Thursday, October 21, 2010

PRK Galas-Lori balak juga berkerja keras mempromosi PAS

Bukan sekadar tokey-tokey balak yang mahu memastikan kemenangan PAS mempertahankan kerusi Galas, lori balak juga tidak ketinggalan mengambil bahagian untuk berkempen dengan gayanya yang tersendiri….(lihat gambar di atas)

Tentulah tokey-tokey dengan lori-lori balaknya sekali kena kerja keras, kalau tidak nanti tak sempat dijual balak-balak yang banyak terkumpul atas betau di Lojing, Pos Hendrop………

Orang Asli di perkampungan berhampiran hanya sekadar berputih mata melihat balak-balak ditebang, disusun, diangkut, dijual….. hutan belantara yang dulu tempat mencari rezeki telah habis digondolkan…….

Dulu, masyarakat Orang Asli merasa amat berbangga memberi undi kepada PAS, berbangga di atas keperhatinan PAS yang berjanji untuk mengubah kehidupan lebih sempurna apabila wujudnya apa yang dinamakan ‘ladang rakyat’…….. rupa-rupanya PAS lebih bijak ‘menanam tebu di tepi bibir’ saja, kata salah seorang penduduk di kampung Lojing, Pos Hendrop……

Erti sebenarnya, PAS telah menipu hidup-hidup penduduk Orang Asli setempat tidak kira usia, dari peringkat datuk, nenek, sampai ke cucu, cicit habis kena kelentong…..

Apa yang dikatakan ‘ladang rakyat’, hanya sekadar indah pada nama, tetapi segala hasil-hasilnya dibolot kroni-kroni PAS sahaja….. “ade la juge surang dua, urang kampung yang diberik elaun, tapi semuanya talibarut dia urang aje”,…… hamPAS betul…..

”tukey-tukey balak juge yang kaye”, kata penduduk Orang Asli, “kalau kurang jage, kurang tinguk, bukan balak saje dia urang kebas, silap-silap anak dare kite urang juga dibahamnye”…….. hamPAS punya orang……….

6 comments:

  1. biasalah kena jaga hati tok guru..kang tok guru mengamok depa x dapat balak lak.

    ReplyDelete
  2. YB Raz, koi sokong amat kata auk tu.... mana-mana orang pun buat kerja serupa bila dah dapat habuan...

    ReplyDelete
  3. tu tak masuk lagi lori kat kelantan bawak balak siap no plate PAS ****

    ReplyDelete
  4. Satuu kesilapan yang tidak perlu diulang lagi.... Masyarakat Orang Asli di Galas jangan mudah terpedaya dengan janji-janji PAS lagi....

    ReplyDelete
  5. Penduduk Galas semua tahu. Penduduk Orang Asli dulunya digula-gulakan dengan janji ladang rakyat.
    Mana perginya janji manismu trio Husam,Nik Amar dan Takiyuddin..?

    ReplyDelete
  6. Ladang Rakyat tu luas maknanya tuh..Jangan anak dara orang ibarat ladang sendiri sudah...

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..