Tuesday, January 5, 2010

Mahkamah Tinggi tolak - Ketua orang Asli suku Jahut gagal mendapatkan bekalan api & air di bangunan serbaguna yang dijadikan gereja


TEMERLOH: Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak permohonan semakan kehakiman oleh dua beranak masyarakat Orang Asli untuk mendapatkan bekalan elektrik dan air di bangunan serbaguna di Kampung Pasu, dekat sini, yang tidak dibekalkan oleh Pejabat Daerah dan Tanah Temerloh sejak dua tahun lepas.

Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Akhtar Tahir berkata, tindakan Pejabat Daerah dan Tanah Temerloh dan kerajaan negeri Pahang tidak membekalkan elektrik dan air adalah wajar kerana bangunan berkenaan merupakan struktur yang tidak sah.

Dalam penghakimannya, Akhtar berkata, tanah di mana bangunan tersebut didirikan tidak digazetkan sebagai tanah Orang Asli.

Dalam permohonan semakan kehakiman itu, Wet Ket dan anaknya Yaman, mendakwa menerima notis amaran daripada Pejabat Daerah dan Tanah Temerloh menyatakan bangunan serbaguna yang siap dibina pada Julai 2003 telah menceroboh tanah milik kerajaan negeri Pahang.
KLIK

Yang Gambi ; Mungkin aka nada media-media pembangkang akan membesar-besarkan isu ini, tomahan demi tomahan akan kena pada kerajaan UMNO-BN, kerana berlakunya diskriminasi terhadap penganut agama bukan Islam.

Akan ada nanti, parti-parti yang kononya ‘Islam for all’ akan mengambil kesempatan melalak dalam kampung-kampung menujah kerajaan UMNO-BN, mengambil kesempatan memutar belit fakta menghasut rakyat.

Apa yang jelas, mengapa Pejabat Tanah dan Daerah Temerloh menolak permohonan untuk menyambung bekalan air dan elektrik ke bangunan tersebut kerana pembenaannya melalui pencerobohan tanah milik kerajaan Negeri Pahang.

Apa yang jelas lagi, bangunan pada asalnya di bena di atas nama ‘bangunan serbaguna’ telah menjadi sebuah ‘gereja’ bagi kergunaan 70 orang penganut-penganut Kristian dari masyarakat orang Asli suku Jahut.

Kerana ada sokongan kuat dari pihak-pihak tertentu yang berkepentingan, Wet Ket dan anaknya Yaman, membawa isu ini ke Mahkamah walau pun telah menerima notis amaran daripada Pejabat Daerah dan Tanah Temerloh memberitahu ‘bangunan serbaguna’ yang dijadikan ‘gereja’ itu telah menceroboh tanah milik kerajaan.

Persoalannya, inilah mungkin sebab-sebabnya mengapa pihak gereja katholik juga memohon kebenaran menggunakan kalimah ‘Allah’ di dalam penerbitan majalah Hearld.

Kalau kita renungi bersama, bagi masyarakat Islam yang berhajat membena sebuah Masjid atau Surau, tapak tanah perlu diwakafkan dulu, sama ada dari individu mahu pun kerajaan serta memerlukan kebenaran dari mana-mana Pejabat Agama dalam negeri, setelah mendapat kelulusan, barulah sebuah Masjid atau Surau boleh dibena.

Berbeza dengan kes ‘bangunan serbaguna’ yang dijadikan ‘gereja’ di Kampung Pasu dalam Mukim Jenderak ini, bangunan serbaguna jadi ‘gereja’ ini dibena tanpa memohon kebenaran dari kerajaan terlebih dahulu.

Kalau sudah masyarakat Islam di Malaysia memerlukan proses-proses tertentu untuk membena sebuah Masjid atau Surau, mengapa agama bukan Islam tidak mematuhinya……..

12 comments:

  1. Nak buat macam mana....Satu Malaysia, mereka nak satu masjid, satu kuil, satu gereja dan satu tokong. Sama adil sama rasa.....


    Jangan nanti satu Malaysia penuh dengan berhala, kuil dan gereja dah lah....

    ReplyDelete
  2. HUHUHU..

    INILAH YANG DI PANGGIL DAH BESAR KAPLA..

    MENTANG-MENTANG ADA PUAK JUAK TERPESONG YANG LEBIH BENDOL DARI SAMDOL MULA MEMBERIKAN PELUANG..

    TAPI INI SATU ISU YANG BAIK UNTUK DI JADIKAN POLEMIK BESAR OLEH PAKATAN RIBUT. KERAJAAN NEGERI BN PERLU BERHATI-HATI JUGA DALAM MENGAMBIL TINDAKAN AGAR ISU INI TIDAK DIMANIPULASI OLEH PUAK JUAK HAPRAK PAKATAN RIBUT NANTI...YANG AMAT PANDAI BERMAIN POLITK DESEPSI DAN PERSEPSI.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum YangGambi,

    BENAR, penganut Agama lain juga MESTI ikut peraturan yang ditetapkan dalam membina rumah ibadat mereka. Sama seperti bila kita bina Masjid dan Surau walaupun Islam adalah Agama Rasmi Negara dan penduduk Islam adalah yang majoriti. Ini penting untuk menggelakkan segala kerumitan dan permasalah yang akan timbul kelak.

    Ini banyak berlaku di Selangor sejak berpuluh tahun lagi. Pening kepala bila mereka main cacak tiang bina kuil kemudian bila nak diroboh jadi pula isu politik. Ada yang minta pula tapak lain. Sepatutnya kalau dah haram, roboh je le. Dah berlambak kuil di Selangor, masih tak cukup cukup juga. Naik tocang betul mereka sekarang.

    ReplyDelete
  4. Nampaknya ada yang sudah melampau. ini semua dari didikan pakatan haram yang telah menghalalkan segalanya. nanti isu ini mesti dipolitikan punyalahh

    ReplyDelete
  5. Disebabkan terlalu selesa..pribumi dengan pribumi berselisih, akan ada ditengahnya menangguk di air keroh..

    ReplyDelete
  6. bila melayu tak bersatu ni le jadiknya, mereka tahu kita asyik berpecah.. so dilanyak sampai jadik lecah la kita

    ReplyDelete
  7. Salam,
    Itulah ditempat kawan ada juga bangunan dijadikan gereja oleh masyarakat Orang Asli ini. Asalnya bangunan biasa bila mubalih itu datang ke kampung mereka, mereka memberikan barangan makanan, lain-lain keperluan dan wang ringgit supaya dapat memeluk agama Kristian untuk di anuti, perkara ini amat sukar dibendung kerana mubalih Kristian sanggup datang ke kawasan pendalaman dan tinggal bersama masyarakat Orang Asli ini dan ikut cara hidup mereka.

    ReplyDelete
  8. Saudara...Disini saya nak coretkan sedikit tentang kaum jahut yg berada disekitar temerloh dan jerantut.Terkenal dengan kemahiran ukiran lebih 50 tahun lalu.kaya dengan pelbagai kepercayaan .meraka juga merumus perubatan hutan dengan jampi serapah dan mentera.Apabila mubaliq kristen masuk dan menjanjikan sesuatu meraka akan teransang dan sanggup melakukan apa saja.ini kerana meraka meraka merasakan hukum rimba lebih baik bagi meraka dan kita.itu puncanya bukan kerajaan yg salah.tahniah yanggambi.

    ReplyDelete
  9. Terima kasih para sahabat dengan komen-komen yang baik..... mudah-mudahan umat Melayu Islam terus bersatu untuk menentang segala kumngkar agama yang di bawa atau di sokong oleh puak-puak yang gila kuasa........

    ReplyDelete
  10. KEPALA MEREKA DAH BERTAMBAH BESAR. PG DAH MULA HILANG SABAR DAH NI.

    INI SEMUA GARA-GARA SI PELIWAAT TU.

    ReplyDelete
  11. PG, puak-puak naik kepala besar kerana ada golongan Melayu Islam yang munafik kerana kuassa...

    ReplyDelete
  12. SLM BRO..BTUL JUGAK TU. TP MAHU KE PAS TARIK BALIK KENYATAAN MEREKA YG DI LIHAT TAK SELARI DGN AKIDAH UMAT ISLAM? SBB TU DLM PAS SENDIRI OTAK ASING2 DH BARU BIRU DEK PENANGAN AL JUBURI

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..