Monday, January 11, 2010

Najib-tuduh UMNO pelampau nafi sejarah Negara, Mahfuz -'tangan ghaib' dalangi serang gereja tapi ‘Siapa pakar membakar sentimen’ ?


Perdana Menteri Dato’ Sri Najib berkata, mana-mana pihak yang menuduh UMNO sebuah parti perkauman dan pelampau adalah golongan yang menafikan catatan sejarah negara.

UMNO tidak pernah berniat untuk merampas kuasa daripada kaum lain sebaliknya telah menunjangi dasar perkongsian kuasa sejak kemerdekaan negara. Sedangkan pada masa itu orang Melayu boleh menubuhkan kerajaan tanpa penglibatan kaum lain namun ia tidak menjadi pilihan pemimpin Melayu pada masa itu.

Semasa peristiwa rusuhan kaum pada 13 Mei 1969, UMNO telah mengambil alih kuasa tetapi tidak pun menubuhkan kerajaan tentera. UMNO tidak rampas kuasa sebaliknya mentadbir keadaan dan bila keadaan sudah tenteram, UMNO kembali dan kembangkan Parti Perikatan dengan menubuhkan Barisan Nasional (BN).

Najib berkata, kalau di negara lain, mungkin kaum majoriti akan cuba lakukan perkara sedemikian rupa jika ada peluang
. KLIK

Lain pula dengan cerita, Naib Presiden PAS, Mahfuz mendakwa, PAS bimbang kejadian pengeboman beberapa gereja di Lembah Klang berpunca 'tangan-tangan ghaib' yang cuba mengapi-apikan ketegangan dan mengambil kesempatan untuk tampil sebagai pembela Islam bagi mengembalikan sokongan politik yang kini kian pudar.

Mahfuz menyifatkan perisatiwa tersebut mirip "peristiwa yang bersifat perkauman pada tahun 1987 yang bermula dari pertembungan antara Ketua Pemuda UMNO, Najib dan pemimpin MCA yang diketuai Lee Kim Sai.Pemimpin pembangkang telah dikambinghitamkan dan ditahan di bawah ISA dan UMNO berjaya mendapat kembali sokongan orang-orang Melayu dan MCA pula mendapat kembali sokongan orang-orang Cina. KLIK

Inilah satu lagi bentuk dakwaan dari pemimpin parti PAS-pakatan yang sudah merasakan rakyat sudah mula tidak percaya, sudah mula untuk meninggalkan pakatan pembangkang sehingga Mahfuz seolah-olah sudah kehabisan isu untuk memburuk-burukan UMNO.

Tetapi adakah kita semua berfikir, siapakah manusia yang pakar dalam memainkan, membakar sentiment seperti ini ?

Kawan begitu tertarik dengan artikel yang di tulis oleh Awang Selamat di akhbar Mingguan Melaysia semalam yang mana Awang Selamat menulis Anwar Ibrahim nampak sudah terdesak untuk mempolitikkan apa sahaja termasuk penggunaan kalimah Allah untuk digunakan oleh agama Katolik..........

Anwar bersama pemimpin DAP menuduh UMNO menyemarakkan sentimen bantahan umat Islam, yang kononnya secara tidak langsung dikaitkan dengan kejadian membakar gereja.

Itulah kepakaran Anwar, menurut Awang Selamat..................

Apa sahaja ruang dan kesempatan akan digunakan sepenuhnya untuk meraih sokongan. Melalui isu kalimah Allah, Anwar mahu menagih sokongan bukan Islam terutama di Sabah dan Sarawak dengan cara memburukkan-burukan UMNO.

Hakikatnya, dalam pentadbiran kerajaan Barisan Nasional yang diterajui UMNO telah membolehkan agama lain berkembang dan dianuti dengan bebas. Rumah ibadat agama lain yang begitu banyak di negara yang majoriti Islam ini membuktikan bahawa kesederhanaan dan pragmatisme UMNO selama ini banyak menguntungkan agama lain.

Merujuk tulisan Awang Selamat, apabila berlaku insiden bakar gereja, secepat kilat Anwar menyambarnya untuk dijadikan isu. Lebih-lebih lagi, Anwar sedar reaksi majoriti umat Islam yang menentang penggunaan kalimah Allah oleh agama lain, tidak memihak kepada beliau.

Malah ramai ahli-ahli PKR sendiri dan pembangkang lain di kalangan orang Islam kecewa dengan pendirian kepemimpinan Anwar, malah masyarakat bukan Islam juga boleh menilai siapa Anwar yang sebenarnya.

Anwar yang lebih mementingkan agenda peribadi sendiri. Anwar sebenarnya kian tertekan kerana perbicaraan kes liwatnya terhadap Saiful Bukhari Azlan dan semua orang tahu, Anwar membuat pelbagai cara untuk menangguhkan perbicaraan.

Mengapa Anwar begitu takut menghadapi perbicaraan kes liwatnya ?

Akhir tulisannya, Awang Selamat berkata, apa sahaja strategi Anwar, tidak sukar dibaca. Anwarlah sebenarnya yang suka membakar sentimen rakyat. Sejarah telah membuktikan bahawa kes moral peribadinya boleh dimanipulasi sehingga rakyat terheret sama. PKR dan DAP menang banyak kerusi pada pilihan raya umum lalu juga kerana sentimen yang Anwar mainkan, biar sekalipun kepentingan agama dan bangsa menjadi taruhannya.


14 comments:

  1. Tidak syak lagi. memang dia ni pakai merosakkan keadaan. anuwar yang memang dikenali sebagai perosak negara

    ReplyDelete
  2. memang orang yang waras tahu ini semua helah anwar. tapi masih ada orang yang bodoh banggang menyokong dia. sebab tu perkara ni masih tak selesai.

    samalah dengan nik aziz. selagi wujud penganut pas yang memuja nik aziz, selagi itulah dia masih tak sedarkan diri.

    ReplyDelete
  3. ANUwar lah manusia pakar dari segala pakar kerosakan di bumi malaysia..pakar rosak keamanan,pakar hancur ekonomi negara 1997,pakar reka cerita karut,pakar demontrasi jalanan, pendek kata pakar dalam segala hal,,,depan belakang dia pakar.....

    ReplyDelete
  4. SLM BRO..SEMUA ORG DH TAU MMG PUNCA DRP DIA!!..MUKE SEMBELIT TAK TAU MALU!. KLU LA KDN TEGAS, BENDA NI X KAN TERJADI

    ReplyDelete
  5. Semua pro BN melaknat Anwar ni,tp masalahnya mengapa masih ada lagi yang menyokongnya?

    Inilah yang perlu diperbetulkan, kalau ada masa bro,kita lawat blog2 pakatan dan kita api-apikan keburukan anwar..

    Rakyat pun boleh mengubah agenda!!

    ReplyDelete
  6. Yang Gambi..Anwar akan mencipta nama di dalam lipatan sejarah melayu tetapi bukan sebagai negarawan tetapi sebaris dengan penjajah-penjajah inggeris di Malaysia.

    Bukankah itu pun sudah cukup memuaskan pada Anwar? Sekurang-kurangnya terkenal juga..hehehe..

    ReplyDelete
  7. MctHeory, YB Raz,Emokapok, Jeffry, 10BH, terima kasih dengan komen tuan, kebanyakan rakyat sedar siapa Anwar ini, tetapi sebahagian besar juga yang telah menjadi butahati dengan dakyah Anwar...

    CCZ, Anwar tidak kira apa akan berlaku pada rakyat, negara dan agama, janji-janji nafsunya terlampias, cita-cita tercapai, dia dapat duduk di tahta.....

    ReplyDelete
  8. Salam Yanggambi, ini Mahfuz Omar tak de keja lain...asyik nak mengutuk serta menyalahkan UMNO saja.. sila Yanggambi check komen saya di blog beliau htt://gemasuara.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Najib, Muhyiddin dan Hishamudin kata jangan tuding jari. Namun pengikut UMNO tetap tidak dengan cakap pemimpin mereka sendiri. Jadi salahkah orang lain juga tuding jari kepada UMNO. Tolong jawap!?... Lu kata dia, dia kata lu.... 2x5 jer!...

    ReplyDelete
  10. Hobi suka bakar sentimen....

    Pembakar sentimen = Tukang bakar gereja????

    ReplyDelete
  11. Isac, Hilbert, terima kasih komen tuan dan kawan akan cuba tengok blog tu........

    A-I-B, cubalah awak tengok blog puak-puak awak dulu.... sampai sekarang tak habis-habis tuduh UMNO punya angkara.........

    ReplyDelete
  12. Salam,
    Itu kerja pembangkang mudah menuduh tanpa usul pereksa.Nak komen orang amat mudah hendak buat kerja tiada apa yang dibuat oleh pembangkang,. itu kerja puak-puak tersebut.

    ReplyDelete
  13. Mat Yen, Pang5, terima kasih dengan komen tuan....

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..