh umat Melayu di Negeri Selangor, anda patut berbangga dengan adanya Wira-Wira ini, dan jangan sayang serta teragak-agak menghulurkan bantuan derma sumbangan ikhlas untuk mereka. Inilah sumbangan ‘jihad’ sebenarnya yang patut anda hulurkan……..



13 comments:

  1. Pemimpin UMNO (yang jadi Menteri) nampaknya lebih rela menyakitkn hati bangsa sendiri demi menjaga hati bangsa-bangsa menumpang.

    ReplyDelete
  2. ooo...guris perasaan org kapir konon, org kapir guris perasaan umat Islam tak pe plak!!! wahai pemimpin tak kire lar pas ker umno ker perihatin la sikit..org PAS nape senyap bila isu ni timbul?!!! nak jage perasaan org kapir je ker?!!!!

    ReplyDelete
  3. ISU Kepala Lembu ini bukan ISU POLITIK UMNO...Tapi Isu penduduk setempat yang bersatu hati menentang pembinaan KUIL di tempat mereka. Kita boleh cakap kita PAS, kita DAP, kita UMNO... TAPI bila jadi ISU macamni di kawasan tempat tinggal kita mesti kita akan bantah punya..KONFREM!!! Takyahla nak cakap PAKATAN RAKYAT ker, UMNO ker mesti satu hati untuk menentang! BETOL?

    ReplyDelete
  4. Wira-wira Bangsa?

    Beraninya wira-wira bangsa ku kini.

    Lembu yang sudah mati, diarak kepalanya lalu dipijak-pijak.

    Yang Gambi, kalau iapun nak sokong dia orang ni, tak payahlah sampai mengangkat mereka sebagai wira. Meletakkan mereka setanding dengan Mat Kilau. Jangan berlebih-lebih. Menyampah orang dibuatnya.

    Dan orang bukan sahaja menyampah dengan Yang Gambi. Orang akan ikut menyampah (bertambah menyampah) kepada UMNO kerana Yang Gambi buat berlebih-lebih untuk menyokong UMNO. Kata nak naikkan UMNO?

    Bagi saya, apa pun alasan mereka, perbuatan membawa kepala lembu lalu memijaknya merupakan perbuatan yang tidak wajar, tidak bertanggungjawab dan memalukan. Perbuatan orang yang tidak berilmu dan terlalu terbawa-bawa oleh perasaan. Apa juga alasan mereka.

    ReplyDelete
  5. Salam,

    mereka wira bukan krn pijak kepala lembu, ttp krn mempertahankan hak dan akidah menentang politik kotor pembangkang.

    ReplyDelete
  6. wong!!
    nko agama apa??kalau org kafirun menempelak,menghina,mencaci ISLAM adalah kerana mereka tidak paham islam..ni kata TOK GURU PAS.

    tapi org islam menegakkan dan memperjuangkan islam di anggap 'menghasut',tidak bertanggungjawab,memalukan!!...

    org islam yg duduk di negara islam kene malu dengan orag kafir yg duduk negara islam dengan majoriti rakyat beragama islam!!...apesal pulak kiteorg yg kene 'jaga hati' org yg tak mahu menghormati kami???

    mana pemimpin cina bila islam di peralat,di hina??mana ada pemimpin orang kafir yg lantang membidas pengikut agama mereka yg menghina agama dan pemimpin org islam???

    ini sume permainan politik..gimik kartun yg di pamerkan meluatkan aku..kerajaan pakatan haram selangor!!jgn cabar kesabaran orang islam di dalam negara islam yg penduduknya majoriti ORANG ISLAM!!

    ReplyDelete
  7. Tuan,
    Di bawah demokrasi mereka berhak berkumpul dan buat demonstrasi membantah lokasi kuil tersebut. cuma mereka tersilap langkah dengan mengarak dan menendang kepala lembu mati.

    mereka bantah kuil hindu dan sudah semestinya mereka sedar dan tahu lembu itu binatang suci hindu. kalau mereka guna kepala kerbau atau kepala kambing sudah tentu isu menghina agama tidak akan berbangkit.

    walaubagaimanpun sebagai seorang Islam yang waras, tidak eloklah untuk kita menendang-nendang kepala binatang yang telah mati. kita tak perlu meniru perbuatan orang bukan Islam yang menggantung kepala babi. sebagai orang Islam kita ada caranya sendiri.

    Berdemonstrasilah sepuas-puasnya tapi jaga akhlak sebagai orang Islam terutamanya di bulan yang suci ini.

    ReplyDelete
  8. saya derma doa aje. nak derma pun tak dapat bonus. sesak. sedang belajar. apa nak buat. tapi kes 12 orang wira tu jangan bimbang lah. tak lekat kes tu. pada saya mereka dituduh tu pun nak redakan keadaan aje. tahulah ag buatnya. ada seni dalam pendakwaan. kalau kena pun dalam kes demo haram aje. itupun dendanya dalam rm 500 aje. paling kuat pun rm 2000. saya doakan semuga mereka ini terus sabar dan tak ada apa yang perlu dibimbangkan.

    ReplyDelete
  9. SLM BRO...JGN HIRAU SGT KOMEN SI WONG TU..YG PENTING BILA KEDUDUKAN ORG ISLAM DH MULA TERGUGAT SAPE LG KITA NAK HARAPKAN KAT MSIA NI??..PAS? 'HAMPSSS"!..DAP SEKULARR?? JAHANAMMMM!!...PKR FREE TINKER?? PUNAH2!!..ADOIYAIII

    ReplyDelete
  10. Mereka adalah mangsa kerana prk yg mendatang!! Harapkan sgt undi hindu2 tu hingga melayu jd korban. Pas parti munafiq tu sampai sanggup tak mengaku ahli pada ahli2 mereka yg terlibat. Kesian, semua dh mula sembah lembu.

    ReplyDelete
  11. WJAH-WAJAH BERAHAK, PENGADU DOMBA, PENGKHIANAT NEGARA, MUSUH NEGARA..!!!

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..