Wednesday, March 31, 2010

NIK AZIZ SESAT DAN MENYESATKAN - Tuan Guru Abdullah dari pondok Genting Tumpat, Kelantan


Kawan tertarik dengan satu artikel di facebook dari seorang rakan yang menyiarkannya dalam wall beliau. KLIK

Mari sama-sama kita renungi akan artikel yang dikatakan ditulis oleh Tuan Guru Abdullah, dari Pondok Genting, Tumpat ini :

Bermula sejak tahun 1987 apabila seorang pemimpinnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyatakan sifat 20 Allah SWT direka oleh Greek dan Yunani. Bagaimanapun saya mendiamkan diri kerana berpegang kepada dasar parti itu yang kononnya memperjuangkan Islam.

Kami golongan pondok sebenarnya dibuai oleh Pas sejak negara mencapai kemerdekaan, Mereka menyebarkan dakyah kononnya UMNO sengaja tidak melaksanakan hukum Islam walaupun telah diberikan kebebasan 100 peratus oleh British.

Namun selepas berkali-kali melihat dan mendengar kenyataan yang dibuat oleh Nik Abdul Aziz biar yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah wal-Jamaah biar pun telah ditegur, ia mula membuka mata saya.

Kami ahli Persatuan Pondok seMalaysia beberapa kali telah menasihati beliau tetapi tidak diendahkan. Baginya apa yang penting pembaharuan dalam agama perlu diteruskan walaupun umat Islam berpecah.

Saya mengkaji semula perlembagaan negara dan saya menemui bahawa kemerdekaan itu bukannya hak mutlak orang Melayu Islam tetapi sebahagian kecil tanah air ini mungkin 20 peratus telah ditinggalkan untuk penganut agama lain.

Selepas itu, saya menyedari bahawa UMNO yang memerintah melalui gagasan Barisan Nasional (BN) berada dalam keadaan 'darurat' yang mana sebahagiannya terpaksa dikongsi bersama dengan orang bukan Islam maka tidak wajib bagi kerajaan untuk melaksanakan hukum hudud dan takzir sepenuhnya.

Gagasan Malaysian Malaysia atau pun Malaysia Sederhana yang menyamaratakan hak semua kaum dan agama tidak boleh diterima sama sekali demi menjaga kesucian agama Islam dan hak-hak orang Melayu sebagai kaum pribumi.

Saya sedar apabila saya bercakap mengenai perkara ini, penyokong-penyokong Pas dan pakatan pembangkang akan menuduh saya sebagai 'ejen UMNO'. Saya tidak kisah demi agama, bangsa dan negara. Mungkin saya akan menyertai UMNO dalam tempoh dua tiga tahun lagi tetapi buat masa sekarang saya masih ahli Pas yang mahukan perpaduan di antara umat Islam, UMNO dan Pas.

Sekiranya UMNO meneruskan perjuangannya untuk umat Melayu dan Islam seperti mana yang kita nikmati selama ini dan bertambah baik pada setiap tahun, tidak mustahil untuk saya menyertai UMNO.

Untuk pengetahuan umum, institusi pondok di Kelantan telah lama menentang ajaran-ajaran Nik Abdul Aziz tetapi tidak ada siapa yang berani bersuara dengan lantang seperti saya kerana telah termakan budi dan bimbang tidak akan menerima lagi bantuan seperti mana yang dinikmati hari ini.

Selepas penentangan secara terbuka terhadap Nik Abdul Aziz, pelbagai sekatan saya terpaksa lalui. Sebagai contoh ada antara masjid di negeri tidak membenarkan lagi saya menyampaikan kuliah malah sesiapa yang menghadiri kuliah saya tidak akan menerima bantuan seperti biasa.

Sekatan-sekatan itu tidak berkudis pun kepada saya. Pondok Geting semakin padat, menerima murid lebih ramai dari dahulu. Saya amat yakin dengan perjuangan ini kerana jelas pakatan pembangkang yang disertai Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP akan hanya menghancurkan umat Islam.

Lihat saja apa yang berlaku di Pulau Pinang dan Perak ketika di bawah kerajaan boneka DAP. Perkembangan pada masa sekarang menunjukkan DAP yang menjadi tuan kepada pakatan pembangkang. Datuk Seri Anwar Ibrahim pasti mengikut telunjuk DAP semata-mata untuk mencapai cita-cita menjadi Perdana Menteri manakala Pas mengikut membabi buta, sehingga Nik Abdul Aziz dan Lim Guan Eng tidak jauh bezanya.

Perlu diingat golongan pondok bukannya jumud dan tertutup seperti mana yang digambarkan. Kami di sini mengikuti perkembangan politik negara secara dekat, cuma tidak bersuara. Saya sendiri membaca sekurang-kurangnya dua akhbar sehari malah kadang kala tujuh akhbar termasuk tabloid parti pembangkang. Saya merujuk semua perkembangan ini dengan kitab-kitab ulung Islam mengenai politik seperti tulisan Imam Nawawi, Sheikh Ibnu Hajar dan Imam Hambali yang jelas menunjukkan apa yang dilakukan oleh UMNO tidak bertentangan Islam.

Ketika suara saya mula disiarkan di Utusan Malaysia akhir tahun lalu, Persatuan Pondok Berhad telah mengeluarkan kenyataan bahawa saya tidak mewakili mereka malah tidak mempunyai tauliah untuk berceramah agama. Itu semua sandiwara kerana persatuan itu ditekan oleh kerajaan Pas Kelantan.

Saya mempunyai tauliah daripada Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) dan sehingga sekarang masih menjadi pengarah persatuan tersebut serta sentiasa dipanggil untuk menghadiri mesyuarat.

Berbalik kepada persoalan pokok, perpaduan sesama umat Islam amat penting. Biar apa pun perbezaan ideologi politik marilah kita bersatu kembali dan lupakan persengketaan, kembali kepada kepada perintah Allah SWT bahawa hendaklah kamu sentiasa memperbaiki saudara-saudara kamu. Maknanya, kalau ada perselisihan, hendaklah kamu mendamaikan antara kedua-duanya (surah Al-Hujurat ayat 10).

Sebagai umat Islam kita perlu mentaati pemerintah selagi ia tidak kufur kepada Allah. Tindakan menentang dan menyebakan keburukan kerajaan akan memberikan ruang kepada musuh-musuh Islam untuk mengambil peluang untuk mengganggu gugat urusan negara sehingga menimbulkan pelbagai ancaman.

OLEH: Tuan Guru Abdullah dari pondok Genting Tumpat, di Utusan Malaysia bertarikh 21 March




15 comments:

  1. Salam Bro..

    Sory lama tak menjengah ke sini. Sibuk dengan tugasan menjadi perisik ni. hehe. . Mc pernah membaca artikel ni. Memang bagus YG menyiarkannya semula bagi bacaan ramai.

    ReplyDelete
  2. betul ke nik aziz ada mengatakan sedemikian? kalau betul mengapa jabatan agama tidak mengambil tindakan ke atasnya dahulu?

    ReplyDelete
  3. Mac, terima kasih dgn komen tuan....

    YB Raz, begitulah seperti yg dinyatakan oleh Tuan Guru tersebut....

    ReplyDelete
  4. Pembaharuan agama perlu ada iaitu mengikut kehendak masa dan zaman tapi menyelewengkan agama dan akidah pengikut2nya yang taksub adalah salah disisi agama islam.(tidak mengikut Al Quran dan sunnah).

    ReplyDelete
  5. salam, bro, siaplah tok guru kena latam dengan samseng kampung puak paih akan senasib lah dengan shahibul samahah harussani mufti Perak.

    ReplyDelete
  6. Salam Yg Gambi,

    Kebenaran terserlah juga lama kelamaan. InsyaAllah ramai lagi yang akan sedar.

    ReplyDelete
  7. Rahimi,itulah yg sedang berlaku dikalangan puak-puak taksyub PAS.....

    Ddinbunga, sudah menjadi lumrah, mana-mana ulama yg tidak sehalun dgn kemungkaran mereka akan dikecam juak-juak ni...

    Melayuangkat, inilah kebenaran, akan ada hamba Allah yg berani menyatakan kebenaran untuk menangkis kemungakarn yg dilakukan puak-puak ini.

    Terima kasih dgn komen tuan-tuan....

    ReplyDelete
  8. Saya setuju..kebenaran akan pasti menjelma..kita bersama-sama mendoakan semoga Allah melindungi kesejahteraan umatNya di muka bumi bertuah ini..

    Kita mengharapkan lebih ramai lagi yang berani mendedahkan perkara yang sebenar demi kesejahteraan Islam, Melayu serta tanahair..bukan niat mencari kesalahan orang lain apatahlagi saudara seIslam kita, tetapi demi menegakkan kebenaran serta memberi pedoman kepada orang lain supaya tidak mudah dipermainkan..biar rakyat menilai apa yang benar dan terbaik..

    kita disini satu tujuan...berkongsi maklumat dan memberi respons yg termampu..

    ReplyDelete
  9. SP, terima kasih dgn komen...... bersama kita menyerlahkan kebenaran supaya tidak terus dijumudkan oleh puak-puak yg berkepentingan ini...

    ReplyDelete
  10. sekurang2nya telah dibukakan hati hamba Allah yg memang berwibawa utk mempertikaikan taraf 'warak' nik aziz, membuat kenyataan yang berkecuali dari segi politik dan hanya khusus kepada agama.
    Sebenarnya ini semua adalah 'kerjaan' Allah yg membawa kpd kenyataan dari Tuan Guru ni...Wallahualam.

    ReplyDelete
  11. Salam Yang Gambi..mereka akan tetap melayan pandangan Tuan Guru Abdullah ini hanya picisan. Kerana menyokong UMNO.

    Macam dah nampak yang ketaksuban terhadap NIk Aziz makin menjadi-jadi. Nik Aziz tu manusia biasa saja. Kalau ulama sebenar tak jadi macam tu. Mana diajarnya perpaduan sesama Islam. Nau'zublillah..

    ReplyDelete
  12. Tu lah dia ular mamak yang telah dipecat daripada Majlis Guru-Guru Pondok Kelantan..

    ReplyDelete
  13. Lionel Richie, ni dia sekor lagi ulamak pujaan UMNO, dijemput untuk menyuburkan jiwa dan semangat UMNO.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..