Thursday, September 23, 2010

Si Batak upahan Indonesia melakukan “sweeping” terhadap warga dan Kedutaan Malaysia


Kerana sikap sepasang majikan yang tidak bersifat serta berfikiran kemasnusiaan sehingga bertindak menyiksa, mendera serta merogol pembantu rumah Indonesia bernama Winfaidah, maka seluruh rakyat Malaysia dan Kerajaan Malaysia diperhinakan oleh kumpulan-kumpulan anti Malaysia di Indonesia……..

Si batak upahan Mustar Bona Ventura ketua aktivis Bendera, telah mengetuai beberapa kumpulan aktivis yang menamakan diri “aliansi pemuda pemudi anti-Malaysia” serta kumpulan Gerakan Pemuda Daerah dan Relawan Pro Demokrasi sambil membawa bendera Indonesia serta sepanduk “Ganyang Malaysia”, telah membunyikan hon motosikal melaungkan ungkapan “Ganyang Malaysia” di hadapan kediaman Duta Besar Malaysia pejabat Kedutaan Besar Malaysia, di Kuningan, Jakarta Selatan.

Kumpulan batak-batak upahan ini juga melakukan tindakan “sweeping” rakyat Malaysia di kompleks beli-belah Senayan City, Gedung CIMB Niaga dan Plaza Bapindo yang didalamnya terletak pejabat Petronas.

Bagaimana pun Polis Indonesia dapat maengawal serta menghalang batak-batak upahan ini untuk melaksanakan hajat mereka kira-kira 100 meter dari pintu utama ke kompleks-kompleks tersebut. (rujuk di sini)

AYG ; ucapan terima kasih kepada anggota Polis (bapak Polisi)Indonesia kerana begitu perihatin terhadap keselamatan warga Malaysia yang berada di Indonesia dari terperangkap dalam sikap ganas kumpulan-kumpulan batak upahan yang tidak berpendidikan, juga yang sudah hilang kewarasan pemikiran……

Sikap ‘terlampau tanpa kewarasan’ layak di beri kepada kumpulan-kumpulan ‘batak upahan’ ini kerana mereka tidak lagi mahu menilai cirri-ciri keharmonian hubungan baik di antara Kerajaan Indonesia-Malaysia, hubungan baik antara pemimpin kedua-dua Negara serta hubungan baik antara warga Indonesia-Malaysia yang sebahagian besarnya wujud dari satu rumpun malah satu penganutan agama……….

Kalau si batak upahan Mustar ini berfikiran waras tanpa dipengaruhi ‘upah lumayan’ atau kepentingan politik tertentu, mungkin si batak-batak ini dapat menilai sendiri di atas sesuatu insiden yang berlaku itu, adakah ianya di atas kehendak seluruh warga atau Kerajaan Malaysia ?

Kerana perbuatan keji dan kejam majikan ‘non humanism’ terhadap pembantu rumah Indonesia, maka keseluruhan warga Malaysia dipersalahkan, dihina serta diperlekehkan…….

Buka mata sikit wahai ‘batak-batak upahan’……. Buka minda juga, lihat sekeliling seluas-luasnya…… jangan jadi ‘katak bawah tempurung’ yang hanya tahu membuat onar dalam Negara sendiri dengan hanya sekadar mendengar suara-suara luar dari kegelapan bawah tempurung saja……..

Sepatutnya, Kerajaan Indonesia perlu tegas dengan sikap “batak upahan’ macam si Mastur Bona Ventura ini, inilah manusia ‘batak’ yang mementingkan diri dan hanya tahu buat onar apabila mendapat upahan……. si Batak yang tidak perdulikan kepentingan keharmonian, kemakmuran hubungan masyarakat antara Negara asalkan perut sendiri berisi……


16 comments:

  1. si batak ni memang keja sebagai 'pendemo' upahan,
    tentu majikan dia seronok dengan kebodohan yang ditunjukkan.

    ingat ayat ni "ke Indonesia membentang masalah negara". Kata orang Malaysia yang selalu berjumpa mahasiswa dan aktivis disana.

    ReplyDelete
  2. Bagaimana pulak dengan kes amah Indonesia yang membunuh kanak jagaan nya..
    Nasib baik Rakyat Malaysia tak berperangai seperti Batak2 gila tersebut... membuat demonstrasi kerana satu kes walaupun ini melibatkan kematian seorang "KANAK2" yang baru nak mengenal dunia..
    Sebenarnya banyakl lagi kes Amah Indonesia yang bertindak demikian (Boleh ditonton di u-tube) tapi rakyat Malysia lebih rasional dan bertamadun.

    ReplyDelete
  3. Malanau Blogger, Anonymous 1, terima kasih komen..
    Betul sangat tu, dek kerana warga Malaysia lebih rasional dan bertamadunlah maka setiap perbuatan jahat warga Indonesia di Malaysia di atasi mengikut saluran yang sepatuntnya.... bukan macam si batak itu..... janji dapat upah lumayan...

    ReplyDelete
  4. Kita kena hentikan amah yang ada dan hantar pulang,ambil yang baru dari negara jiran yang lain ..ramai yang bersedia ke Malaysia.

    ReplyDelete
  5. UG, kawan rasa, kalau kerajaan Malaysia merencana satu pelan yang sesuai bagi jawatn 'pembantu rumah' sebagaimana yang disyaratkan kepada warga Indon, dengan kemudahan penyelarasan gaji, KWSP dan lain-lain sebagaimana guru-guru pra sekolah, pengasuh Kemas, kawan rasa, ramai wanita dari Malaysia sendiri bersedia bekerja sebagai pembantu rumah.... pada kerja kilang...

    ReplyDelete
  6. YG,

    batak bodoh ni kalau datang Malaysia ni mau kena pijak beramai-ramai ni.. sakitnya hati!!

    ReplyDelete
  7. AYG, Kerajaan Indonesia seolah-olah tidak berkuasa dan berupaya mengekang si batak kristian ini, apa yang dilihat si batak kristian ini lebih berpengaruh dalam menguasai pemikiran umat Islam yang jauh lebih ramai dari si batak ini...

    ReplyDelete
  8. YG,

    Syarat yg diminta untuk pembantu rumah dari Indonesia amat tidak munasabah. Hampir separuh dari mereka tidak menpunyai skill atau pengalaman yg sepatutnya. Tetapi majikan Malaysia masih mengambil dan melayan mereka sebaiknya dengan gaji yang berpatutan, dan kemudahan yang sederhana mungkin tidak terlalu mewah. Kebanyakan mereka bersyukur dan berkerja dengan baik begitu juga dengan majikan pun tiada masalah dengan mereka. Tetapi ada juga pembantu rumah dari Indonesia yang membuat masalah sama juga dengan majikan di malaysia. Tetapi perutusnya sangatlah kecil. Tapi cara Bendera dan setengah pemimpin Indonesia bercakap seolah olah semua nya buruk tentang Malaysia. Seeloknya pemimpin Indonesia berusaha memajukan rakyat mereka dan bertekad tidak ada pembantu rumah indonesia berkerja dimana mana negara di dunia yang ada hanya warga kerja expetarerate yang berkelulusan tinggi yang mempunyai pengetahuan, dan pengalaman yang bersedia berkerja secara profesional contract di luar negara di seluruh dunia. Alangkah bagus bila ini berlaku, dimana siapa pun tidak boleh melakukan sesuka hati keatas warga kerja Indonesia. Tanya pada pemimimpin Indonesia apa yang telah mereka lakukan untuk memastikan pekerja Indonesia di luar negara atau rakyat Indonesia menikmati stardard ini. Setiap tahun berpuluh ribu warga indonesia merentas sempadan dan lautan, bertempur
    dengan lanun dan keamanan mencari sesuap reziki yang halal untuk keluarga tersayang dikampung halaman. Untung nasib dapat majikan yang mergerti dan perihatin walaupun tidak dapat memberi yang terbaik, atau yang malang mendapat musibah di pertengahan jalan. bagi yang tak bernasib baik kita doa kan mereka, dan yang lain kita juga berdoa agar sama sama menjaga kehomonian yang ada. Sesungguhnya kita salin perlu memerlukan sesama kita.

    MA

    ReplyDelete
  9. lanchow lu laaa... kutuk batak, tapi bagi kp kat batak untuk undi bn!!!! hidup batak....

    ReplyDelete
  10. Salam Yang Gambi,

    Mustar Bona Ventura, ada apa pada nama... ya memang nama indah namun pemiliknya tidak mampu mempamerkan sikap yang sepatutnya ada pada orang yang bernama serupa itu.

    Batak upahan mungkin diupah oleh pihak2 yg ada di negara kita juga bergabung dengan pembangkang di Indonesia...kalau tak masakan mereka bertahan sehingga kini mengadakan tunjuk perasaan lebih2 lagi didalam situasi ekonomi yg belum pulih lagi...

    ReplyDelete
  11. Anonymous ke 4, kamu keturunan batak makan anjing ke ? seburuk-buruk orang BN akan berhati-hati nak beri PR (taraf penduduk tetap) pada warga asing, lebih2 lagi nak bagi KP bertaraf warganegara pada mereka, apa lagi keturunan batak macam kamu, kalau ada pun mumgkin yang beragama Islam dan telah menunjukkan kesetiaan mereka kpd negara, berumahtanggga dgn warga tempatan..... BUkan macam jenis satu warga tu, tak sedar diri bila telah diberi taraf kewarganegaraan... macam kamu mungkin...

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Tuan Yg,

    Kes-kes seperti Winfaidah dan Nirmala Bonat hanyalah satu alasan pada mereka untuk menjadi bahan propaganda bagi melancarkan sentimen anti Malaysia.

    Apakah mereka lupa akan kes-kes pembantu rumah warga mereka yang bertindak mendera majikan di Malaysia malah ada sampai yang dibunuh?

    Tidak kurang juga kes-kes anak-anak majikan yang masih kecil didera, ditendang terajang tanpa belas kasihan.

    Tidak pula kita menyalahkan kerajaan Indonesia atau cuba bertindak melancarkan perang seperti mana yang mereka lakukan sekarang.

    Tindakan mereka ini hanyalah menggambarkan akan kekurangan akal dan tidak mengenal erti ketamadunan.

    Kalau sudi silalah tuan ke laman saya. Saya juga ada meyiarkan artikel berkenaan mereka-mereka ini

    ReplyDelete
  13. batak ni didalangi puak gereja kristian... semua tahu megawati nak jatuhkan presiden bambang...

    ni kes sama mcm anwar lah...

    ReplyDelete
  14. BATAK TU APA.BINATANG KE? SPESIS KERA KE ATAU ALIEN .

    ReplyDelete
  15. klu nak tau org batak memang byk yg jadi preman(gengster) kat jakarta, sebab tu le perangai mcm saitan, diorang klu pasal nak rebut tenmpat collect jaga parking pun boleh gaduh besar. apa lagi klu dapat ubah buat demo, itu adalah kerja yg lebih mudah.
    lagi satu kebanyakan batak ni Kristien, jadi memang menantikan peluang utk melaga2kan org islam.
    Batak ni takde le bagus sgt, dgn org tempatan lebih2 lagi dari jawa timur(Bonek) tak berani diorang kacau.
    Tapi yg peliknya ada pulak org Islam indon yg ikut serta, yg dgn mudahnya dipergunakan oleh batak2 ni.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..