Tuesday, August 17, 2010

65 Tahun Merdeka-rakyat Indonesia tuntut kebebasan beragama


Beratus-ratus penunjuk perasaan sambil membawa bendera Indonesia dan melilit riben merah pada tangan masing-masing, melaungkan slogan ‘kebebasan beragama untuk semua’ dan menyanyi lagu keagamaan berhimpun di Monumen Kebangsaan Jakarta menuntut Presiden Susilo Bambang Yudhoyono mengambil langkah melindungi dasar kebebasan beragama.

Mereka juga mendesak kerajaan bertindak menghukum kumpulan pelampau Islam seperti Barisan Pembela Islam (FPI), kumpulan yang disyaki mempunyai hubungan dengan polis dan mengamalkan taktik peras ugut dan keganasan berhubung serangan beberapa gereja dan masjid yang digunakan oleh penganut Ahmadiyah.

Kemarahan rakyat memuncak apabila Gabenor Jakarta, Fauzi Bowo dan Ketua Polis Jakarta dikatakan telah menghadiri sambutan ulang tahun ke-12 FPI dan tindakan itu dianggap telah mengesahkan kegiatan kumpulan itu. (Sila rujuk di sini)

AYG ; begitulah kalau kurangnya toleransi yang ditunjukkan oleh warga yang suka mengamalkan tidakan keganasan sehingga membawa kepada demonstrasi oleh masyarakat yang merasakan golongan mereka tertindas…..

Boleh dikatakan 99% warga Indonesia dari satu bangsa, satu keturunan walau pun menganuti pelbagai agama, kerana Indonesia adalah negara sekular dan mengiktiraf agama Islam, Kristian, Katolik, Buddha, Hindu dan fahaman Konfusianisme.

Apa yang hendak digambarkan bukan cerita pertelingkahan agama di Indonesia, tetapi sekadar ingin mengingatkan kepada sahabat-sahabat dari kaum lain, bagaimana jadinya kalau Melayu Islam di Malaysia tidak ada sifat-sifat bertolak ansur, bertoleransi sama seperti di Indonesia……

Bagaimana agaknya kalau di Indonesia terdapat bilangan kuil, gereja atau rumah ibadat bukan Islam melebihi berkali ganda daripada Masjid di kawasan kampung-kampung yang majoritinya orang Islam………

Macam mana pulak agaknya kalau terdapat patung Budha yang tinggi dan besar seperti yang terdapat di negeri Kelantan walau pun orang bukan Islam terlalu sedikit……

Itulah istimewanya kaum-kaum dan penganut bukan Islam yang berada di Malaysia, walau pun Islam adalah agama rasmi Negara, tetapi aktiviti keagamaan kaum lain tidak pernah disekat, malah bebas untuk diamalkan tanpa diganggu-gugat……

Bukan Melayu-Bumiputera perlu menghormati sepakatan yang sedia ada…… bacalah serta fahamilah Perlembagaan Negara, jangan jadi warga yang jahil……..

Justeru itu, kaum-kaum bukan Melayu Islam perlu insaf serta ingat, apakah keharmonian dan keamanan yang dinikmati sekarang mahu dipergugatkan dengan dakyah politik sempit sehingga tidak mampu mempunyai akal fikiran yang waras sehingga tercetusnya mala petaka yang pernah menimpa negara seperti peristiwa berdarah 13 Mei….


9 comments:

  1. kebebasan beragama adalah undang-undang Alam. Apabila menjadi seorang Muslim maka hukum Islam harus dipatuhi termasuk hukum MURTAD kerana di dalam Islam tidak ada KEBEBASAN MURTAD.

    Kebebasan beragama bermakna mengamalkan agama yang dianuti. Rukunnegara yang pertama menyebut:

    Kepercayaan kepada Tuan

    Sudah sampai masanya kepada mereka yang beragama bebas (Atheis) yang tidak mempercayai Tuhan dilucutkan kewarganegaraan mereka dah hadir di Malaysia sebagai pelancung terhad sahaja.

    Aku yang Bingai
    Dinar Emas - Bukan Idea Tun Mahathir? di Tendang Terajang

    ReplyDelete
  2. AYG, sepatutnya kaum-kaum bukan Melayu Islam-Bumiputera perlu lebih melihat keadaan, bagaimana mereka dapat hidup harmoni bersama kaum Melayu di Malysia.... ini tidak, semakin hari semakin rakus menuntut agar dirangkan hak-hak peribumi...... ugutan demi ugutan dibuat, malah MCA, Gerakan, bagaikan duri menyucuk dalam daging.... Melayu haprak PAS-PKR semakin menjadi-jadi untuk bersama mengubah Perlembagaan negara........

    ReplyDelete
  3. bro, cina malaysia dah lali dgn toleransi org2 melayu.mereka nak belacan dan sambal yang org melayu makan.mereka lupa yang mereka adalah bangsat sebelum ini.

    ReplyDelete
  4. SLM BRO..PERLEMBAGAAN SUDAH JADI BRG PERTARUHAN BG PUAK FUCKATAN KRN WARGA BUMI SENDIRI DAH TAK AMIK KISAH PSL HAK MEREKA DI SEBABKAN MEMPERCAYAI KEBEBASAN MUTLAK YANG DI LAUNG2KAN OLEH AL JUBOREE. HAII NASIB2!

    ReplyDelete
  5. Salam Bro, kebebasan di Malaysia tidak dihargai oleh kaum lain. Kebaikkan kaum melayu dahulu disalahgunakan oleh kaum yang lain. Inilah jadinya bila kita pernah membiarkan mereka ini pijak kepala kita, mereka akan pijak sekali lagi.

    ReplyDelete
  6. Salam, sebelum2 ini pembangkang macam sampah dijalan apa cerita pun tak timbul, sekarang bila dah nampak pembangkang kuat sikit mula timbul berbagai2 tuntutan dan kerenah...bukti pembangkang penghasut dan perosak negara bro.

    ReplyDelete
  7. chua soi lek sedang siapkan mca untuk perangi umno..apa tindakan pemuda umno? senyap je...

    ReplyDelete
  8. Salam,
    Itulah kalau kekuatan kita goyah, berbagai tuntutan yang dibuat menidakkan hak orang melayu di dalam negara ini. Sedahlah bersatu orang melayu untuk agama, bangsa dan negara ini.Jika tidak negara akan dikuasai oleh orang lain.

    ReplyDelete
  9. wah gan, coba cari cerita tentang indomie, ikan asin yang diberi kapada muslim miskin. berapa banyak anak-anak mulim miskin yang berganti agama karena balasbudi telah dibiayai hidup dan sekolah. tidakkah pernah anda dengar mereka sembahyang bersama di perumahan padat, alunan nada mereka merasuk sukma kaum muslimin seperti mengajak mereka keluar dari islam dan mengikuti mereka.

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..