Friday, June 25, 2010

FELDA - rizab tunai menurun, eset meningkat, Mazlan buat laporan Polis dakwa berlaku penyelewengan



Mengajak peneroka-peneroka Felda membuat laporan Polis memang sudah jadi kerja Mazlan Aliman, itulah saja tugas yang mampu dibuat untuk memenuhi agenda pakatan PAS-PKR-DAP.

Ekoran itu, Mazlan Aliman bersama pimpinan pakatan PAS-PKR-DAP Pahang membuat laporan Polis di IPD Temerloh terhadap Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak dan Dato’ Ahmad Maslan kononnya ada berlaku penyelewengan berhubung isu penyusutan nilai rizab tunai Felda. Klik

Mazlan serta kuncu-kuncunya mendakwa wang peneroka Felda telah dibazirkan sesuka hati serta beranggapan Felda akan terpaksa membuat pinjaman baru berskala besar atau diisytiharkan bangkrap. Klik

AYG ; apakah benar rizab tunai Felda yang berbilion-bilion itu semuanya milik peneroka-peneroka Felda ?

Selain daripada wang tabungan tanam semula yang hanya berberapa peratus saja, duit datang dari mana pulak peneroka-peneroka menabung dengan Felda ?

Setahu kawan, semua hasil-hasil ladang yang dijual kepada kilang-kilang Felda dibayar tunai kepada peneroka, dari mana pulak datangnya duit peneroka ?

Dato’ Ahmad Maslan telah pun memberi penjelasan walaupun rizab tunainya menurun RM2.73 bilion tetapi dalam tempoh yang sama nilai aset semasa dan tetap FELDA antara 2004 hingga 2009 meningkat RM6.2 bilion menjadi RM15.4 Bilion.

Penurunan rizab tunai FELDA kerana menampung pelbagai perbelanjaan untuk pembangunan sosio-ekonomi. Klik

Salahkah, peruntukan sebanyak RM2 billion yang digunakan untuk pembangunan tanam semula termasuk sarahidup dan pendahuluan hasil kepada peneroka ?

Tidak dinafikan, setiap peneroka ada menabung untuk tanam semula ladang di antara RM6,000 ke RM9,000, tetapi kalau kita fikir-fikir, adakah cukup dengan jumlah itu bagi menampung pengurusan tanam semula selama 2 ke 3 tahun sebelum pengeluaran hasil ?

Bagaimana pula dengan pendahuluan sara hidup di antara RM700 ke RM1,500 yang diberi kepada peneroka semasa proses tanam semula selama tempoh tersebut ?

Salahkah, peruntukan sebanyak RM603 juta yang digunakan untuk memberi pinjaman membaiki atau membesarkan rumah kepada peneroka di antara RM20 ribu ke RM40 ribu ?

Cuba kita fakir-fikir, program pinjaman membaiki atau membesar rumah baru bermula, Felda masih belum dapat mengutip keseluruhan hutang-hutang pinjaman di antara RM200 ke RM350 sebulan dari peneroka, bayangkanlah, ada dikalangan peneroka membuat perjanjian bayaran balik pinjaman selama 15 tahun dan untuk kebajikan siapa ? Lu fikirlah sendiri………

Salahkah, peruntukan sebanyak RM253 juta untuk tabung kemiskinan di Sabah ?

Bukan sahaja di Sabah, di Semenanjung pun ramai para peneroka, keluarga peneroka yang menerima pelbagai bantuan kemiskinan, walaupun kebanyakannya tidak layak bertaraf miskin……

Salahkah, peruntukan sebanyak RM662 juta untuk membina atau membeli bangunan baru sebagai eset tetap Felda ?

Tidakkah semua eset itu akan tinggi nilainya dimasa-masa akan datang ?

Bukan itu sahaja yang diberi peruntukan kepada kebajikan para peneroka dan keluarga peneroka, banyak lagi disediakan seperti pembangunan pendidikan, kemahiran, ushawan dan macam-macam lagilah……… semua untuk kebajikan peneroka…..

Berapa banyak sebulan para peneroka menyumbang kepada Felda untuk menampung semua peruntukan tersebut ?

Kalau tak ada, tak payahlah nak tuduh atau membuat fitnah kononnya duit peneroka telah dibazirkan sesuka hati oleh Felda………

Lebih baik peneroka-peneroka tanya atau buat laporan Polis ke mana perginya pelaburan saham-saham dalam KOHILAL atau ke mana perginya pelaburan berjuta-juta duit peneroka ke atas SAHAM HARI TUA anjuran juak-juak PAS yang lesap begitu saja sekitar tahun 2002-2004. Dengar khabar ada peneroka telah melabur lebih RM20 ribu….. jangankan dividen, modal pokok pun lesap……….( ada sorang dua pelabur yang sasau sampai sekarang)

Ada sesiapa dari kalangan peneroka yang buat laporan Polis ? yang banyak kena tipu penyokong-penyokong pembangkang, sebab itu senyap je……..malu nak dakwa kena bodoh begitu saja…….. itu baru betul-betul kena tipu, kena bodoh, betul tak ?

Sebenarnya puak-puak pembangkang sudah kehabisan isu hendak menghasut peneroka-peneroka Felda, lebih-lebih lagi Mazlan Aliman, apa taknya, PRU 13 tak lama lagi, nak jadi calon lagi, bertanding kat Johor langsung orang tak pakai, kat Pahang sajalah tempat yang masih boleh nak kelentong……. Kawan rasa lebih baik Mazlan jaga kebun pesaka kat Felda di Johor tu…..

Pendapat kawan, eloklah rasanya FELDA, Dato’ Sri Najib, Dato’ Ahmad Maslan mendakwa pulak Mazlan Aliman ke Mahkamah kerana suka menghasut, membawa fitnah dikalangan peneroka Felda……..


17 comments:

  1. SLM BRO...SIALIMAN TU JAKI KOT SBB STRATEGI KERAJAAN DH BERJAYA MENGANGKAT MARTABAT DI MATA DUNIA. SBB NEGARA2 LUAR PUN MULA MENGIKTIRAF DAN MENGADAPTASI KAEDAH PENGURUSAN FELDA. AHHH SNANG CITER BUDAK PENCACAI MCM SIALIMAN NI DH XDE KEJE LA TUU KEHKEHKEH

    ReplyDelete
  2. Mamat nie bukannye paham debit kredit akaun. Cuba tya dier agak2 tunai dgn current asset letak belah mane? Tok tau la kot2 dia jwb dok bwh buntut dia.... Bie trick xder lain lani. Nk main emosi peneroka sbb nk sambar area felda lani.

    ReplyDelete
  3. salam.... cerita ni MUNGKIN terjadi apabila golongan cerdik pandai cucuk mencucuk terlibat. Sedarkah peneroka-peneroka bahawa skop pekerjaan mereka hanya perlu mengusahakan ladang-ladang. bertuah lah sekiranya peneroka felda dapat bantuan penuh. peneroka kena ingat, pada masa zaman tun razak lagi, setiap yang nak menjadi peneroka ni akan dipilih sama ada layak atau tidak. ini bermaksud majoritinya kerajaan membantu bakal-bakal peneroka ini mempunyai hala tuju dalam perkerjaan dan pendapatan walaupun tak mempunyai tanah! seperti kata yang gambi, setiap tanah, kos untuk mengusahankan dengan tabung peneroka sendiri khas nya untuk berdikari dalam kos tanam semula tak cukup. dlm masa tempuh 2 setengah tahun penghasilan. tapi sedarkah mereka nasib peneroka felda lebiih baik dari peneroka atau pekebun sendirian yang lain. dari faktor lain, pegawai-pegawai kerajaan yang sepatutnya menjalankan tugas penerangan dlm sektor terbabit perlu lar mengasah ketajaman berfikir, generasi pegawai-pegawai yg berumur sudah takde dalam kelompok kerajaan. maka isu sebenar kalau diselidik, pegawai-pegawai yang fresh ni walaupun keluaran dari uni agro atau uni apa-apa pun tak tahu apa maksud dura, yang gambi, dan dahan 25? org kampung atau peneroka lebih tahu.. pegawai-pegawai baru ni semangat kerja lebih ... tapi lebih ke Office dan tidak mahu menerima nasihat atau penerangan pengalaman walaupun dari pegawai rendah yg lebih berpengalaman walaupun mereka ini bukannya lepasan Uni. kerajaan kalau nak majukan sektor industri utama negara, kena buat rombakan dari sudut positive dan inovative tidak semestinya bergantung pada JPA berkenaan sistem pengagihan jawatan. lihat kilang swasta, pekerja yg bermula dari bawah, diberi training serta peluang yang lebih baiik sekiranya berjaya meningkatkan produktiviti. mereka akan diserapkan kejawatan yang lebih tinggi secara berperingkat sehinggalah tahap engineer. lepasan universiti yg mempunyai ijazah juga di latih dari bawah oleh mereka yang tidak mempunyai ijazah, bagi memantapkan skill, sekaligus rotation pengembangan dan kelemahan dapat ditutup. zaman sekarang bagi remaja yg mempunyai sekeping kertas yg dipanggil degree hanya kerja tunggu dapat duit bila masa sampai, bila kerja disektor kerajaan, mereka bukan nak menaikan semangan nasionalisma dan semangat bekerja bersama pada orang sekeliling, harap pihak kerajaan pantau pengambilan dan perjawatan. ini kerana jika mereka ini tidak disedarkan dan hanya berbangga dengan degree... dalam masa yang singkat boleh turn jadi pedigree! orang lama dah takde... orang muda patut berfikir demi negara dan bangsa... peneroka harus bersyukur kerana masih mempunyai tanah... fikir lar nasib org melayu yang masih miskin, tak berkemampuan utk memiliki tanah walaupun 1 ekar!

    ReplyDelete
  4. Salam, Yang Gambi,
    Saya amat bersetuju dengan anonymous yang memberikan penjelesan. Jika kita lihat masih lagi ramai rakyat yang miskin walaupun tidak ada tanah 1 ek untuk diusahakan padahal peneroka lebih baik penghidupan dari penduduk miskin di kampung tradisi di luar sana.

    ReplyDelete
  5. MasyaAllah..CCZ tulis panjang lebar dah hilang waktu post comment..Takpa CCZ ulang. Kerap kali panglima perang PR terdiri dari mereka yang keloli, ghaplah dan bengap! Bukan ketahuan cakap mereka. Kalau kita cakap berdasarkan fakta, mereka takkan faham sebab terima guna akal kepala lutut. Nak bohong apa? Dalam keluarga besar CCZ, jenis macam Mazlan ni bercambah tetapi taklah sampai menyusahkan orang lain heret ke balai polis buat laporan sampah!Kohilal bagi mereka ke skecik saja. Apapun tak komen.

    ReplyDelete
  6. salam

    siapa yg membantu peneroka selama ini ? bila dah senang macam2...... ditambah dgn berok2 yg tak senang lihat kemajuan.

    ReplyDelete
  7. biasalah orang melayu ni..bodoh bangang mengalahkan yahudi..ibarat melepaskan anjing tersepit..kerajaan dah bantu macam macam tapi masih juga nak sokong pembangkang..

    ReplyDelete
  8. dia tu memang jenis manusia yang suka menghasut dan mempurak perandakan manusia sejagat....apa yang kerajaan dan FELDA buat semua tak betul.dasar gonjol......

    ReplyDelete
  9. Mudahlah kerja kalau boleh tohmah dan buat lapuran polis. Padahal lapuran yang dibuat itu cuma mengutip cerita dari mana mana sahaja. Kemudian untuk membuat siasatan dan penjelasan mengenainya memerlukan tumpuan tenaga, masa dan kos yang banyak. Itupun pencemaran minda yang terjadi masih tetap banyak yang tidak dapat dibersihkan. Ia menular membakar dan menghasut ramai orang dan ramai pula merelakan diri untuk menjadi agen penyebar.

    Maka barangkali kita perlu memperinci serta memperjelaskan tahap tanggongjawab pihak pihak yang membuat lapuran polis. Kena ada tanggong jawablah; jangan ada hak dan kebebasan sahaja.

    ReplyDelete
  10. sebenarnya saya yg menulis penjelasan panjang tu... bila ada kesempatan saya akan buat blog... bukan atas kepentingan sendiri, tapi kepentingan bangsa dan agama. terlalu byk dipendam boleh menjadi nanah, bila melihat manusia yang tak reti untuk bersyukur,dan mengkaji kembali sejarah negara. dasar-dasar yg dibuat kerajaan semuanya bagus, jgn lar disebabkan segelintir menteri atau yb-yb ada salah laku, habis semua tuding kerajaan. PM kita sekarang ni open to hear any suggestion or opinion dari rakyat, KHASNYA ORANG MELAYU! Pada Dato Najib, jangan setakat dengar rintihan, byk lagi yang perlu diperbaiki. Orang Melayu dah berpecah, so blogger-blogger yang tolong ni sebenarnya lar yang bekerja dan THINK TANK untuk kerajaan. kalau tak percaya, kita open FB atau blog-blog YB-YB... ada ke yang update? kalau yg update pun pembantu je yg tolong updatekan. Sayang dan tak akan dapat kembali sekiranya apa yang ada pada BANGSA saya BANGSA MELAYU di rampas. kepada YB-YB kena beringat, anda tak akan ada gelaran YB tu sekiranya rakyat dah menyampah. so wake up and work for people and nation! Jangan buat harta, jgn buat tak tau.. Kalau Tunku Abdul Rahman boleh berjuang utk merdekakan negara dan takde pun harta sedangkan beliau anak raja, yang tinggal sebagai harta dia cuma NEGARA ni. Lagi satu, harap dasar setiap kementerian jgn lar ditukar menteri bila tiap-tiap pilihan raya. nak bagi YB kerja sampai habis, buat sampai 8 tahun terus. dlm masa 8 tahun tu, SPRM perlu pantau, Audit perlu pantau supaya lope hole opportunities utk mengkayakan diri YB-YB takde. Bagi mereka bertanggungjawab sepenuhnya. kalau ada, guna kuasa tahan guna ISA, sita Harta. sanggup ke yb-yb bentangkan kat parlimen???? kasi disiplin dari segi moral dan sahsiah??? jgn buat law utk rakyat je, YB pun kena ada law yg rakyat nampak.

    ReplyDelete
  11. Aku rasa memang patut pun Mazlan Aliman tu buat lapuran polis. Lepas ni Felda ada alasan tak payah bagi pinjaman pada peneroka.

    Batalkan saja pinjaman RM603juta repair rumah tu. Yang dah amik suruh dia orang bayar balik sebab kalau tak bayar nanti Mazlan Aliman buat lapuran polis ke atas peneroka Felda pasal amik pinjaman yang telah dibatalkan.

    Peneroka Felda tak payah simpan kat Felda lagi. Lantik Kohilal untuk jaga duit mereka. Pasti SELAMAT.

    Bangunan baru FELDA tu pun bleh jual kat Kohilal. Jual murah-murah je. Bleh buat asrama masa pilihanraya. Tidaklah mesjid dan surau ramai yang belenging tak pakai baju sampai orang pompuan nak sembahyang jemaah pun malu.

    Amacam? Bingai tak cadangan aku?

    heheheh

    aku yang bingai

    ReplyDelete
  12. duit perlu dibelanja. ekonomi baru bergerak. duit felda buat apa simpan. bagus dibelanjakan. pm bukan seleweng duit tu pun, dibelanjakan untuk peneroka felda juga. apa salah dibelanjakan. aset dan sipamanan menurun tetapi masih kukuh. apa isunya. biasalah. bila dah belanja mesti turun simpanan felda. tetapi jangka panjangnya akan meningkat dari kutipan sewa dan sebagainya kalau bangunan baru felda di dirikan.

    pembangkang ni penyibok aje, suruh mereka uruskAN KOHOLAL TU LAGI BAIK. KALAU DAH PANDAI SANGAT, MAJUKAN KOHILAL. CAKAP AJE BANYAK PAS INI

    ReplyDelete
  13. Tak sungguh orang tak kata.

    Kalau betul tak setuju dengan tohmahan orang atas penyelewangan Felda,sila keluarkan fakta dan bukti.

    Kalau dah masuk mahkamah baru orang tahu perkara yang sebenar telah berlaku.

    ReplyDelete
  14. Takpa dah nak kena saman balik pun. . hehe padan muka hambik habuan

    ReplyDelete
  15. Presiden 'anak' haram ni buat hal lagi dgn laporan bingai yg dibuat. Ada ke dia kata duit Felda tu duit peneroka. Jom pakat gelak ramai-ramai. Mak bapak hang pun tanam semula serah ngan Felda. Peneroka yang dah nak mampus tu pun menyibuk juga. Lebih baik balik jaga kebun dan anak bini. Kalau tak jaga timbul pulak masalah sosial kat rancangan. Yang susah nanti Felda jugak. Kpd beruk-beruk tua ni, bulan posa nanti kalau Felda bagi duit raya kau org tak yah le ambil. Haram pasal duit tipu peneroka. Yang lepas-lepas beruk-beruk ni le yang pertama tercongok kat pejabat nak duit. Dah 30 tahun dok kat Felda dok kata Felda tipu tapi tak jugak berambus keluar rancangan. Si peguam katak imiahus ni pun menyibuk juga. Dulu pas, masuk umno, tak dapat benda kau nak kau lompat jadi katak mata lebam pulak. Jenis tak ada pendirian. Cadangan bingai aku lepas ni Felda tak yah bagi duit raya dan bonus hasil kat peneroka. Dah senang lenang dalam felda tak reti berterima kasih. Lepas ni kalau jumpa puak-puak beruk ni eksiden ngan anjing selamatkan anjing dulu, nanti boleh juga buat jaga rumah dan kebun. Puak-puak ni biar aje MAMPOS!!!! kalau hidup pun menyusahkan orang

    ReplyDelete
  16. betul tuh lompinlai. tak tumbuh tak melata tak sungguh orang tak kata. macam kes nuar brahi tu la kan?

    BangLong

    ReplyDelete
  17. saiful anak feldaMonday, 26 July, 2010

    Orang2 pas memang macam ni.. bila dah ada ilmu.. mula la riak.. macam syurga tu dia yang punya.. aku masih ingat lagi masa kerajaan nak bina litar F1, putrajaya dan macam2 lagi projek2 besar, orang2 pas yang tak berakal ni berkokok cakap kerajaan abiskan duit rakyat..tp sekarang kita tengok hasil dari pelaburan projek2 besar tu dah menguntungkan rakyat, sampai pakatan rakyat berebut2 nak duk kat putrajaya tu... kalau tengok kat kelantan tu macam mana rupa negeri dia, penduduk miskin penuh, rumah buruk pun boleh jadi rumah sewa, masalah air, masalah sosial jangan cakap la.. sampai anak kelantan sendiri buat filem tentang kehidupan anak2 kelantan yang duk kat kl sana.. ape cerita nik aziz... dia tak bawa masuk pembangunan.. anak2 kelantan berhijrah.. pastu buat dosa kat kl nun, nik aziz nak tanggung ke dosa diorang... mak bapak kat kelantan pikir anak duk kl dapat kerja bagus... cuba la tengok cite "jogho" lak.. cite orang kelantan juga tu.. judi laga lembu.. judi sana judi sini.. sape nak tanggung dosa rakyat kelantan yang nak kan pembangunan.. nik aziz ke.. mak bapak semua bharap anak2 dapat kerja kat kelantan.. tp kat kelantan tak ada ape2.. ada la sikit pembangunan. yang aku nampak pagar kayu tu je.. tiang tingi tu je yang diorang bangga kan.. jadi, mana perginya duit2 rakyat kelantan. tak ada pelaburan langsung untuk menjana ekonomi negeri sendiri..

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..