Sunday, June 27, 2010

Mahfuz terkejut beruk- Felda mahu saman Suara Keadilan


Tindakan kerajaan dan FELDA yang akan menyaman akhbar Suara Keadilan serta beberapa pemimpian PKR, pemilik permit dan Ketua Pengarang telah mengejutkan Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS.

Kononnya Kerajaan gagal memberi penjelasan isu dan memerlukan satu siasatan menyeluruh yang dikendalikan oleh suatu jawatankuasa siasatan bebas dibentuk dengan segera demi untuk menyelamat institusi FELDA yang dibangunkan atas keringat dan tulang empat kerat peneroka. Klik

AYG ; Persoalannya, dimanakah yang dikatakan FELDA dibangunkan di atas keringat dan tulang empat kerat peneroka ?

Peneroka-peneroka Felda perlu ingat sejarah, FELDA wujud hasil dari Manifesto Pilihan Raya 1955 Negeri Pahang yang telah menjadi sandaran penubuhan Rancangan Tanah Felda. (sila rujuk di sini)

Para peneroka serta generasinya perlu tahu, kalau bukan kerana UMNO serta Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein merancang untuk membangunkan rancangan tanah Felda di seluruh Negara, peneroka-peneroka Felda tidak akan dapat menikmati hidup seperti sekarang.

Para Peneroka serta generasi perlu mengimbau kembali sejarah penubuhan FELDA sebagai muhasabah diri, dengan penubuhan FELDA telah menjadi titik tolak untuk meningkatkan ekonomi orang Melayu di luar bandar.

Tertubuhnya FELDA adalah untuk mengimbangkan ekonomi bangsa Melayu agar tidak wujud jurang yang berbeza di dalam masyarakat yang berbilang kaum pada waktu itu, lebih jelasnya, penubuhan organisasi FELDA telah memberi impak terhadap survival nasib bangsa Melayu dan Bumiputera dalam usaha membina status ekonomi sosial mereka.

Ekoran itu, dalam usaha memastikan kehidupan masyarakat peneroka berada dalam keadaan baik dan selesa, FELDA telah menyediakan pelbagai kemudahan asas seperti sekolah, pusat kesihatan, masjid, pejabat pos, balai polis, dewan serbaguna, kompleks sukan, gelanggang futsal, surau, kuil, padang awam, stesen minyak, balai raya, klinik bidan dan banyak lagi.

FELDA juga tidak mengabaikan golongan generasi peneroka, kerana golongan ini juga merupakan golongan pelapis yang bakal mewarisi tanah bertuah ini. Bagi menentukan warisan ini tidak terbiar dengan arus perkembangan zaman, FELDA dan Kerajaan mengwujudkan Skim Tuisyen Felda (STF) untuk murid-murid yang akan menduduki peperiksaan UPSR, PMR, dan SPM.

Komitmen yang diberikan, maka ramai anak-anak peneroka Felda berjaya melanjutkan pengajian ke institut pengajian tinggi serta memiliki kerjaya bertaraf professional seperti doktor, peguam, jurutera, tokoh korporat, malah ada juga dari kalangan mereka yang menjadi wakil rakyat.

Apa yang dilihat, PAS-pakatan pembangkang sedang berusaha keras mempengaruhi masyarakat peneroka Felda, khususnya di Pahang.

Maka, muncul individu macam Mazlan Aliman yang ditugaskan menjaja cerita yang tidak benar, memburuk-burukan UMNO-BN dan FELDA untuk menagih simpati peneroka, generasi kedua peneroka agar memihak kepada PAS-pakatan pembangkang.

Generasi kedua peneroka zaman ini perlu sedar, betapa mereka semua beruntung kerana membesar serta menikmati pelbagai kemudahan yang disediakan oleh FELDA, jauh berbeza di zaman kawan (AYG) yang membesar dalam serba kekurangan semasa mula-mula ibubapa kawan (AYG) menyertai FELDA sekitar tahun-tahun 70an……..

Justeru itu, dimanakah yang dikatakan oleh Mahfuz institusi FELDA yang dibangunkan atas keringat dan tulang empat kerat peneroka ?

Apa yang jelas, kepimpinan UMNO yang telah berusaha dengan keringat serta tulang empat kerat mereka untuk mengwujudkan FELDA semata-mata membantu rakyat, khususnya bangsa Melayu-Bumiputera selaras dengan pendirian kerajaan UMNO-BN yang berpegang kepada gagasan “Rakyat didahulukan, Pencapaian Diutamakan”……..


24 comments:

  1. 1. felda mmg bukan dibangunkan oleh tulang 4 kerat peneroka (AGENSI FELDA). tapi ada rancangan awal yang dibangunkan oleh tulang 4 kerat mereka atas bantuan kerajaan pada masa itu. (hanya beberapa rancangan). kebanyakan rancangan yang ada selepas itu hanyalah peserta peneroka yang masuk ke dalam rancangan dengan sudah dimajukan ladang dan rumah yang telah siap dibina.

    2. isu yang penting adalah isu susut tunai (tabungan felda). alasan tanam semula juga boleh diterima kerana tabungan tanam semula sememangnya tidak mencukupi untuk menampung kos pembangunan tanam semula sehingga berhasil. dan kebanyakan peneroka juga masih belum membayar habis hutang felda selepas 25tahun manjadi peneroka (sebelum program tanam semula ingin dilakukan).

    3. kaki tangan felda juga dapat merasakan akibat tunai felda merosot. contohnya, bajet tahunan dipotong sehingga 50% bagi anak syarikatnya felda plntations. sehinggakan felda plntations terpaksa mengeluarkan tabungannya selama ini sebagai tambahan modal.


    p/s : kalau nk cakap pasal felda masa nie, mmg bnyak. peneroka tidak sedar diri. pengurusan felda bermasalah.

    apa-apapon, siasat lah kemana hilang tabungan felda yang CEO terdahulu katakan tidak habis untuk membayar gaji dan bonus kakitangan untuk masa 10tahun mendatang.

    pulangan keuntungan felda plntations tahun 2009 yang diberikan adalah >800juta (target felda hanya >550 juta)

    habis juga ker?

    ReplyDelete
  2. ada yang benar n ada yang salah. tegur yang salah, perbetulkan yang salah. lebih baik dari terpekik terlolong tanpa berbuat apa2.

    ungkit mengungkit tiada kesudahan. lakukan yang dijanjikan. kerajaan dipilih untuk membantu rakyat. selepas rakyat memberi kepercayaan kepada kerajaan. jangan jadikan kerajaan sebagai satu hak persendirian seperti bissness..

    jadikan lah kerajaan malaysia bersih. tugas pembangkang pula menegur kesilapan yang dilakukan oleh kerajaan bagi menjadikan rakyat terbela dari dua2 pihak. perbetulkan konsep apa itu kerajaan n apa itu pembangkang. untuk menjadikannya lebih berguna n baik untuk rakyat.

    tq

    ReplyDelete
  3. Man, tiak dinafikan komen tuan, tapi kita harus juga sedar bagaiman pengurusan itu dibuat utk pembangunan, kebajikan peneroka, generasi serta kakitangan/pegawai-pegawai Felda........kalau benar, mengapa perlu diwar-warkan sehingga menanamkan kebencian dikalangan peneroka....siasatlah sampai ke akar umbi pengurusan Felda dgn cara yang lebih adil, bukan sekadar mendakyah tanpa bukti....

    ReplyDelete
  4. kalau pembangkang memang menegur untuk kebaikan tak apa. Tetapi banyak sangat pembangkang menegur untuk melingkupkan kerajaan. Habis, kalau Kohilal orang ramai tegur, adaker pembangkang jawab dengan cara yang telus?

    Sekadar jawab salah pengiraan sapa pun boleh jawab..

    ReplyDelete
  5. itu yang dikatakan, yang salah org yang mengadu domba. setiap yang dilakukan ada tujuan baik dan buruk. banyak sudut pandangan yang boleh dilihat. kebajikan x perlu di ungit. seperti sumbangan jika di ungkit nama nya tak ikhlas dan x membawa apa2. yang di sumbang perlu sedar diri. dari pandangan -ve pula, sumbangan kerajaan dikatakan bagi pancing undi (politik).

    sudah dinyatakan pada masa hujung2 dunia ini, kata2, ucapan, penulisan lebih tajam dari pedang. itujugalah yang membawa kemusnahan dunia.

    p/s : kurangkan berkata yang tidak perlu, lakukan kebaikan tanpa harapkan balasan.

    kita berada di zaman penghujung dunia. sedar lah.. jgn leka.

    n

    tq.

    ReplyDelete
  6. Felda dilihat satu-satunya agensi kerajaan yang berjaya serta mempunyai dana yang besar untuk membangunkan negara, masayarakat Peneroka serta Kakitangan dlm Felda 99% terdiri bangsa Melayu-Bumiputera.... ini sangat-sangat menjadi idaman DAP, setelah gagal cuba memanipulasikan dana Tabung Zakat Selangor....... PAS serta Melayu PKR sekadar menjadi barua utk memecahbelahkan masyarakat Melayu Felda........

    ReplyDelete
  7. Sdr Man, saya rasa selama ini Kerajaan, mahu pun Felda tidak pernah mengungkit setiap kebajikan yang dibuat terhadap masyarakat peneroka.... tetapi bila pembangkang sudah mula mengadu domba masyarakat peneroka utk kepentingan politik dan kuasa.... apa salahnya diperingatkan semula...

    ReplyDelete
  8. aku seronok tgk blog politik. semua ada ragam nya. nk jwb xkn habis. penyokong kerajaan mcm nie, penyokong pembangkang mcm nie. bila dilihat dari atas, kedua2nya sama.

    org di bawah terpaksa mendongak melihat org di atas. orang di atas, melihat org di bawah sgt kecil.

    pandangan sumua berbeza. jd, konsep hidup perlu di betulkan semula.

    aku nk stop pon xleh.. seronok tgk lagat manusia.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia.

    Kami di Unit Media Permatang Pauh selama ini hanya berpeluang membaca dan juga memberi komen ke blog Tuan. Blog Tuan telah banyak memberi info dan juga penerangan berguna buat kami terutamanya tentang putarbelit pembangkang.

    Hari ini, Unit Media Permatang Pauh telah menyahut seruan DS Najib untuk memperkuatkan lagi serangan terhadap pembangkang didalam ruang maya. Dan kami dengan rendah dirinya mohon ingin bersama Tuan serta para bloggers pro kerajaan lainnya berrganding bahu didalam usaha ini.

    Kami telah linkkan blog Tuan ke list kami dan kami harap Tuan sudi linkkan blog picisan kami ini ke list tuan juga. Diharap, kami yang masih baru ini akan mendapat tunjuk ajar dari pihak Tuan. Semoga perjuangan kita diberkati.

    Jutaan terima kasih dari Unit Media Permatang Pauh.

    ReplyDelete
  10. sahabat-sahabat semua cuba perhatikan...
    satu persatu institusi yang ditunjangi oleh Melayu dipersoal dan diserang secara terancang.BTN, Polis, Tentera, Biasiswa, Raja Melayu dan terkini Felda..mari kita fikir siapa disebalik semua perancangan ini..kena ingat..membina sesuatu amat sukar dan bertahun-berpuluh tahun lamanya..tetapi nak meruntuh hanya perlu sehari..manusia yang baik akan mencari kebaikan di antara keburukan tetapi manusia yang jahat sentiasa mencari-cari satu keburukan di celah-celah jutaan kebaikan.

    ReplyDelete
  11. Kah kah kah..mr.bean dah terkejut beruk tu...selama ni dia ingat dia tu jaguh sangat...sekarang baru buku bertemu ruas...kalau setakat menyalak serta membuat fitnah didamalam parlimen tu boleh laa sebab derselindung dibawah akta parlimen..sekarang mahfuz dah nganga

    ReplyDelete
  12. melayurayadailySunday, 27 June, 2010

    AYG,
    TERKEJUT BERUK..TERKEJUT BERUK...TERKEJUT BERUK sedap pula lebel itu disesuaikan dengan PAS. Tahniah kita kerjakan cukup2. Tak patut Felda tak saman Mazlan Alimin and the gang. Puteri kawan dah bising tu, pam kuat-kuat gambi TQ

    ReplyDelete
  13. Salam,

    dia terkejut sbb melewati tahap kecerdikannya.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih sahabat semua memberi pandangan yang baik dalam isu ini untuk sama-sama kita renungi...

    Kita adalah lebih baik supaya tidak terpengaruh dgn dakyah pembangkang yang satu persatu menimbulkan isu termasuk Felda..... kalau ianya benar, mengapa tidak berani menampilkan dgn bukti, hanya sekadar mengwar-warkan saja...

    ReplyDelete
  15. Takat cari salah orang, memanglah senang...

    ReplyDelete
  16. Salam tuan -tuan sekalian.... saya sangat setuju apa yang di katakan oleh saudara ANON tu. Cuba kita fikir akan serangan yang di lakukan oleh pembangkang yang bangang lagi angkuh terutama MR. Bean yang macam arnab dan berkobar kobar nak bongkar semua......
    Dia tak pula nak bongkar pasal KOHILAL plak tu....
    Ini apa maksud, seperti yang berlaku zaman keruntuhan Kesultanan Melayu Melaka.....Lepas jatuh, menyesal tak sudah dan nama akan buruk hingga sepanjang zaman.....

    ReplyDelete
  17. Salam,

    sesungguhnya mahfuz adalah sebahagian dari beruk. Bila dia terkejut, memang takde bezanya dia dengan beruk. he he he. .

    ReplyDelete
  18. Itulah mahu cari kesalahan orang atau kerajaan tetapi mahu memajukan Felda bukan kerja yang mudah. Menyediakan kemudahan impra dan lain-lain yang memerlukan belanja yang besar dan kos yang tinggi.

    ReplyDelete
  19. Kalau koperasi yang kecil pun tak dapat di usahakan sehingga membawa kerugian yang besar jangan le ada hati nak menganalisis akan untuk rugi syarikat lain.

    Baik duduk rumah dan belajar matematik.

    Mahfuz ni dalam lama sangat dibiarkan berkicau sesekali tutup mulut dia dengan GAM UHU.

    ReplyDelete
  20. sungguh bijak bangsa pengkhianat menusuk masuk sampai kesetiap liang roma bangsa melayu utk megulingkan hak org2 melayu serta menghapuskan nyawa anak2 melayu akan datang.....kalau lah ramai lg melayu yg tak sedar alamat nya semua hak melayu akan menjadi hak mereka....anak dan bangsa melayu akan menjadi abdi dan hamba sehingga keakhir zaman.....'MEMANG LAH MELAYU TAK KAN HILANG DIDUNIA.....TAPI MELAYU BERKEKALAN MENJADI BANGSA YG MELARAT SAMPAI KIAMAT DUNIA......

    ReplyDelete
  21. Kepada Mahfuz (Mampus??), Husam Musang?? dan Mazlan: Tahniah kerana berjaya menjadikan diri anda dan parti anda sebagai BARUA DAP. Andalah pengkhianat bangsa. Kembalilah kepangkal jalan sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  22. AKU ANAK FELDA..kini aku generasi kedua yg.berpendidikan dan bertaraf profesional..Tanpa felda, melayu masih berada di estate dan kampung2. Kami warga Felda amat tersinggung dan marah terhadap strategi pakatan haram jadah memfokus untuk menghina Felda yg.amat-amat-amat berjasa terhadap kami. Kami faham kekecewaan pakatan yg.tidak berjaya masuk ke Felda..Kerana setiap Felda adalah kubu kuat BN kerana kami bangsa tahu mengenang budi..

    ReplyDelete
  23. sebagai salah seorang dari anak peneroka Felda saya tidak nampak kaitan diantara Felda dan peneroka secara relatifnya. felda telah memberikan tempat tinggal dan ladang dengan labih kurang jumlahnya kalau diukur dengan 10 ekar sawit/getah budak sekolah pun rasa nak pengsan mendengarnya. bayaran diselesaikan dalam masa lebih 15 tahun dan kemudiannya diberikan geran hak milik. sepatutnya sampai disitulah tugas Felda, felda dah macam kampung lain JKR,jba DAN LAIN-LAIN AGENSI AMBIL ALIH. cukai pintu pun dibayar terus kepada kerajaan negeri. tapi kenapa felda masih bersama peneroka. jawapannya mudah kalau dibiarkan masuklah anasir yang asyik nak mangaut keuntungan. felda pulak akan jadi sarang judi dan dadah. akhirnya felda buat kerja-kerja sosial terus jaga organisasi yang satu-satunya ada di dunia.tambah lagi felda pulak bayar bonus pelik tu..kenapa orang kampung tak pulak diberi bonus sedangkan mereka tak pernah dapat hasil yang semewah tu. kat mana duit tu diambil untuk bayar bonus sedangkan peneroka telah dibayar hasil ladang mengikut harga pasaran. setengah tu jual luar dari Felda lagi. Felda kalau tak silap saya ambil keuntungan dari Felda Plantation yang mengusahakan tanah yang tidak dimasukan peneroka sedangkan janji kepada kerajaan negeri dulu untuk peneroka. tak adilkah lagi felda ni...kalau benar pun berlaku penyelewengan tak seringgit pun duit peneroka akan hilang. yang benar tetap benar.cuma saya mahu kalau boleh siasatlah samada projek yang dibuat sampai matlamatnya. contohnya buat dewan orang ramai. yang menggunakan mungkin kambing dan lembu saja. yang bagi pinjaman lembu mungkin tinggal kandangnya saja. fikirlah sendiri bang

    ReplyDelete
  24. kalau dah makan mulut disuap sedarlah sikit. kalau tak nak berterimakasih jangan kuarang ajar pun dah cukup. itulah kata2 yang sesuai untuk para peneroka dan generasi kedua yang menjadi barua kepada PAS,PKR dan DAP. Ingatlah DAP tu adalah serpihan PAP disingapura yang didalangi oleh yahudi.yahudi adalah musuh islam sampai kiamat. sekarang tempat sembahyang kita pun dia dah dibagi untuk bertazkirah. ulamak pas tak kata pun.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..