Wednesday, May 27, 2009

UMNO lebih kejam dari PKM ? - PAS macam mana ?










Kawan terpangil untuk menulis sikit pasal PKM ( Parti Komunis Malaya ) ni, kawan bukan apa-apa, cuma kawan agak kesal dengan sikap blogger-blogger yang begitu mengagung-agungkan perjuangan komunis ni, termasuk pasukan Rejmen ke 10 PKM. Yang paling kawan kesal bila ada blog-blog pro pembangkang yang menghina dan menuduh UMNO sengaja memutarbelitkan sejarah perjuangan komunis, UMNO wujud sebagai tali barut British.

Kawan juga paling kesal bila ada blog-blog yang menuduh Tun Mahathir bekas PM Malaysia lebih zalim dan kejam dari Cing Peng pengganas komunis. Blogger-blogger yang pro UMNO/BN dituduh dungu, bengap buta sejarah, jauh sekali terpersong pemikiran penulis-penulis muda blogger pro pembangkang ni. Kalau UMNO ditubuhkan dalam era penjajahan British, bagaimana dengan PAS ? Parti PAS juga didaftarkan dalam era penjajah British.

Kawan nak cerita serba ringkas untuk anak-anak kawan. Kerana apa pedaftaran UMNO dan PAS dibenarkan oleh pemerintah British ? Mengapa PKM (Parti Komunis Malaya) diharamkan British ? PKM pada pandangan British telah mengugat kepentingan mereka, menganjurkan keganasan kepada rakyat, maka British mengharamkan PKM.

British tidak mengharamkan UMNO kerana kekuatan orang-orang Melayu memberontak menentang Malayan Union, British takut menentang secara terbuka. Kerana orang-orang Melayu dan Raja-Raja Melayu telah bersatu dan mula bangkit menentang Malayan Union serta menuntut kemerdekaan.

Pengasas-pengasas PAS adalah mereka yang peringkat awalnya duduk bersama UMNO, oleh kerana tidak berpuashati denganUMNO, kumpulan ini telah menubuhkan parti PAS, kononnya berlandaskan Islam. Kenapa British membenarkan penubuhan PAS ? British beranggapan inilah sahaja parti yang boleh mengugat kekuatan UMNO, biar Melayu sama Melayu berpecah, Melayu menentang Melayu sesame Melayu………

Taktik kotor British berjaya, apabila PAS sehingga sekarang tidak pernah mengakui perjuangan UMNO membela nasib bangsa dan agama, bukankah PAS sebenarnya mengikut telunjuk British ? Kenapa tidak, kalau dulu UMNO dikatakan kafir kerana bekerjasama dengan MCA dan MIC, bagaimana pulak sekarang ? DAP terang-terang menentang penubuhan sebuah Negara Islam, siapa kafir sebenarnya ? Kalau pendapat kawan PAS lah yang kafir laknatuLLah, menipu umat Islam melalui pendekatan agama sampai sekarang. (tak payah kawan nak tulis panjang tentang penipuan PAS kepada umat Islam dikampong-kampong)

Berbalik pada cerita pengganas komunis, organisasi PKM sebenarnya telah pun wujud sejaktahun 1930 lagi. Semasa Jepun memerintah Tanah Melayu, PKM membentuk Tentera Anti Jepun Rakyat Tanah Melayu (MPAJA) dan telah berkerjasama dengan British untuk menentang penjajahan Jepun secara perang gorilla.

Selepas Jepun menyerah kalah pada tahun 1945, Parti Komunis Malaya telah mengambil kesempatan untuk berkuasa menerusi gerila-gerila MPAJA. Dalam tempoh dua minggu sebelum British sampai ke Tanah Melayu, komunis-komunis ini telah keluar dari hutan terus menguasai kampong, pekan dan Bandar. Pihak komunis mendakwa mereka telah berjaya mengusir Jepun dan adalah wajar bagi mereka memerintah Tanah Melayu.

Dalam tempoh dua minggu komunis berkuasa, mereka telah bertindak kejam dan zalim kepada penduduk kampong, mengancam, membunuh sesuka hati, merampas harta benda penduduk untuk dijadikan hak mereka. Membunuh dengan kejam sesiapa sahaja yang mereka syaki pernah bersubahat dengan Jepun, pendek kata PKM melalui MPAJA tanpa belas kasihan telah membunuh beribu-ribu penduduk.

Komunis gagal menguasai Tanah Melayu apabila British kembali, tentera MPAJA dibubarkan, tapi PKM tetap meneruskan penentangan terhadap Britisah. Bagi mendapat sokongan orang-oarang Melayu, pihak komunis telah mengasaskan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) yang diasaskan oleh Ahmad Boestamam berfahaman kebangsaan dan Mokhtaruddin Lasso (MPAJA) berfahaman komunis pada tahun 1945. PKM telah menguasai PKMM pada masa itu diterajui oleh, Mokhtaruddin Lasso, Arshad Ashaari, Rashid Maidin dan Abdullah C.D. (masih lagi hidup menyertai Rejmen ke 10 PKM, dan mendakwa pahlawan bangsa). PKMM ini banyak berkiblatkan agar Tanah Melayu menyertai Indonesia.

Pada tarikh 1 Mac 1946, UMNO ditubuhkan, Presiden pertama Dato Onn Jaafar, bersama-sama kongresnya telah berkempen keseluruh Tanah Melayu agar orang-orang Melayu menentang pembentukan Malayan Union. Pembentukkan Persekutuan Tanah Melayu dibentuk pada tahun 1948 dan Malayan Union dimansuhkan hasil penentangan dan perundingan UMNO dan Sultan-Sultan Melayu dengan British.

Dengan terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu, adalah satu kemenan bagi orang-orang Melayu tetapi disambut dengan kecewa oleh etnik-etni lain, khususya kaum Cina, mereka merasakan telah dikhianati oleh British. Diatas rasa tidak puas hati ini, maka sebahagian kaum Cina menyertai dan mendokong perjuangan PKM untuk merampas dan berkuasa di Persekutuan Tanah Melayu.

Kerajaan Perikatan (UMNO, MCA dan MIC) telah memenangi kerusi-kerusi Parlimen dalam pilhanraya Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1955. Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri pertama telah membuat tawaran pengampunan kepada anggota-anggota komunis, sebelum itu satu perundingan telah di buat antara Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu yang terdiri daripada Tunku Abdul Rahman, Tan Chen Lock, Hamid Jumat, David Marshall (Wakil British) dengan PKM yang di wakili Chin Peng, Chen Ten dan Rashid Maidin pada tahun 1955.

Perundingan itu gagal apabila permintaan PKM agar dibenarkanbergerak sebagai sebuah parti politik yang sah telah ditolak oleh Kerajaan Persekutuan. PKM berikrar untuk meneruskan perjuangan gorilla menentang Kerajaan Persekutuan dan British dan pada tahun 1956, pengampunan beramai-ramai kepada anggota PKM dimansuhkan sehingga Persekutuan Tanah Melayu diberi kemerdekaan pada tahun 31 Ogo2s 1957.

Pengganas PKM meneruskan tentangan terhadap Kerajaan Persekutuan, kali ini bukan lagi kepada British. PKM telah mempengaruhi terutama golongan muda Cina dan orang-orang Melayu untuk menyertai mereka berjuang, kononnya kerajaan Persekutuan yang wujud adalah sebahagian dari British. Sebenarnya PKM mahu berkuasa serta mengembangkan ideology komunisnya di Persekutuan Tanah Melayu.

Dari situlah PKM mula mengganas lagi, berapa ramai pahlawan-pahlawan Negara yang terdiri daripada pasukan Askar Melayu DiRaja dan Polis DiRaja terkorban untuk mempertahankan keamanan serta keharmonian Persekutuan Tanah Melayu sehingga sekarang. Berapa ramai kaum keluarga yang menderita , rakyat yang menderita akibat keganasan PKM, yang dianggap wira oleh sesetengah manusia yang tidak merasai kepahitan keganasan PKM ini.

Begitulah serba ringkas yang dapat kawan tuliskan untuk renungan anak-anak muda bangsa, khususnya anak-anak kawan sendiri. Cerita ini kawan dapat dari pejuang-pejuang bangsa yang tidak bernama, keluarga-keluarga, guru-guru kawan yang masih hidup, merreka ini tidak pernah meminta untuk dibalas jasa, cuma mengharap agar anak-anak bangsa jangan jadi orang Melayu yang mudah lupa.

Bagi diri kawan, dari hati kecil kawan, kawan tidak rela Chin Peng dianggap wira dan dibenarkan kembali ke bumi Malaysia ini. Kekejaman mereka terhadap sebilangan saudara mara, darah daging kawan tidak akan lenyap sampai ke anak cucu cicit kawan. Bagi kawan, kalau ada Melayu yang mengagung-agungkan golongan ini, kawan panggil dia MELAYU DAYUS DAN BACUL……………..

7 comments:

  1. Salam

    Sejarah tetap sejarah, kekejaman yang dilakukan memang zalim...tak dapat di bayangkan bagaimana perajurit2 kita menjadi cacat kerana mempertahankan kedaulatan Negara, isteri kehilangan suami, anak kehilangan bapa dan keluarga kehilangan anak...Yang kata TDM zalim tu sebenarnya yg buta sejarah...ada ke orang yang mati kebulur atau cacat seumur hidup di sebabkan oleh UMNO/TDM...berpijaklah dibumi nyata..Inilah sebab ada agenda yang tak dapat dicapai jadilah orang yang suka membangkang, cari kesalahan orang lain, kerajaan salah, macam2 hal yang tak puas hati, siap nak jadi penyokong komunis...memang Melayu Mudah Lupa...

    Wasalam

    ReplyDelete
  2. http://www.youtube.com/watch?v=ZG3h8nQMyRg&feature=related

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas teguran ( terlepas pandang ) Rayuan dan perbincangan telah dibuat coment sdr dlm blog saya telah di ajukan pada Majlis Daerah Rompin. Keputusan telah diambil pembatalan dibuat hari ini juga jam 2.45ptg.

    T. Kasih atas teguran

    ReplyDelete
  4. Kwn pun heran dengan sesetengah manusia ni. Mcm mana perjuangan yang hendak menjadikan Tanah Melayu ni komunis dianggap perjuangan kemerdekaan? Takkan sbb ada Rejimen ke 10 Melayu jer dh jadi pejuang kemerdekaan. Lebih malang lagi, ramai pulak budak2 muda yg dungu sejarah ni gi sokong.

    Kalaulah kwn ada kuasa, kwn sula semua deme2 tu.

    ReplyDelete
  5. Ye betul melayu mudah lupa....

    ReplyDelete
  6. itu Ching Peng mau balik Malaya apa had. Lia sudah tatap ape lagi sama kite. Ini orang manyak jahat lulu. Lulu lia ciakap ini Malaya tatak mau tatak apa, sikalang mengapa mau balik. Wa Ale ingat la... kasi dia mampus sana timpat lagi baik. tatak susah olang.

    ReplyDelete
  7. Pas yang sunggunh kejam, dia yang tak kasi pas pada Ching peng untuk balik. Kalau nak masuk malaysia kena pakai pas. Kerajaan suruh Ching Peng tunjuk bukti pas baru boleh masuk.

    UMNO ever n ever stay macam tulah, jaga negara, jaga rakyat. Macam - macam UMNO buat untuk kesejahteraan rakyat. Lu tatak picaya sama UMNO ka...

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..