Tuesday, November 16, 2010

Bapa 11 anak dibuang kerja selepas dipenjara-Bersimpati, tetapi satu pengajaran buat pengguna-pengguna jalan raya di Malaysia

Seorang ibu yang mempunyai 11 orang anak di Negara Singapura yang kini buntu memikirkan nasib diri dan masa depan keluarganya apabila mendapat tahu bahawa suaminya telah dibuang kerja selepas dijatuhkan hukuman penjara. (rujuk di sini)

Suami, ibu kepada 11 anak ini dikatakan telah dijatuhi hukuman penjara selama 12 hari kerana gagal membayar saman sebanyak $2,500 di atas kesalahan menunggang motosikal dalam keadaan mabuk di bawah Akta Lalu Lintas Jalan Raya Singapura.

Si suami ini, seorang pekerja penghantar surat, adalah satu-satunya pencari nafkah keluarga tersebut, juga telah diharamkan memandu semua jenis kenderaan selama 18 bulan bermula 10 November yang lalu.

AYG ; agak-agaklah…. Macam mana kalau kisah itu berlaku di Malaysia ?

AYG rasa, paling tidak pun berduyun-duyunlah peguambela, pembela hak asasi manusia atau parti-parti politik datang membuat bantahan kepada kerajaan Malaysia… lebih-lebih lagi dari ‘pakatan rakyat’ mungkin….

Kekadang ada baiknya juga kalau ketegasan undang-undang jalan raya di Malaysia diperaktikkan sebegitu untuk memberi pengajaran kepada pemandu/penunggang kenderaan bermotor agar lebih berhati-hati, bertanggungjawab serta berdisiplin………..

Tapi, janganlah pula ada yang mengambil kesempatan untuk mendapat keuntungan politik jika Malaysia bersikap tegas macam di Negara Singapura…..

3 comments:

  1. CUBA SI MATPUT PEGI MAKI HAMUN KAT POLIS SINGAPORE YG SAMAN KAKI BOTOL TU DEPAN2 LEE KUAN YU. TU PUN KLU DIA ADE TELOR LAA KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  2. malaysia patut buat hukuman macam ni..nak pulak kalau yang bersalah tu puak dap..kes dia sengaja langgar orang melayu dulu terus senyap seperti mana kes lim kit siang serang orang melayu time 13 mei dulu..sebab tu dia marah kalau org sebut sebut 13 mei depan dia..mimpi ngeri dia berulang kembali.

    Selamat hari raya aidiladha bro

    ReplyDelete
  3. Betul sangatlah YB Raz... patutnya Malaysia juga perlu tegas macam kat Singapore, baru padan dengan muka-muka sipenyangak DAP tu... ni banyak sangat yang beri amaran je....

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..