Thursday, December 9, 2010

ANAK gunakan bapak tiri heret peneroka saman FELDA

Dilaporkan Anwar Ibrahim akan mengadakan himpunan peneroka-peneroka Felda di Bera, Pahang pada 17 Disember ini sebagai memulakan kempen supaya para peneroka menyaman Felda.

Mazlan Aliman-ANAK yang terasa kegiatannya tergugat dengan kewujudan ‘BAPAK’, nampaknya terpaksa menggunakan Anwar ‘pakar liwat’ sebagai pesiapan meraih sokongan para peneroka Felda dalam Pilihan Raya Umum ke 13 akan datang.

ANAK juga akan berganding bahu dengan ‘alumni kakitangan Felda’ yang ditubuhkan beberapa bulan lalu untuk memantapkan hasutan terhadap para peneroka supaya mengadakan saman besar-besaran ke atas Felda.

Tuntutan pembayaran wang tanam semula sebanyak RM17 dan perahan minyak sawit dinaikkan kepada 23 % daripada 18-19 % dijadikan isu utama dalam gerakan menghasut para peneroka untuk menyaman Felda.

Tidak dapat tanduk, teliga tetap mahu dipulas, begitulah peranan Mazlan Aliman, AJK PAS Pusat untuk memenuhi cita-cita politiknya…..

Kononnya ANAK adalah sebuah pertubuhan NGO yang bukan sahaja agresif menuntut hak-hak peneroka Felda, juga kepada peserta tanah-tanah rancangan lain seperti Felcra dan Risda yang lebih kepada bermotifkan politik PAS untuk menghuruharakan rakyat.

Biasalah, inilah kerja pembangkang, kalau tidak nanti mana hendak cari penyokong……..

Hendak dikatakan para peneroka Felda hidup susah, tidak juga, ada yang lebih 30 tahun menjadi peneroka, malah semakin hari semakin menyerlah kesenangan yang mereka kecapi….. tidak ada seorang pun yang hidup merempat sampai masuk rancangan TV3 ‘Bersamamu’…..

Harga gula naik 20 sen sekilo, hebuh buat demonstrasi macam orang hilang akal, padahal dalam sebulan ada yang tidak lebih 10 kilo je membeli gula…. Tapi kenapa tidak ada yang terlalak terlolong bila harga getah lantun melambung sampai RM6-7 sekilo, harga sawit mencecah RM600 ke RM700 satu tan…….

Tanyalah para peneroka Felda, Felcra mahu pun Risda atau orang-orang kampung, berapa pendapatan mereka sehari/sebulan jika hendak dibandingkan dengan kenaikan harga gula 20 sen….

Tanyalah para peneroka Felda, Felcra mahu pun Risda atau orang-orang kampong, bagaimana kerajaan membantu anak-anak mereka yang bersekolah…. malah ada yang semuanya diberi percuma….

Jumud sangatlah pemikiran para peneroka Felda jika masih tidak dapat menilai apa yang telah mereka kecapi melalui Felda dan Kerajaan UMNO-BN…..

9 comments:

  1. salam ziarah...

    Wak setuju dgn apa yg hang tulis ni..Apa yg dilkukan oleh si anak jin ini, hanyalah propaganda untuk menghuruharakan warga felda..warga felda sekrg dah senang, klu masih ada yg susah tu pun cuma tinggal org yg malas sahaja..dasar perangai yahudi..geram wak tgk muka anak jin celaka ni..

    Wak j: Dah daftar jd ahli GWGF belum..hihi

    ReplyDelete
  2. Betul Wak, kalau dah perangai yahudi.... kerja lain tak de... hasut dan pecahbelahkan masyarakatlah kerja mereka...

    ReplyDelete
  3. ANAK ni tak tahu lagi ke perangai BAPAK TIRI tu...masa dia OK tak ape tapi kalau dia mengarut nanti dengan ANAK2 sekali kena balun.Aku dah dengar kisah sejak zaman Nabi Lut perangai Bapak Tiri memang ganas dan kejam...

    ReplyDelete
  4. Panggil dia dok Singapura lah....

    ReplyDelete
  5. Salam ziarah..wak dtg lg

    GWGF tu maksud dia Gabungan Wawasan Generasi Felda..hihi..boleh daftar on9 kt sini.

    http://www.gwgf.org.my/index.htm

    Wak J

    ReplyDelete
  6. SALAM, BRO, DERHAKA PADA BAPAK NAMA NYA... BAPAK DAH BAGI ANAK MAKAN SAMPAI BUNCIT, ALEH2 BI9LA DAH BESAR PANJANG DERHAKA...BAGI PENAMPOR JEPON JE BRO.

    ReplyDelete
  7. Hee..he..he... bila lagi nak kutip tabung derma, masa ni la... peneroka tengah mewah dengan duit, harga getah dan sawit mahal... yang kene bodoh peneroka juga dengan Mazlan.. dia buncit perut tak payah susah-susah kerja ladang... he..he..he.. ada juga peneroka yang bodoh tonggong macam lembu kat ladang sawit.... he..he..he..

    ReplyDelete
  8. Kali ni susahlah sikit kalau nak saman Felda tu.
    Hari tu ada masaalah teknikat sebab peguam mewakili Felda tak hadhir.

    Konon ceritanya budak peguam yang ditugaskan oleh firma terbabit dah dapat banyak juta dah berhenti mengejut. Firma berkenaan mendakwa pimpinan firma tidak dimaklumkan mengenai ada kes yang dibentangkan pada hari itu dan tidak mempunyai maklumat langsung.

    Felda pula tak nak dakwa firma itu kerana khabarnya pemilik utama firma adalah anak buah pengerusi yang lalu. Kalau felda dakwa kankah akhirnya akan sampai kepada peguam yang seperti sengaja lari itu akan ikut kena jawab.

    Alahai baiknya Felda ni. Yelah wangnya banyak dan kena bayar pun ia pergi kepada peneroka. Tetapi bukankah keadaan itu membuatkan Anak yang menjadi punca segala dan bapa tirinya itu menjadi naik lemak.??

    Kali ini Felda kena pukul sampai renyok sampai semuanya dimakan lemak sendiri.

    ReplyDelete
  9. ko ni ckp mmg xpkai otak GAMBI..yg hidup senang kaki bodek FELDA je...peneroka masih susah...dpt sebulan pun ciput...tp tanah hak peneroka...org KL klu gaji 1500-2000 dh kira miskin tau x...ni peneroka yg cuma dpt bwh dr 2...apla punya komen...pkir perut ko je yg besar mkn rasuah mcm UMNO....kah50

    ReplyDelete

Kalau anda sudi komen, silakan, tapi dengan penuh tanggungjawab...... terima kasih di atas komen anda..