Tuesday, June 29, 2010

FELDA-Mazlan cabar berdebat pulak dah……….



Sudah puas mengheret warga peneroka membuat pelbagai laporan Polis, berhubung dakwaan kepincangan dan salah urus agensi FELDA serta ugutan akan membawa semua wakil-wakil peneroka, anak-anak peneroka berhimpun beramai-ramai di hadapan pejabat SPRM supaya buat siasatan, konon Kerajaan UMNO-BN telah cuba memperbodoh-bodohkan rakyat, khususnya peneroka Felda……..

Kini, Mazlan Aliman mencabar Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berdebat berhubung dakwaan kemerosotan rizab tunai FELDA pula……..Klik di sini

Mazlan mencabar Datuk Ahmad Maslan berdebat, selepas FELDA berhasrat untuk menyaman akhbar Suara Keadilan yang membuat fitnah menuduh 'Felda Bankrap'.

AYG ; nak buat macam mana, kalau itu memang sudah menjadi satu tugas Mazlan Aliman untuk menghuruharakan masyarakat dalam Felda, kalau tidak masakan PAS perlu memberi peruntukan jutaan ringgit kepada Mazlan……

Kalau Mazlan rasa dia betul di atas pendedahan yang dibuat oleh bekas Timbalan Menteri Tanah dan Koperasi, Tan Kee Kwong mengenai kemerosotan rizab tunai FELDA daripada RM4.08 bilion pada tahun 2004 kepada hanya RM1.35 bilion pada 2009, tunggu sajalah siasatan dibuat………perlu apa nak tunjuk lagak ajak berdebat…

Lapor Polis sudah, berdemonstrasi sudah, FELDA pun nak saman sudah…….. kalau Mazlan Aliman rasa betul, bawa saja semua dokumen-dokomen itu ke Mahkamah, tak payah nak tunjuk jagoan mencecer macam bapak ayam menjaja pelacur…….

FELDA sudah menjelaskan kemerosotan hamper RM2 bilion itu telah digunakan untuk pembangunan tanam semula, termasuk sara hidup dan pendahuluan hasil, RM603 juta pinjaman pembesaran rumah peneroka, RM662 juta untuk bagunan baru Menara Felda. Apa lagi, kalau tak puas hati bawa saja ke SPRM untuk disiasat………..

Jangan hanya tahu berkokok macam ayam jantan memcabar ayam-ayam lain kerana tidk dapat mengawan ayam betina……….

Rizab tunai FELDA yang terkumpul berjumlah RM4.08 bilion tahun 2009 itu termasuk wang tabung tanam semula yang dikutip daripada 112,635 peneroka, bila telah digunakan, tentulah jadi merosot…………..tak kan bertambah kot…….

Bagimana pula dengan bantuan sara hidup di antara RM700 ke RM1,500 yang diberi kepada peneroka semasa ladang belum mengeluarkan hasil ? Tak mahu kira ke ?

Felda keluarkan RM603 juta atas skim pinjaman membaiki, membesarkan rumah peneroka sejak 2005 hingga sekarang, baru berapa kutipan dapat dibuat dari peneroka ? Tunggulah dalam tempoh 10 ke 15 tahun, itu pun kalau dapat…….. ada dikalangan peneroka yang tidak menjelaskan bayaran bulanan pinjaman…… FELDA tidak dapat membuat potongan kerana peneroka tidak menjual hasil melalui Felda….

Kenapa hendak dipertikaikan Felda memperuntukkan RM253 juta geran setiap tahun untuk tabung tabung kemiskinan di Sabah, bukankah hasil dana yang diperolehi dari anak-anak syarikat di bawah FELDA itu wang kerajaan, apa salahnya kerajaan memperuntukan kepada rakyat Sabah… Sabah pun ada banyak tanah-tanah rancangan Felda….

Bukan duit peneroka pun yang digunakan, berapa ramai peneroka Felda di Semenanjung menyumbang dalam tabung kemiskinan ?

Rakyat Sabah perlu ingat-ingat, inilah sikap pembangkang, mempertikaikan bantuan kemiskinan yang diberi kepada rakyat miskin di Sabah…….

Tidak perlulah hendak bertanya ke mana perginya semua wang Felda, kerajaan dan Felda sudah menjelaskannya………. Kalau dah rasa cukup bukti dedahkan ajelah…..

Kesimpulannya, barua pembangkang macam Mazlan ini sudah ditugaskan untuk mengucarkacirkan masyarakat peneroka, maka dia terpaksalah menjalankan tugas pembangkang yang telah meberi dana yang besar….

Pihak Felda juga perlu lebih berhati-hati dengan musang-musang berbulu ayam yang ada berkelian dalam Organisasi FELDA, bermula dari Ahli-Ahli Lembaga Pengarah, Pegawai-Pegawai Kanan sehingga ke kakitangan rendah……. Dari kalangan inilah yang banyak merosakkan segala dasar-dasar kerjaaan untuk membangunkan masyarakat Felda…… singkirkan pengkhianat yang ada…….


9 comments:

  1. Hmm. .Bro. .

    Puak-puak ni memang dah sadis la. . kesian betui, dah terdesak teruk dah ni.

    ReplyDelete
  2. Nampaknya betul-betul marah ni, penjelasan dah dibuat tak percaya tanyalah penoraka sendiri. Ini lah jika kemaruk sangat nak berkuasa, yang benar pun jadi salah.

    ReplyDelete
  3. debat? hehehe... debat kat mahkamah le. berani buat laporan beranilah menjawab. Bukti kan ada. Berapa kotak agaknya kali ni ek?

    ReplyDelete
  4. Lantaklah puak-puak pembangkang ni dengan perangai dia orang..... saje nak ambik perhatian, macam bapak penipu si Nuar juga, terlalu bijak buat isu suruh orang percaya.....

    ReplyDelete
  5. buat semua peneroka felda, bila nampak anak lahanat mazlan ni masuk felda, korang hentak dia beramai ramai. biar dia tahu felda bukan tempat untuknya..

    ReplyDelete
  6. nak debat apa buat abis bores aja.tunggu lah saman,,,,,,,musang berbulu ayam dalam pr berkecambah[faham berkecambah]banyak la tu boleh angkut dngan LRT.......

    ReplyDelete
  7. salam bro tak payah le gatal - gatal nak debat, buang masa layan...SAMANNNNNNNNNNNNNNNNN JE

    ReplyDelete
  8. Debat di TV lagi best. Bolih kita ramai-ramai pakat tengok.

    Lepas baru kita tahu siapa yang betul...

    ReplyDelete
  9. debat untukcari kebenaran bukan kemenangan.sudah tahu dan jelas kebenarannya buat apa debat.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..