Wednesday, September 2, 2009

52 tahun Merdeka (siri 2) – Keduataan Besar Malaysia disita dan dilempar telor – cabaran era 1 Malaysia Najib




Negara sedang meraikan ulangtahun kemerdekaan yang ke 52, Malaysia diperhina dengan oleh sebilangan rakyat Idonesia yang terlalu bersemangat untuk melihat Malaysia-Indonesia bermusuhan.

Hari ini dilihat, sebilangan mahasiswa Gerakan Mahasiswa Hukum Jakarta (GMHJ) telah bertindak membaling telur ke pejabat Keduataan Besar Malaysia di Jakarta dan mengsita pintu masuk Kedutaan.

Kumpulan Mahasiswa ini juga mendesak agar Indonesia memutuskan hubungan diplomatic dengan Malaysia. KLIK

Sebelum ini pada 31 Ogos 2009, di Surabaya, sekumpulan warga Indonesia yang menggelarkan diri Front Kedaulatan NKRI telah mengadakan tunjuk perasaan dengan membakar bendera Malaysia dengan melebelkan Malaysia sebagai “Malingsia”. KLIK

“Ganyang Malaysia” dilontarkan apabila Malaysia dikatakan telah mencuri kebudayaan Indonesia seperti tari ‘Pendet’, menyiksa tenaga kerja Indonesia dan yang paling memeranjatkan lagu kebangsaan ‘Negaraku’ juga dikatakan dicuri dari lagu Negara Indonesia “terang bulan”.

Mengapa setelah 52 tahun Malaysia mencapai kemerdekaan dan ketika Dato’ Sri Najib Tun Razak menerajui Negara semua isu-isu ini diwar-warkan ?

Atau, adakah kerana adanya dalang dari dalam seperti ‘pengkhianat negara’ yang sengaja ingin mencabar kepimpinan Dato’ Sri Najib Tun Razak ?

Tenaga Kerja Indonesia (TKI) – Rakyat Indonesia perlu meneliti perkara ini dengan lebih terperinci, kekerasan oleh pihak penguatkuasa Malaysia terhadap TKI seperti yang digambarkan adalah tanggungjawab Polis dan Imigresen Malaysia membenteras pendatang-pendatang haram Indonesia yang bekerja tanpa permit dan masuk secara haram (illegal).

Mungkin juga, rakyat Indonesia melihat ramai ‘pembantu rumah’ yang diseksa dan dikejami oleh majikan, tetapi perlu diingat, kerajaan Malaysia tidak pernah mengabaikan setiap perbuatan kejam seperti ini, tindakan-tindakan keji majikan kepada ‘pembantu rumah’ Indonesia bukan sahaja berlaku di Malaysia sahaja, malah di Singapura dan Arab Saudi juga.

Kalau hendak diambil kira, kebanyakan kekejaman majikan terhadap ‘pembantu rumah’ Indonesia dilakukan oleh majikan berketurun Cina, kalau keturunan Melayu mereka mempunyai pertimbangan sekurang-kurangnya di atas saudara serumpun, apakah lagi kalau se agama.


Tarian ‘pendet’ – kawan rasa, kerajaan telah berkali-kali menjelaskan bahawa iklan yang disiarkan melalui saluran Astro ‘Discovery Channel’ tersebut bukan di Malaysia, malah dibuat di Singapura.

Lagu Kebangsaan Malaysia – amat malang sekiranya irama lagu ‘Negaraku’ diciplak dari lagu rakyat ‘terang bulan’ ciptaan Syamsul Bachri dari Indonesia.

Apa yang diketahui, irama lagu itu telah dicipta seorang berbangsa Perancis bernama Pierre-Jean de Béranger dan pada tahun 1957 yang diminta oleh pemimpin-pemimpin Persekutuan Tanah Melayu waktu itu dijadikan irama lagu ‘Negaraku’. KLIK (pada masa itu mana ada pencipta lagu dari orang Melayu)

Sebagai seorang rakyat Malaysia, Bumiputera Malaysia, Melayu Malaysia, sesungguhnya amat terasa dan terkilan dengan sikap sesetengah warga Indonesia yang ekstrem, bertindak melulu tanpa meneliti terperinci sebelum mengambil tindakan-tindakan yang tidak sepatutnya. (mungkin juga menerima upah kot, macam kat Malaysia…..)
Persoalannya, mengapa sekarang, mengapa di era pemerintahan Dato’ Sri Najib Tun Razak ?

Najib nampaknya menrima kecaman bukan sahaja dari dalam Negara, malah dari luar Negara. Apakah ini juga satu dugaan dari Allah serta cabaran untuk menguji kewibawaan Najib untuk melaksana 1 Malaysia ?

Alaryarham Tun Razak (waktu itu, Timbalan Perdana Menteri Malaysia), ayahnda Najib juga menghadapi kecaman Indonesia selepas pembentukkan Malaysia 1961, malah berlaku konfrantasi Malaysia-Indonesia 1962-1966.

Tun Razak, selepas tragedi berdarah 13 Mei 1969, juga menerima cabaran apabila mengambil alih menerajui Negara daripada Tunku Abdul Rahman. Tun Abdul Razak mengekal dan memperluaskan idea permaufakatan dengan terbentuknya Barisan Nasional (sebelum ini Perikatan) yang diwakili oleh setiap kaum, termasuk dari Sabah dan Serawak.

1969-Isu-isu perkauman menjadi tema utama sepanjang kempen pilihanraya yang telah menaikkan semangat kaum-kaum di Malaysia. Kempen Pilihan Raya 1969, parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan, kedudukan istimewa orang Melayu-Bumiputera dan hak kerakyatan orang bukan Melayu.

Perkara ini telah menimbulkan perasaan perkauman, dan Parti Perikatan yang dianggotai oleh UMNO, MCA dan MIC telah mengalami kekalahan yang teruk Jumlah kerusi dalam Parlimen yang dimenangi Periatan hanya 66 kerusi daripada 89 kerusi pada tahun 1964, Perikatan telah kehilangan majoriti dua-pertiga dalam Parlimen.

Sementara Parti Gerakan (selepas itu menyertai BN), Parti DAP dan Parti PPP menang 25 buah kerusi, manakala PAS menang 12 kerusi (selepas itu menyertai BN).

Dari pemerhatian kawan, dalam era Najib selaku Perdana Menteri Malaysia ke 6, tidak jauh bezanya semasa era ayahndanya Alayarham Tun Razak menerajui Negara.

Bezanya dalam era Najib, orang Melayu sendiri menjadi dalang meniupkan perasaan perkauman dikalangan rakyat Malaysia terhadap UMNO-BN yang dibawa oleh Anwar-PKR dengan bantuan PAS.

Anwar berjaya dengan agenda pengkhianatannya meniup api kebencian dikalangan kaum Cina dan India terhadap UMNO-BN, manakala PAS dengan fatwa-fatwa tok gurunya melebelkan UMNO kafir dan assobiyah untuk menanamkan rasa benci orang Melayu PAS kepada orang Melayu UMNO.

Adalah tidak mustahil, kecaman-kecaman dari rakyat Indonesia kepada Malaysia juga didalangi Anwar ‘pengkhianat’, kerana Anwar ‘pengkhianat’ ini masih ramai sahabat-sahabat yang setia dengannya di Indonesia. Kita juga kena lihat, bagaimana Anwar ‘pengkhianat’ ini mempengaruhi Amerika dan Negara-negara Eropah lain memandang sinis dengan Malaysia, inilah kerja-kerja talibarut zionis Yahudi yang sebenarnya……

Rakyat Malaysia, khususnya orang Melayu-Bumiputera perlu meneliti akan perkara ini, jangan mengadaikan maruah Negara, bangsa dan agama semata-mata kerana emosi yang datang dari hasutan iblis ‘pengkhianat’ yang tamakkan kuasa. Berfikirlah dengan sewaras-warasnya sebelum terhumban ke lembah kehinaan di bumi sendiri… Renung-renungkanlah……..


18 comments:

  1. salam satu perjuangan,
    saudara yang gambi ada facebook? jika ada buka group 1Malaysia.... disana juga menjadi medan puak indo menyerang malaysia....pelbagai group anti Malaysia juga turut ditubuhkan oleh puak Indon ni....

    ReplyDelete
  2. sala satu perjuangan,
    minta kebenaran link artikel ni dengan group facebook 1Malaysia.

    ReplyDelete
  3. Salam Yanggambi,

    Sebagai rakyat Malaysia, saya dari keturunan kaum Bumiputera Sarawak yang beragama Kristian Roman Katholik merasa sangat kesal dengan perbuatan melampau masyarakat Indon yang semakin menjadi-jadi.

    Bersama-samalah kita mempertahankan Negara yang tercinta ini dari serangan luar dan dalam.

    ReplyDelete
  4. Kebijaksanaan dalam ilmu berpolitik tidak akan mengundang perpecahan seperti yg selalu dilaungkan ... Bahkan merupakan ' check and balance' terhadap sesuatu kerja buat pihak2 terlibat. Tapi KESOMBONGAN / ANGKUH..menggagalkan proses demokrasi tulen.
    Mudahnya COP seseorang sebagai 'pengkhianat bangsa' tapi dalam masa yg sama menggadaikan kawasan tadahan hujan (di Johor) kepada s'pore? Betulkan sekiranya fakta yg teman berikan tersasar. Dan sedia berlapang dada utk ditegur sekiranya salah. Harap kita tidak menjadi seperti pak kadok (betul ke?) menang sorak tapi tanah tergadai?

    ReplyDelete
  5. Salam Ukhuwah.
    Karena saya belum faham masalahnya, saya nggak ikut-ikutan.
    Ada kasus lain yang selalu diangkat: masalah sipadan dan ligitan. Yang terbaru adalah masalah blok Ambalat dan salah satu Pulau di Rokan Hilir.
    Saya melihat jika hubungan Indonesia dan Malaysia kurang bagus yang rugi ya Malaysia dan Indonesia. Mestinya ada pertemuan tingkat tinggi antara pemimpin Indonesia dengan Malaysia untuk "mendinginkan" suasana dilanjutkan dengan action yang jelas.

    ReplyDelete
  6. Ini menandakan Najib telah gagal menangani isu nasional dan antarabangsa. Akibat sibuk nak rampas Perak dan Selangor, Najib terlupa Malaysia sebenarnya dikotorkan oleh tangan2 UMNO sendiri.

    ReplyDelete
  7. salam...
    lagi cerita Indo serang Malaysia di http://pakngahseriampang.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Terima kasih komen tuan-tuan.

    Sahabat Big Sugeng,saya hurmati komen anda, sepatutnya begitulah yang perlu dilakukan daan kita perlu hurmati keputusan perundingan, bukan mengeruhkan suasana.

    ReplyDelete
  9. kenapa perkara ni berlaku? benda-benda mcm ni memang la keje budak-budak student..golongan ni la yg paling mudah nak dipengaruhi sebab diorang ada ilmu tapi tak ada akal.hulur singgit,keje semua beres.mungkin ada tok dalangnya kot?

    ReplyDelete
  10. salam..
    MK tak nampak yang DS Najib gagal.skrang ni selagi ada pengkhianat slagi tu la malaysia ni tak aman.
    para penonton bapak2ibu2 ingat malaysia tempat u nak cari rezeki jgn u pandai2 mahu hina mahu ugut ini negara.

    ReplyDelete
  11. Dr todak & Mat Kelubi, tq sudi komen.

    kepada peyamar Parpu Kari, kenapa mesti berlindung di atas nama orang lain, kawan tengok awak ni bacul, berani di belakang sahaja.....

    ReplyDelete
  12. Salam,

    marah plak aku ni, stop aje pengambilan TKI dr Indon. Shoot to kill jika temui pendatang haram!

    ReplyDelete
  13. Melayu itu cukup lemah sebenarnya. Lihatlah seluruh Nusantara Melayu. Bukankah Malaysia yang paling ke depan dalam pembangunan dan sikap hormat meghormati? Untuk menilai Melayu itu bagaimana lalu lihatlah sekeliling jiran tetangga kita. Perhatikanlah.

    ReplyDelete
  14. SLM Y.G..SKRG KITA TENGOK PEMBANGKANG LANGSUNG X BERSUARE!..SBB APE?..SBB ANUWAR ADALAH DALANG DI SEBALIK KEJADIAN TU. JGN LUPE! DIA KAN ADE PENGARUH KT SANA..GUNTING DLM LIPATAN!

    ReplyDelete
  15. salam
    keadaan yg tampak lemah disukai musuh

    ReplyDelete
  16. PAS tidak pernah sekali2 melabelkan orang UMNO kafir atau menghasut supaya orang2 PAS membenci orang UMNO.

    Apa yang selalu dijelaskan dan diterangkan berkali2 kepada umum oleh pimpinan adalah Dasar Perjuangan yang digalas UMNO itu salah.

    Dasar perjuangan yang dibawa UMNO adalah bertentangan dengan syariat Islam. Nasionalisme adalah perjuangan yang salah, hinggakan Nabi SAW tidak mengaku ummat sesiapa yang memperjuangkan Nasionalisme.

    Jika ada perasaan kebencian dikalangan umum terhadap orang2 UMNO itu hanyalah sikap segelinitir individu itu sendiri, mungkin dek kerana terlalu lama menjadi mangsa pengkhianatan UMNO sehingga tempias kemarahan umum terkena kepada orang2nya..

    Sedangkan TGNA dan pimpinan2 lain di dalam PAS selalu menekankan supaya berbaik2 dengan orang2 UMNO kerana mereka juga adalah saudara se-Islam, yang perlu ditegur dan dinasihat, demi kebaikan bersama..wallahu a'lam.

    ReplyDelete
  17. Salam Yang Gambi,

    Apa yang berlaku di Indonesia mengambarkan rasa
    tidak puas hati terhadap malaysia, mereka perlu disedarkan hampir 1 juta rakyat mereka mencari rezeki di negara kita yang menghantar pulang wang yang didapati hasil kerja mereka di negara melaysia. kes pembantu rumah adalah kes yang terpencil dan nikmat yang diperolehi rakyat Indonesia melimpah ruah mereka dapaty dinegara ini. Jangan isu kecil cuba diperbesarkan pula. Isu kebanjiran pendatang Indonesia yang melakukan rompakan, pecah rumah juga menjadi masalah kepada negera Malaysia, fikirkan bersama....jangan isu kecil ini dimainkan...

    ReplyDelete
  18. GEMPA BUMI kat INDO...KITA TAKYAH HANTAR BANTUAN...TAKYAH HANTAR SMART TEAM... baru dia tau...

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..