Sunday, September 6, 2009

HINDRAF – perarakan bunga mawar merah dan putih serta lilin, meminta rakyat Malaysia menghormati satu sama lain


16 ditahan, termasuk, pemimpin Hindraf S Jayathas dan bekas tahanan ISA P Uthayakumar serta isteri Uthayakumar - S Indradevi. sewaktu perarakan nyalaan lilin dekat Dataran Merdeka malam tadi.

Perarakan oleh yang disertai kira-kira 100 orang yang bermula dari Masjid Jamek yang menyanyi sambil membawa bunga mawar merah dan putih serta lilin, meminta rakyat Malaysia menghormati satu sama lain.

Bagaimanapun, sebelum sempat sampai ke Dataran Merdeka, mereka dihalang oleh anggota polis di simpang Jal
an Parlimen dan Jalan Tunku Abdul Rahman, dan diarahkan bersurai.

Ekoran tangkapan tersebut, peserta yang lain beredar meninggalkan kawasan itu pada kira-kira jam 8 malam - hanya 15 minit selepas nyalaan lilin itu bermula. KLIK

Persoalannya, sejauh mana keikhlasan kumpulan HINDRAF mengadakan demonstrasi sedemikian rupa yang bertujuan ‘meminta rakyat Malaysia
menghormati satu sama lain’ agak sukar juga untuk dirungkaikan. Hanya penganjur HINDRAF sahaja yang tahu niat sebenar mereka mengadakan perarakan tersebut.

Pendapat kawan, mungkin juga HINDRAF ikhlas menganjurkan perarakan yang bertujuan meminta semua kaum sebagai masyarakat majmuk di Malaysia menunjukan sikap ‘menghormati antara satu sama lain’. Kalau itu yang tersirat, kawan sebagai rakyat Malaysia menghargai saranan HINDRAF.

Tetapi, HINDRAF sepatutnya lebih perlu menghormati undang-undang serta menghormati penganut-penganut agama Islam yang sedang menjalan ibadah puasa Ramadhan.

HINDRAF akan lebih dihormati, jika menganjurkan kempen serupa jika diadakan ditempat-tempat yang tidak menganggu orang ramai dan lebih sensitive kepada kaum-kaum lain.

Bagaimana pandangan HINDRAF berhubung dengan isu kuil di seksyen 19 yang menjadi isu hangat bagi penduduk Islam di sana ?

Berpuluh tahun penghuni-penghuni beragama Islam di seksyen tersebut menghadapi ganguan dan tekanan setiap kali penganut-penganut Hindu mengadakan upacara keagamaan.

Mungkin sekiranya HINDRAF lebih peka dengan pengertian ‘menghormati antara satu sama lain’, apa yang berlaku di seksyen 19 tidak akan menjadi kecoh sehingga berlakunya tindakan-tindakan yang boleh menyinggung kesensitiviti agama.

Kawan tidak menyangkal segala usaha-usaha yang baik dilakun oleh mana-mana pihak di atas perhubungan kaum di negara ini, kita sepatutnya mencari persamaan antara kita yang hidup berbeda agama budaya dan bahasa untuk membentuk persefahaman dan tidak mengorbankan perbezaan yang terus menjadi isu sesitiviti antara kaum.

Kalau be
nar dan ikhlas HINDRAF ingin masyarakat Malaysia saling hurmat menghurmati, HINDRAF mempunyai pelbagai saluran untuk menyatakan pendapat dan pandangan profesional mereka kepada kerajaan dalam hal-hal yang sensitif, tetapi bukan dengan cara yang menjadi kontroversi.

‘ KITA PERLU MENGHORMATI ORANG LAIN KALAU KITA MINTA DIHORMATI ’


15 comments:

  1. Sekali hati dah terluka.
    Nak pulih perlukan masa.
    Jangan cuba mengada ada.
    Jelas nampak pura pura.

    Tiba2 nak tabur gula.
    Dengan cara tak kena.
    Manalah nak boleh caya.
    Diri sebenar nak sorok mana.

    We also understand revurse psycology dear.
    Don't have to foolishly fool people around.

    ReplyDelete
  2. KALAU IKHLAS NAK MENUNJUKAN UNTUK HORMATI ANTARA SATU SAMA LAIN..TAK PERLU LAH DERDEMO SAMPAI KE KUALA LUMPUR...BUAT AJE DI SELANGOR NI...

    HINDRAF MESTI DIINGATKAN ATAU MESTI MENGINGATI... BILA PAK LAH ANJURKAN RUMAH TERBUKA AIDIL FITRI TAHUN 2008... BAGAIMANA PERANGAI KUMPULAN HINDRAF INI???

    ADA KAH MEREKA HORMATI UGAMA ISLAM SEPERTI YANG TERJADI TAHUN LALU...

    TIDAK PERLU SAYA ULASA BAGAIMANA PERANGAI MEREKA.....AMAT MEMALUKAN...

    SEKARANG BARU MEMINTA MENGHORMATI DIANTARA SATU SAMA LAIN ....

    ReplyDelete
  3. Salam,

    menyesallah sapa pangkah pakatan besok anak nak jd hindu pun boleh it's her rights kita kena hormat, haaa mampuih! bila bising depa pasang lilin suruh kita hormat menghormati :*

    ReplyDelete
  4. SLM BRO Y.G..KLU YE PUN MEREKA BTUL2 ADA NIAT BAIK, X PERLU LA MENUNJUK2 DI TEMPAT2 YG TERBUKA. BKN SAJE MENYUSAHKAN ORG RAMAI MALAH NAMPAK SGT DIA DI BUAT2. WLUPUN KONON2 NAK BERLAGAK BAIK BKN BERMAKNA KENA MENYUSAHKAN PIHAK LAIN

    ReplyDelete
  5. betul, aku setuju, masa pak lah buat kenduri rumah terbuka. ada mereka ini tunjuk hormat?
    aku cadang raya haji nanti,, semua masjid2 pacak saja kepala2 lembu di pagar2 masjid yg mengadap jalan raya. message kepala lembu "asal" di tuju dan di hantar ke pejabat setia usaha negeri, tapi ******K hindraf ni buat dekat masjid jamek. saja cari pasal ker? kalau kalian masih ingat. semasa perdana menteri australia dulu lagi telah meramal yg "bubble" perpaduan Malaysia akan pecah, apa nama PM aussie tu pun den tak ingat dah tappi itu laa menunjukkan siapa musuh2 sebenar kita dan siapa2 saja yg sekongkol dengan mereka juga musuh kita dan harus di tentang. aku cuma nak tambah sikit pasal hindraf. mereka merasuah kaum kerabat hindu2 mereka di Malaysia dengan harapan mendapat pampasan saman keatas baginda Queen Elizabeth dan kerajaan nya dan ini menunjukkan mereka lebih jijik pendiriannya.

    ReplyDelete
  6. yang sihindraf nie buat kecoh msa open house umah pm dulu ada mereka hormat kepada agama islam...so bler kena pada diorang mintak kita hormat plak....buat baik dibalas baik..buat tahi kena berak la ko

    ReplyDelete
  7. Begitulah kalau sudah diperkudakan, macam-macam boleh buat untuk menarik hati orang lain,itulah ilmu yang dia orang dapat dari Anwar Aljub....

    ReplyDelete
  8. HINDRAF INI PATUT DI ISAKAN SEKALI LAGI AJE. BUBUH DI KEMUNTING BOLEH 5-6 TAHUN BAIR DIA ORANG SEDAR SIKIT LANGIT TINGGI KE RENDAH

    ReplyDelete
  9. BAGUSLAH APA YANG DILAKUKAN OLEH HINDRAF TU. MEREKA SEDAR DIRI, TAHU MENGAWAL EMOSI DEMI MEMELIHARA KEHARMONIAN NEGARA. MEREKA TIDAK MUDAH MELENTING ATAU MELATAH MEMBABI BUTA SEPERTI ORANG JAHIL YANG LAIN.

    WALAUPUN MEREKA HINDU TETAPI SIKAP YANG MEREKA LAKUKAN ITU ADALAH SELARI DENGAN SARANAN DAN SURUHAN ALLAH SWT KEPADA PENGANUT ISLAM SENDIRI SUPAYA MENGHORMATI HAK PENGANUT AGAMA LAIN, DEMI KEHORMATAN DAN DAKWAH ISLAM.

    Firman Allah SWT di dalam al-Quranul Karim dalam Surah Al-An'am (ayat 108) yang bermaksud:

    "Dan janganlah kamu memaki hamun sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampau batas tanpa dasar pengetahuan. Demikianlah kami jadikan setiap ummat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudia, kepada Tuhan tempat kembali mereka, lalu Dia akan memberitahu kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan."

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum.

    Terlebih dahulu suka penulis perkatakan, penulis berasa gembira dan terharu dengan ucapan yang diucapkan oleh Tuan Yang Gambi.

    Jangkamasa setahun bukanlah satu jangkamasa yang singkat. Di dalamnya terdapat 365 hari dan 12 bulan. Dan sepanjang tempoh waktu itu pelbagai cabaran dan halangan yang kita terima.

    Ternyata perjuangan kita dalam menegakkan agama ALLAH mengikut landasan Ahlil Sunnah semakin semakin mencabar. Kita dapat melihat fitnah lebih digemari oleh rakyat, berbanding fakta dan kenyataan.

    Untuk posting mengenai Hindraf ini, ingin saya tegaskan, dalam apa cara sekalipun, saya tidak akan menerima pandangan mereka. Kerana yang pertama mereka adalah KAFIR dan tidak layak menasihati saya. Cukuplah sekadar saya mendengar ucapan dan nasihat daripada ulama saya sendiri. Mereka perlu menasihati kaum mereka sebelum mahu menasihati kaum lain.

    Semoga perjuangan kita dalam mengembalikan Malaysia ke jalan Sunnah diredhai oleh ALLAH.

    Salam Persahabatan, Salam 1 Malaysia :

    PENA MINANG
    www.PENAMINANG.blogspot.com

    ReplyDelete
  11. Saya setuju dengan seruan PenaMinang.

    ReplyDelete
  12. Kumpulan haram ni lah yang memulakan rasa ketegangan antara kaum dan sekarang dia nak menunjukkan lakonan cerita tamil pulak, merekalah pergi ke india memburuk-buruk kepimpinan Melayu.Mengapa tidak ke kuil saja? mengapa nak berarak2 pula.

    ReplyDelete
  13. Terima kasih Sdr PG, KP, PM dan CMK yang memberi komen, kawan hargai dengan pandangan yang diberikan, semoga puak-puak ini tahu di mana mereka berada......

    ReplyDelete
  14. salam yang gambi..tengok saja berita macam ni, ccz rasa geram lah jugak.tak habis-habis nak raih perhatian ramai seolah mereka sentiasa dianiaya nie kenapa?jagalah hati orang Melayu sama..

    ReplyDelete
  15. Salam.

    Kumpulan Hinderaf ini lah yang melampau meminta bukan hak mereka, mereka menyoalkan hal mereka tanpa sensitif hak asal peribumi di negara ini.. Berfikir lah dengan waras..... dan jaga hak peribumi dan jika lebih-lebih mereka akan pertahankan hak tersebut...jangan sentuh isu sensitif....

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..